اولیانوف: ۹۰ درصد از احیای برجام انجام شده است

نماینده روسیه در مذاکرات برجامی وین از پیشرفت ۹۰ درصدی این مذاکرات و باقی‌ماندن مسائلی بسیار حساس برای احیای کامل توافق هسته‌ای ایران سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در رایزنی‌ها برای احیای برجام در وین پیشرفت ۹۰ درصدی حاصل شده است، اما ۱۰ درصد باقی‌مانده موارد بسیار حساسی است که امکان تأخیر در حصول توافق را بالا می‌برد.

او در مصاحبه با روزنامه روسی «کمرسانت» گفت: «۱۰ درصد باقی مانده مسائل بسیار حساسی است، بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشتیم و کار نسبتاً کمی باقی مانده است، اما در ۱۰ درصد باقی مانده حساسیت‌هایی است که نمی‌توان انکار کرد و البته می‌تواند باعث تأخیر در احیای توافق شود.»

این دیپلمات روس سپس با بیان آن‌که آمریکا مدعی است قوانین این کشور اجازه ارائه تضمین برای عدم خروج دوباره از توافق را نمی‌دهد، افزود: «البته در تئوری، این مسئله را بار‌ها قبلا در مذاکرات وین نیز گفته‌ام، که یک تضمین اساسی برای این مسئله وجود دارد، و آن این است که هر طرف بدرفتاری کند، طرف دیگر مقابله‌به‌مثل خواهد کرد.»

او در ادامه افزود: «ما امیدواریم که طرف آمریکایی از گذشته خود درس بگیرند و به این نتیجه برسند که ۳ سال سیاست فشار حداکثری نتایجی مخالف با آنچه انتظار داشتند را برایشان به ارمغان آورد.»

این مقام ارشد روس در بخشی دیگر از مصاحبه خود اعلام کرد چنانچه توافقی برای احیای برجام حاصل شود، بخش اصلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران اوایل ماه اوت (مرداد) برداشته خواهند شد.

اولیانوف در ادامه مصاحبه به افزایش درصد غنی‌ساز اورانیوم ازسوی ایران اشاره کرد و گفت: «برنامه‌های ایران برای افزایش درصد غنای اورانیوم به‌دلیل فشار‌های آمریکا است. در ابتدا این کشور آغاز به غنی‌سازی ۶۰ درصدی کرد اکنون نیز گزارش‌ها از غنی‌سازی فلز اورانیوم تا ۲۰ درصد خبر می‌دهند. فکر نمی‌کنم کسی در آمریکا از این مسئله خوشحال باشد، اما این نتیجه مستقیم فشار‌های آمریکا است.»

این دیپلمات روس در انتها گفت: «هرچه زودتر برجام احیا شود، زودتر مسائل و نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.»

هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران در نظر دارد اورانیوم ۲۰ درصد را در رأکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار دهد.

تروئیکای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای مدعی نگرانی عمیق درباره گزارش روز سه‌شنبه آژانس شدند و ادعا کردند: «این نقض جدی برجام است. ایران هیچ نیاز نظامی و غیرنظامی به تولید و غنی‌سازی اورانیوم ندارد و این گامی برای تولید سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود.»

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در اظهاراتی به این گزارش ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش داد و آن را گامی رو به عقب خواند.

«رینر بروئل» سخنگوی وزارت خارجه آلمان، هفته گذشته با اعلام آمادگی برای بازگشت این کشور به مذاکرات برجام از ایران خواست تا بازگشت به این مذاکرات را سریع‌تر پذیرا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
به این پدرسوخته های آمریکایی و بعضا روسی نباید اعتماد کرد فقط با اینا باید با قدرت برخورد کرد والسلام
Iran (Islamic Republic of)
شیخ ارملی
۰۶:۲۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
برجام لحاف ملاست .دربرجام قرار نیست چیزی عاید ایران شود .فقط قرار است ایران درزمینه هسته ای دست وبالش در پوست گردو باشد وقادر به پیشرفت نگران کننده برای اسراییل وامریکا وغرب نباشد..همین .حالا دولت ما اینقدر به برجام اهمیت میده وهی یک کلمه کم وزیادش نمیکنه این به دلیل عدم شناخت دولت ما از سیاست خبیثانه غرب است .که ظاهری دوست مانند دارد ولی باطنش دشمنی وکینه با اسلام وایرانست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
برجام یک سند سیاه در تاریخ ایران . این دفعه دیگه کوتاه نمیایم باید حرف رهبرمون کامل اجرا بشه . والسلام
Iran (Islamic Republic of)
نااشنا
۰۲:۲۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
البته ان 10 درصد مهمتر از 90 درصد است.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۰ تير ۱۴۰۰
روسیه خائن بالفطره دست از سر برجام و ایران برنمیداره هم از تحریم ایران سود میبره هم از کنترل ایران .۳۵ میلیارد دلار بابت نیروگاه فرسوده بوشهر از ایران پول گرفته که به اندازه یه مزرعه خورشیدی ۱۵ هکتاری هم برق تولید نمیکنه سلاحهای مزخرف عقب افتاده رو هم که بهمون قالب کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
فعلا که خائن بالفطره آمریکاست و اروپاییها . روسیه فقط دنبال منافع خودشه یعنی اون چیزی که باید ظریف برای ما دنبلش باشه که متاسفانه این رو نمیفهمه.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۰۷ ۲۰ تير ۱۴۰۰
میوه هم نمیتونیم بخریم..غذاکه نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۰ تير ۱۴۰۰
شما خیلی خیلی غلط می کنید توافقی را امضا می کنید و بعدش یک جانبه خارج می شوید،،ایران الان هیچ تعهدی به برجام نداره و درباره ی غنی سازی و درصد غنی سازی هر تصمیمی رو می تواند بگیرد و ضامن هیچ چیزی نخواهد بود،،ضمنا آمریکا و اروپا ناقض برجام محصوب می شوند و نه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۰ تير ۱۴۰۰
توهم میزنی برا خودت توافق حاصل نشه میبری حاصل بشه بیشتر میبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۰ تير ۱۴۰۰
دروغ محضه الکی جومیدهدجوبایدن بدترازترامپه
آخرین اخبار