وزیر دفاع ترکیه سخنان همتای یونانی خود را محکوم کرد

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد یونان سیاست فتنه انگیزی و تهاجمی را در پیش گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل  از خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه سخنان وزیر دفاع یونان را محکوم کرد و گفت: یونان سیاست فتنه انگیز و تهاجمی را در پیش گرفته است. وزیر دفاع یونان علیرغم اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و کریاکاس کیچوتاکیس، نخست وزیر یونان مذاکره و تلاش کردند که تنش بین دو کشور را کاهش دهند و همکاری سازنده‌ای را گسترش دهند، سخنان تنش زا و تهاجمی علیه ترکیه را در پیش گرفته است.

او افزود: از همتای یونانی درخواست می‌کنم که از خودخواهی و برخورد احساساتی خودداری کرده و واقع‌گرایانه و عادلانه و منطبق بر حقوق بین المللی و روابط حسنه همسایگی رفتار کند. ترکیه در جغرافیای دریای مدیترانه شرقی نقش بسیار موثری در تامین و حفظ صلح و ثبات در منطقه دارد.

خلوصی آکار همچنین گفت: ترکیه عضو ناتو نقش مهمی در حل مسائل حقوقی بین المللی و برقراری همکاری حسنه با همسایگان بر عهده دارد. یونان ترکیه را به نقض حقوق بین المللی متهم می‌کند. اما علیرغم سیاست‌های سازنده و حسنه ترکیه در قبال یونان و کشور‌های منطقه، یونان به نقض حقوق بین المللی ادامه داده و قرارداد‌هایی را که امضا کرده است، پایمال می‌کند. یونان با فعالیت مرکز آموزش مشترک ناتو تحت حمایت کشور‌های ناتو که در ترکیه فعال است و خدماتی را ارائه می‌دهد، به بهانه‌های مختلف مخالفت کرده و اقدامات تحریک آمیزی انجام می‌دهد. یونان رزمایش‌های نظامی مختلفی با هدف اقدامات تحریک آمیز برگزار و جزایر یونان را به صورت غیرقانونی مسلح کرده و در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی برخلاف حقوق بین المللی به اقداماتی دست می‌زند.

 وزیر دفاع ترکیه اظهار کرد: سئوال این است که یونان در راستای چه اهدافی برخلاف پیمان لوزان ۱۹۲۳ و پیمان صلح پاریس ۱۹۴۷، جزایر یونان را مسلح کرده است. یونان برخلاف اصل شش مایل حریم دریایی، حریم هوایی خود را ده مایل اعلام و حقوق بین المللی هوایی را نقض کرده است.

او افزود: یونان برخلاف حقوق بین المللی و خلاف ارزش‌های انسانی زنان و کودکان مهاجر در دریای اژه را طرد و آن‌ها را در دریا رها می‌کند. یونان عاشق مسلح شدن است. اما محاسبات ریاضی اشتباه، خیال خام بودن قدرت نظامی یونان را اثبات می‌کند و تنها به مردم یونان آسیب و ضرر می‌رساند. ترکیه و یونان باید به صورت دوجانبه اختلافات خود را حل کنند. اما یونان تلاش می‌کند که اختلافات خود با ترکیه را به ایجاد اختلاف میان ترکیه با اتحادیه اروپا و ترکیه با آمریکا و ترکیه با ناتو تبدیل کند. ترکیه و یونان باید اختلافات خود را درباره دریای اژه، دریای مدیترانه شرقی و قبرس به صورت مذاکرات دو جانبه و بر اساس حقوق بین المللی حل کنند. ترکیه نسبت به حقوق بین المللی، حقوق دو جانبه و تاریخی آگاه است و از قدرت حفظ حقوق خود نیز برخوردار است. برخی از سیاستمداران و بروکرات‌های بازنشسته کشوری و نظامی یونان نیز بر حق بودن ترکیه را بیان کرده اند. یونان باید از سیاست‌های توسعه طلبانه و تهاجمی دست بردارد و شرایط همبستگی ملت ترک و یونان را تقویت کند. ترکیه هیچ چشمداشتی به اراضی و حاکمیت دریایی یونان ندارد. اما با قدرت تمام از حقوق خود در قبرس و "وطن آبی" ترکیه دفاع خواهد کرد.

نیکولاس پاناگیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان پیش از این در نشستی مدعی شده بود که ترکیه حقوق بین المللی را نقض و منطقه را دچار ناامنی و بی ثباتی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
یونا نیا فهمیدن باموجود دو رو شروری مثل اردوغان طرفن
آخرین اخبار