برنامه هسته‌ای ایران و جنگ یمن محور بیانیه مشترک عمان و عربستان

عمان و عربستان در بیانیه‌ای مشترک خواستار تقویت همکاری‌های دو جانبه در خصوص بازار نفت، برنامه هسته‌ای ایران و جنگ یمن شدند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، پس از اجلاس ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان و هیثم بن طارق سلطان، پادشاه عمان در عربستان، این دو کشور بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

عربستان سعودی و پادشاهی عمان با صدور بیانیه‌ای مشترک از توافق برای تسریع افتتاح جاده مستقیم زمینی و گذرگاه مرزی بین دو کشور خبر دادند.

همچنین دو کشور  اعلام کردند به شکل جدی و فعال در زمینه پرونده هسته‎‌ای و موشکی ایران با یکدیگر همکاری می‎‌کنند.

مسقط و ریاض در این بیانیه بر لزوم ادامه همکاری برای تقویت ثبات بازار‌های جهانی نفت تاکید کردند.

در ادامه این بیانیه بر اجرای طرح‌های مشترک بین دو کشور در زمینه‌های سرمایه گذاری، انرژی و امنیت غذایی تاکید شده و آمده است: «تلاش‌های اوپک پلاس با هدایت عربستان و مشارکت عمان، باعث برقراری ثبات در بازار‌های جهانی نفت شد.»

عمان و عربستان در بیانیه خود اعلام کردند که دو کشور به تلاش‌های خود برای یافتن راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل  بحران خلیج فارس ادامه می‌دهند.

در این بیانیه همچنین با تاکید بر حمایت از طرح عربستان برای پایان دادن جنگ یمن آمده است: «عربستان و عمان دیدگاه‌های مشترکی درباره تلاش برای پایان یافتن جنگ یمن از راه حل سیاسی  دارند.»

در انتهای این بیانیه همچنین به تقویت همکاری بین دو کشور به منظور مقابله با چالش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی و لزوم اهمیت به آن پرداختند.

روز گذشته سلطان هیثم بن طارق، شاه عمان در سفری رسمی و در پاسخ به دعوت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان وارد این کشور شد. او برای نخستین‌بار پس از به قدرت رسیدن در سفری رسمی وارد فرودگاه بین‌المللی شهر «نئوم» در عربستان  شد.  

طی ماه‌های گذشته، مسقط علاوه بر سازماندهی مجموعه‌ای از جلسات بین مقامات بین المللی، غربی و یمنی، برای برگزاری جلسات سطح پایین میان مقامات ائتلاف سعودی و دولت صنعا تلاش کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار