بازار نطنز در محاصره لوازم یدکی قاچاق/ضربه های مهلک لوازم یدکی قاچاق به اقتصاد

وجود لوازم یدکی قاچاق در بازار نطنز به دغدغه ای برای شهروندان تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  کالای قاچاق ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و طبیعتا این موضوع می‌تواند در ابعاد کوچک تر نظیر یک منطقه نیز تاثیرگذار باشد و آثاری جبران‌ناپذیر را به دنبال داشته باشد.

یکی از حوزه‌های قاچاق در زمینه لوازم یدکی خودرو‌های سبک و سنگین است؛ استفاده از کالا‌های غیراصل در این حوزه می‌تواند موجب ضرر و زیان قابل توجه به خودرو شود در حالی که تشخیص اصالت لوازم یدکی نیاز به تجربه داشته و از عهده هر فردی بر نمی‌آید.

نقش فروشندگان در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا با ارائه کالا‌های اصلی به مشتریان خود علاوه بر افزایش اعتبار کسب و کار خود از فروش کالای قاچاق جلوگیری به عمل آمده و در راستای مبارزه با این پدیده شوم گام اساسی برداشته شده است.

یکی از فروشندگان نطنزی  با بیان اینکه متاسفانه کالای قاچاق به دلیل ارزان بودن نسبت به کالای اصل وسوسه انگیز است،گفت: آنچه برای یک واحد صنفی در زمینه فروش لوازم یدکی باید مهم باشد اصالت کالا است و بر همین اساس باید فروشندگان در این زمینه دقت بسیار زیادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه فروش کالای قاچاق علاوه بر خدشه وارد کردن به اعتبار کسب و کار آثار مخرب اقتصادی را نیز به دنبال دارد، افزود: متاسفانه برخی از افراد غیرمتعهد آگاهانه و یا از روی نا آگاهی اقدام به فروش کالای غیراصلی می‌کنند که باعث می‌شود به خریدار نیز ضرر و زیان وارد شود.

این دارنده واحد صنفی در شهرستان نطنز با بیان اینکه نظارت نهاد‌های نظارتی در این زمینه نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کند، ابراز داشت: برخورد قاطع با واحد‌های صنفی متخلف می‌تواند از گسترش و فروش کالای قاچاق به میزان قابل توجهی جلوگیری کند.

یکی دیگر از دارندگان فروشگاه لوازم یدکی در نطنز با بیان اینکه تشخیص کالای اصلی از قاچاق کار راحتی نیست، اظهار داشت: از این جهت به همشهریان همواره توصیه می‌کنیم که از فروشگاه‌های معتبر لوازم یدکی خودرو خود را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه کالای غیراصلی و قاچاق به دلیل کیفیت پایین در زمان زودتری خراب و غیرقابل استفاده می‌شود، افزود: همین موضوع باعث می‌شود که هزینه زیادتری توسط خریداران پرداخت شود، اما کالای اصلی در مدت زمان قابل قبولی قابل استفاده است.

کالای قاچاق

این دارنده واحد صنفی در حوزه فروش لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه استفاده از کالای غیراصلی گاهی اوقات می‌تواند ضرر و زیان قابل توجهی را متحمل خریداران کند، ابراز داشت: متاسفانه گاهی اوقات نیز استفاده از این کالا‌ها موجب مرگ افراد شده است و بر همین اساس همشهریان باید توجه زیادی در هنگام خرید داشته باشند.

قاسمعلی تقیان، از کارشناسان حوزه اقتصادی با بیان اینکه قاچاق کالا همچون سم می‌تواند اقتصاد یک کشور را آلوده کند،گفت: مبارزه با کالای قاچاق و نقش نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌های مرتبط در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کالای قاچاق و گسترش آن در بازار مصرف می‌تواند اقتصاد آن منطقه را فلج کند، افزود: طبیعتا افراد تمایل دارند که کالای مورد نظر خود را با قیمت مناسبی خرید کنند و بر همین اساس در جست‌وجو برای کالا با قیمت مناسب از واحد‌های صنفی هستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اختلاف قیمت قابل توجه در برخی از کالا‌ها به ویژه لوازم یدکی خودرو وسوسه‌انگیز است، ابراز داشت: از آنجا که تشخیص کالای اصلی و قاچاق گاهی اوقات بسیار سخت و نیاز به تجربه دارد لازم است همشهریان پیش از خرید تمامی جوانب را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه توصیه اکید کارشناسان در این زمینه خرید از فروشگاه‌های معتبر است، گفت: کالای قاچاق می‌تواند ساز و کار اقتصادی یک کشور را به هم بریزد و از این سو مبارزه با کالای قاچاق و تدوین ساز و کار برنامه‌ریزی شده در راستای جلوگیری از گسترش آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

لوازم یدکی

سرهنگ مرتضی هادیان، فرمانده انتظامی شهرستان نطنز، از کشف و ضبط کالای قاچاق در حوزه استحفاظی شهرستان نطنز خبر داد و اظهار داشت: ارزش کالا‌های قاچاق کشف شده بیش از ۱۲ میلیارد ریال است.

هادیان گفت: مبارزه با کالای قاچاق سازمان یافته جزء موارد فوری پلیس است چراکه این نوع جرائم، تولید و اقتصاد کشور را دچار صدمات جربان ناپذیری می‌کند که در این زمینه تمامی پرسنل انتظامی شهرستان نطنز جهت مقابله با قاچاقچیان در هر زمان و هرمکانی آمادگی کامل دارند.

وی ابراز داشت: سبز پوشان نیروی انتظامی شهرستان نطنز در راستای مبارزه با پدیده شوم و تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز و به منظور شناسایی، کشف و انهدام شبکه‌های فعال در زمینه قاچاق کالا در حین گشت‌زنی در محور‌های مواصلاتی شهرستان نطنز موفق به کشف مقادیر قابل توجهی کالای قاچاق شامل انواع لوازم یدکی خودرو‌های سبک و سنگین شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نطنز از سیر مراحل قانونی متهم دستگیر شده در این کشف و ضبط کالای قاچاق خبر داد و تصریح کرد: در این راستا یک نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

سرهنگ هادیان ضمن اشاره به آثار سوء کالای قاچاق بر اقتصاد کشور و منطقه تاکید کرد: قاچاق کالا و ارز از جمله جرائم مهمی است که باعث اخلال در نظم اقتصادی کشور و یکی از موانع اصلی پیشبرد اهداف نظام اقتصادی در امر خودکفایی و تولید است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.