امام جمعه زنجان:

اجرای طرح‌های آبخیزداری در مهاجرت معکوس موثر است

آیت الله خاتمی گفت: اجرای پروژه‌های آبخوانداری و آبخیزداری موجب می‌شود تااستحصال آب و خاک به درستی امکانپذیر شود.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، آیت الله خاتمی امام جمعه زنجان در بازدید از پروژه بند خاکی چهرآباد به اهمیت حفظ منابع آبی و خاکی اشاره کرد و گفت: استحصال آب با اجرای بند‌های خاکی و دیگر پروژه‌های آبخوانداری و آبخیزداری گزینه مناسبی است که خوشبختانه کشور ایران و همچنین استان زنجان اهتمام ویژه‌ای به اجرای این گونه طرح‌ها دارد.

او افزود: این اقدام موجب می‌شود تااستحصال آب و خاک به درستی امکانپذیر شود و از سوی دیگر موجب ایجاد اشتغال بین روستائیان و مهاجرت معکوس می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان همچنین مهار و کنترل آب‌های زیرزمینی و تقویت منابع آب موجود در منطقه که از اهداف مهم اجرای طرح‌های آبخیزداری است را یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای مدیریت خشکسالی و سیل اعلام کرد.

 آقاجانلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: طبیعت قابل کنترل و پیش‌بینی نیست، اما می‌توان اثرات مخرب آن را کاهش داد.

او ادامه داد: اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر و پروژه چهرآباد اجرایی شده است، همچنین اجرای این طرح‌ها سبب توسعه و ماندگاری روستا‌های اطراف و آبادانی روستا‌ها می‌شود.

آقاجانلو افزود: مساحت حوزه حدود ۱۱ هزار هکتار شامل روستا‌های چهرآباد، نصیرآباد، حسین‌آباد، قاضی‌کندی، سنگبین، اوزج و قالیچه‌بلاغ است که همه روستا‌ها در بالادست حوزه هستند و خروجی حوزه روستای چهرآباد است.

او با اشاره به اینکه برای ۱۴ میلیارد تومان برای کل پروژه هزینه شده است، گفت: این پروژه در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بعد از پایان پروژه پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب از روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها تغذیه شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان هدف از اجرای این طرح را کنترل سیلاب وارده به روستا و باغ‌های حاشیه آن و پایدارسازی، تقویت و توسعه منابع آب شرب و زراعی پایین دست روستا اعلام کرد.

پروژه بند خاکی چهرآباد یکی از بزرگترین طرح‌های آبخیزداری از نظر مالی در کشور محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.