ملازهی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران باید آماده پذیرفتن موج جدیدی از مهاجران افغانستان باشد/ اگر افغانستان امن باشد به ثبات منطقه کمک می‌کند/ تهران ابتکار خوبی در افغانستان به خرج داده است

کارشناس مسائل افغانستان گفت: اگر ایران بتواند خواسته‌های طالبان و دولت مرکزی افغانستان را به هم نزدیک کند می‌تواند توفیقی به دست آورد.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی؛ اجلاس گفت‌وگو‌های بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت عالی سیاسی طالبان چهارشنبه شانزدهم تیر به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی وزیر امور خارجه در تهران برگزار شد. سید رسول موسوی مدیر کل غرب آسیا وزارت خارجه پیش از این صبح چهارشنبه در صفحه توییتر خود با اعلام خبر سفر هیئت طالبان به تهران نوشت که ‏تهران میزبان همزمان چهار هیئت افغان؛ هیئت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیئت عالیرتبه سیاسی طالبان، هیئت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت و هیئت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع است. «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» اعضای هیئت سیاسی بودند که به رهبری «یونس قانونی» برای حضور در این نشست، از کابل به تهران آمده بودند.

این خبر درحالی مطرح شد که چندین روز است که افغانستان تحولات مهمی را پشت سر گذاشته است و شهر‌ها همچنان بین نیرو‌های دولت و نیرو‌های طالبان دست به دست می‌شود. در همین راستا با پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان به گفت‌وگو نشستیم.

دو راه برای حل وضعیت پیچیده افغانستان وجود دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به تحولاتی که در افغانستان شکل گرفته، در مورد آینده این کشور چه پیش بینی می شود؟ چگونه می توان به صلح در افغانستان دست یافت؟

ملازهی: واقعیت این است در شرایط کنونی افغانستان بسیار پیچیده شده است و دو راه بیشتر وجود ندارد؛ یا اینکه طالبان و دولت مرکزی با یکدیگر مذاکره کرده و به یک راه حل سیاسی برای مشکل افغانستان دست پیدا کنند البته راه دیگر هم در پیش گرفتن راهکار نظامی است. طی روز‌های اخیر طالبان به سمت این رفتند که شهرستان‌های بیشتری را از دست نیرو‌های دولتی خارج کنند و مدعی هستند که ۸۰ درصد را در اختیار دارند، اما با توجه به شرایطی که به وجود آمده احتمالا ۵۰ تا ۶۰ درصد را در اختیار داشته باشند.

در چنین فضایی اگر راه حل نظامی توسط طالبان دنبال شود که آن‌ها به لحاظ نظامی انگیزه هم دارند و منسجم‌تر هستند می‌توانند کابل را تصرف کنند. اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد حتما در پی آن جنگ داخلی در افغانستان شکل می‌گیرد. طی مدتی که طالبان شکست خورده بود تغییراتی در جامعه افغانستان اتفاق افتاده زنان آزادی بیشتری یافته و در جامعه مشغول به کار بودند، احزاب و شبکه‌های اجتماعی و مطبوعات نیز آزادی عمل بیشتری پیدا کردند طبیعتا این‌ها زیر بار نخواهند رفت و همچنان که در شمال افغانستان و مناطق ازبک نشین مردم سلاح به دست گرفته و شاهد خیزش مردمی هستیم در سایر مناطق نیز گروه‌هایی که آزادی داشتند حتما به مقابله با طالبان خواهند پرداخت.

اگر طالبان از طریق نظامی وارد شود و یا نهایتا شاهد جنگ داخلی باشیم هر کدام از کشور‌های منطقه که منافعی برای خودشان در افغانستان دارند، تلاش می‌کنند با گروه‌های قومی ارتباطاتی بگیرند و در آن صورت ممکن است افغانستان به سمت تجزیه هم برود.

ایران ابتکار خوبی در افغانستان به خرج داده است

باشگاه خبرنگاران جوان: ارزیابی شما از اجلاس گفت‌وگو‌های بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت عالی سیاسی طالبان که چهارشنبه شانزدهم تیرماه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد چیست؟ چقدر به روند صلح افغانستان کمک می‌کند؟

ملازهی: در چنین شرایطی ایران ابتکار خوبی به خرج داده که طالبان و دولت مرکزی به تهران بیایند و رو در رو صحبت کنند تا راه حلی پیدا شود. اگر ایران بتواند خواسته‌های طالبان و دولت مرکزی را به هم نزدیک کند می‌تواند توفیقی به دست آورد، اما سایر کشور‌ها هم باید حمایت کنند، زیرا اگر حمایت نکنند ممکن است کارشکنی‌هایی صورت گیرد، بنابراین حرکت ایران مثبت است و اگر طالبان بتواند مواضع خودشان را تعدیل کند و احزاب و گروه‌های قومی را بپذیرند شاید راه حلی باشد که بتوان افغانستان را از خطراتی که وجود دارد رهایی داد.

تحرکات طالبان در چارچوب توافق دوحه انجام می‌شود، این اتفاقات جدا از توافق دوحه نیست، اما قضیه این است که دیدگاه طرفین با یکدیگر فاصله دارد. طالبان مصر است که امارت اسلامی را تشکیل دهد و دولت افغانستان هم بر حفظ قانون اساسی تاکید دارد.

طالبان باید مواضع خود را تعدیل کند/ دولت افغانستان باید طالبان را به عنوان یک واقعیت بپذیرد

باشگاه خبرنگاران جوان: آینده افغانستان پس از خروج آمریکا چه می‌شود؟ چرا آمریکا بعد از بیست سال مجبور به خروج از افغانستان شد و این خروج چه تاثیر مثبت و منفی در افغانستان دارد؟

ملازهی: طالبان تصور می‌کند با رفتن نیرو‌های آمریکایی، فضا برای عملیات نظامی برای آن‌ها باز شده است، آن‌ها قصد دارند مناطق بیشتری را به تصرف خود درآورند تا اگر بعد‌ها وارد مذاکره شدند، از موضع برتر صحبت کنند. دولت افغانستان هم تلاش دارد از سقوط بیشتر شهرستان‌ها جلوگیری کند و امروز وزن کشی نظامی در افغانستان در کنار وزن کشی سیاسی وجود دارد.

در کل به نظر می‌رسد راه حل نظامی در افغانستان وجود ندارد. طالبان باید مواضع خود را تعدیل کند و دست از انحصار طلبی در قدرت بردارد و دولت هم باید طالبان را به عنوان یک واقعیت بپذیرد. 

ایران باید آماده پذیرفتن  موج جدیدی از مهاجران افغانستان باشد/ اگر افغانستان امن باشد به ثبات منطقه کمک می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اتفاقات و تحولات افغانستان شاهد پناهنده شدن مردم افغانستان به سمت کشورمان هستیم، مضرات پناهندگی افغان‌ها در شرایط کرونایی چيست؟

ملازهی: ایران باید آماده باشد که موج جدیدی از مهاجران را بپذیرد. نشانه‌هایی از ورود این مهاجران به کشور دیده می‌شود، چراکه مردم افغانستان قصد دارند زن و فرزندانشان در امنیت زندگی کنند. واقعیت این است که ایران و افغانستان یک مرز طولانی با هم دارند که در واقع سه استان مهم خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچسستان ایران را در برمی‌گیرد. بنابراین این مرز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، در صورت بروز هر تحولی، چه مثبت و چه منفی در افغانستان، می‌تواند مناطق شرق ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر افغانستان امن باشد و یک حکومت مرکزی قدرتمند داشته باشد، به شکل طبیعی به ثبات منطقه کمک می‌کند و اگر ناامن باشد، در آن صورت ناامنی افغانستان به کشور‌های همسایه از جمله ایران سرازیر می‌شود.

بنابراین اگر بخواهیم در فضای موجود، منافع ملی و امنیت ایران را در نظر بگیریم یا اینکه هر کسی در یک گوشه از افغانستان یک تفنگی دستش باشد و اعمال قدرت بکند، افغانستان با تجزیه قدرت روبه رو می‌شود و این به نفع ایران نخواهد بود. به نظر می‌آید که دولت مرکزی قدرتمند باید مورد حمایت ایران باشد و جمهوری اسلامی تلاش کند که یک دولت شکل بگیرد. وضعیتی که الان پیش آمده است، ظاهراً طالبان در بخش‌هایی از کشور پیشروی می‌کند و شاید هم در نهایت به راه حل نظامی برسند.

در صورت ادامه جنگ یک موج جدیدی از مهاجرت را خواهیم داشت. وقتی افغانستان ناامن باشد و جنگ داخلی باشد، قطعاً بخش مهمی از خانواده‌های شیعه مذهب افغانستان به ایران پناه می‌آورند. زیرا هر وقت در افغانستان شیعیان مشکل پیدا کردند، به طرف ایران مهاجرت کردند. لذا اگر از هر زاویه از جمله موضوع مهاجرین، قاچاق مواد مخدر و فعالیت گروه‌های رادیکالی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت. این یک واقعیت است که اگر هرج و مرج در افغانستان باشد، این اتفاق خواهد افتاد.

هر کدام از جریان ها در روند صلح افغانستان به دنبال منافع خودش می‌رود

باشگاه خبرنگاران جوان: در روند درگیری و صلح افغانستان چه نیروها و کشورهایی نقش دارند؟

ملازهی: کم و بیش همه کشور‌ها در این قضیه درگیر هستند. اما دو بلوک درگیر در این چالش را داریم، یکی در سطح بین الملل و دیگری در سطح منطقه است. در سطح منطقه به نظر می‌رسد روابط پشت پرده‌ای بین برخی از کشور‌ها وجود دارد و در سطح بین‌الملل رقابت بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از یک طرف و چین و روسیه نیز از طرف دیگر است. اگر واقعا این سه جریان بخواهند هماهنگ شوند، می‌توانند یک راه حل برای افغانستان پیدا کنند، ولی مشکل این است که هر کدام به دنبال منافع خودش می‌رود و هماهنگی وجود ندارد.

راه حل بهتر برای ایران حل کردن مشکل از طریق سیاسی در افغانستان است

باشگاه خبرنگاران جوان: ایران در تحولات افغانستان چه اقداماتی باید انجام دهد؟

ملازهی: ایران دو تا راه بیشتر ندارد یا سکوت اختیار کند و خودش را کنار بکشد که به مصلحتش نیست و در آینده مشکلاتی گریبان‌گیرش خواهد شد، یا دخالت کند که دخالت نیز دو شکل بیشتر ندارد یا مستقیم در حمایت از نیرو‌های طرفدار خودش نیرو بفرستد، یا اینکه در جنگ نیابتی وارد شود، لذا این دو مسئله برای ایران خطرناک است و ممکن است، ایران را با ترکیه، پاکستان، عربستان و حتی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها درگیر کند.

بنابراین راه حل بهتر برای ایران این است که سعی کند مشکل از طریق سیاسی حل شود، طالبان تشویق شود که به میز مذاکره برگردد و در آنجا برای دستیابی به قدرت از طریق سیاسی کار کند. واقعیت این است که طالبان از نظر سیاسی در موضع برتر قرار دارد و در میدان جنگ نیز از لحاظ نظامی موضع برتر را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: بهترین راه برای صلح در افغانستان چیست؟

ملازهی: به نظر می‌رسد، بهترین راه این است که روی فرمولی کار شود که توزیع عادلانه قدرت در افغانستان صورت بگیرد و مشابه آنچه در لبنان یا یک سیستم شبه فدرالی است برقرار شود، اگرچه این مسئله دشواری‌های خاص خودش را دارد، اما باید به نحوی طراحی شود که همه قومیت‌ها و همه مذاهب در افغانستان احساس کنند سهمی از قدرت دارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
بابا مگه این کشور چقد ظرفیت داره. والا اگه بعضی شون یه کم فرهنگ داشتند ماحرف نداشتیم. بچه من تومدرسه ای قراره درس بخونه که 50 درصدشون افغانیند. وسال اول تحصیلی از بعضی این مهاجرا چیزایی دیده بود که شرم دارم بگم. البته بماند افغانی وایرانی نداره. بعصی هم وطنای خودمونم بیشخصیت ترند. به هرحال دولت یه فکری اول به حال فقر فرنگی مهاجرا بکنه، بعد راهشون بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هر وقت بهشون بگیم برگردید کشورتون میگن نژاد پرست نباشید ما مسلمانیم خب شما چهل سال تو ایران پذیرایی شدید حالا برگردید کشورتون دیگه مهمانی صد ساله که نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۰۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بزرگترین مزیت ساکن شدن افغان هادرایران گسترش ساختمان سازی ولوله کشی وغیره هست همچنین بی دردسرتوزمانه مرگ ومیربراثرکروناوسختی ازدواج جوانان جمعیت زیادمیشودواین واسه امنیت کشورواستقلال وآزادی مهمه.تفاوت افغان هاباایرانیهااینه که دانشگاه ایران رادوست دارن ولی ایرانیهابالعکس.ضمناکم توقع بودن افغان هاموجب میشه ازدواج های تجملاتی ازرسوم ایرانیهاحذف بشه واین خوبه. .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۴ تير ۱۴۰۰
فقط ۸ استان کشور از نظر وزارت کشور حق اقامت به افغانها میدن حالا یعنی اون ۲۳ استان دیگه ساختمان سازی و لوله کشی نمیکنن؟ایران به اندازه کافی بدبختی و فقر و مصیبت داره که دیگه چیزی واسه مهمون نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
والا جوان های ایرانی خیلی با غیرت و باعرضه ترن کافیه چهل روز جنگ با طالبان رو کنتورات بدن به ایرانی تا با خاک یکسانشون کنن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اقا ما باید به مسلمانان کشور های دیگر کمک کنیم و گرنه مسلمان نیستیم بهتره بزاریم بیان ولی در یک اردوگاه اوارگان جنگی باشند
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۶:۰۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اینا آسایش و راحتی خودشون رو در عوض مشکلات بیشتر برای مردم ایران میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ایشون هم که دگتری مدیریت دارن
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۵:۳۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خودمون کم مشکل داریم کم مهاجر داریم بسه دیگه اینقدر خارجی تو کشور
اگر واقعا این کشور متعلق به ایرانی ها هست باید بابت ورود این همه مهاجر از صاحبش اجازه میگرفتند نه اینکه هرکی از هرکجا دلش خواست بیاد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ارتا
۱۳:۴۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
همین الان هم ایران داره از جیب مردم ایران از مهاجرین پذیرایی میکنه و کمک های سازمان ملل بخاطر تحریم قطع شده و اگه بازهم بخوان افغانی وارد کشور کنند جوونهای ایرانی برای کار باید مهاجرت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
حتما این همه کارگری گه از افغانستان برای رشد اقتصاد ما و دریافت پول در برابر زحمت و کار دارند در کشورمان کار میکنند ، مثل تورم غربگرایان حباب است . نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا عقل بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دقیقه ۱۵:۰۲ : به زبان پشتو نوشتی ؟ یعنی ما هم چشممون میبندیم مثلا شما یک ایرانی هستی که طرفدار نیروی کار خارجی هستی تو که راست میگی کارگرها رو از افغانستان میاریم مهندسینم از چین میاریم خودمون میشین خونه شعار مرگر بر غرب میدیم جوانها هم از بیکاری میرن معتاد میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
برای افغانستان بهتر اینه که یک دیدگاه مثل طالبان برش حکومت کنه تا دیدگاهی مثل غربگرایان . طالبان میتونه دوباره کشور افغانستانو یکپارچه کنه و به خودکفایی برسونه ولی دولت افغانستان چنین توانایی نداره چون چشمش به کشور هایی مثل امریکاس. طالبان اگه از عقاید افراطیش دست برداره و مشکلی هم برای شیعیان پیش نیاره و بتونه امنیتو براشون فراهم کنه حتی ماهم باید ازشون حمایت کنیم و بکشونیمشون سمت خودمون ! ولی اگر سهمی برای شیعیان قائل نباشن . باید ماهم در صدد پس گرفتن خاک آبا اجدادیمون قدم برداریم . و دوبارهدر یک پارچه کردن ایران قدم برداریم.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۰۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
کشورآلمان برای تقویت ارتش خودوبعلت افزایش جمعیتی که داشت منقرض میشدوحفظ استقلال وپایه های کشورش مجوزپناهندگی به پناه جویان دادواجازه سکونت دادوالان هنوزروپاست..کمک به ازدواج نکردوام هم ندادعوضش امنیت مرزخودراافزایش داد.ازمغزشون هم درعلم وصنعت استفاده کردوهم پزشکی وداروسازی الان بیشترداروهای تجویزی دکترهاساخت آلمان هست.این یعنی درآمدزایی برای کشورالمان.ازهمه مهمترتعدادرای دهندگان به جمهوری اسلامی افزایش میابدوامنیت بیشترمیشود.ایران درگذشته دورازافغانستان سوانبودواصلاافغانستان درنقشه هانبود.اینکه حکومت ایران قوی ترشودبراثرتعادجمعیت خوب هست خصوصادروضعیت فرارمغزها.طالبان خودش گفته به این دلیل بادولت افغانستان مشکل دارندکه باآمریکاروابط دوستانه دارند.این دراصل کاردولت افغانستان بایدباشدکه خارجیهارابیرون کندنه طالبان ضمن اینکه داعش طالبان رامرتدمیداندامادرجنگ داخلی وحمام خون افغانستان خرماخیرات نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
شما راهشون میدید چون دل درد دارید، خب بهشون بگید به جای غرب به شرق کشورشان برن، به شمال کشورشان برن ،به جنوب برن، آب نداریم ،برق نداریم، کار نداریم ،نون نداریم واکسن نداریم ،آدم درست حسابی نداریم شما راهم نمی خواهیییییییییییییییم..........................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
امکان ندارد دوطرف به یک راه حل سیاسی برسند. یکی کراواتی و یکی عمامه برسر و البته هردو دست پرورده آمریکا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
متاسفانه باید قبول کرد که جامعه جهانی و همسایگان هیچ ارزشی و توجهی برای طرحهای ما نمیکنند.نمونه اش همین طرح صلح هفته پیش افغانستان که در تهران برگزار شد.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۱۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من ایرانی هستم و عاشق ایران. افغانستان دچاره بحران شده اگر مسلمانیم باید و باید دست برادران و خواهران افغانستانی رو بگیریم. چه اشکالی دارد؟ بهشون جا و پناه بدید. بله تر خدا بهشون کمک کنید. کمی منطقی برخورد کنیم. گرانی هست بی برقی هست ولی در اونجا سایه مرگ بالای سرشون هست. اگر سردار دلها حاج قاسم زنده بود چقدر کمک به افغانهای عزیز میکرد. متاسفم برای نظر دادنهای یکسریها که بدی نوشته اند . الهی شکر در کشور انقدری کار هست که به همه برسه. درود خداوند بر کسانی که دست کمک را رد نمیکنند.
Germany
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اگه تو یک درصد هم ایرانی باشی من اسمم عوض میکنم الان تو اینستا گرام مد شده هر افغانی که میخواد از افغانها دفاع کنه اولش با این جمله شروع میکنه من ایرانی هستم بعد که پروفایلش باز میکنی اگه خصوصی نکرده باشه فقط هرچیزی که مربوط به افغانستان هست گذاشته اینم از خوبیهای زبان مشترک و نفوذ افغانها در ایران
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی مسلمان
۱۴:۱۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
به ناشناس اروپا پرست 13:19 :
چرا جو میدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از حمایت مسلمانها از همدیگر با ملیت های مختلف اگر ناراحتی چرا زبان مشترک را بهانه میکنی. در تفکر اسلامی انسانیت مهم است و نه نژاد و ملیت.
اگر خیلی داری میسوزی بپر تو آب یخ جناب آلبانی نشین وطن فروش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هر وقت بهشون بگیم برگردید کشورتون میگن نژاد پرست نباشید ما مسلمانیم خب شما چهل سال تو ایران پذیرایی شدید حالا برگردید کشورتون دیگه مهمانی صد ساله که نمیشه اینجوری میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
یعنی چی تا هر چی میشه پای مسلمان بودن رو میکشین وسط اگه نخوایم افغانها وارد کشور بشن باید کیو ببینیم خودمون کم مشکل داریم اینم بیاد روش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مردم افغانستان اگه عرضه داشته باشن میمونن توی کشورشون ریشه طالبان رو خشک میکنن نه اینکه طالبان بشه بهونه فلنگو ببندن بیان ایران...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سازمان ملل یا تحریم ها همه لغو بشن یا افغان ها را خودتون تحویل بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
واقعا این احمقانه است که ملت را تقسیم کنیم. یادتون نره عده ای از همین افغان ها جلوی گلوله داعش واستادند و شهید و مجروح شدند و اون هموطن هم جوجه عقب ماشین عشق و حال شمال. باید به افغانستان کمک کرد تا به صلح برسند و برگردند.
سازمان ملل باید تحریم را لغو کنه تا ما بهتر به افغان ها کمک کنیم.
Germany
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بله تو که راست میگی افغانها که جلوی متجاوزاین به کشورشون ایستادگی نکردن و فرار کردن اومدن ایران و برای گرفتن پول و اقامت وارد سپاه شدن خیلی خوبن بعد شمال رفتن همون چهارتا جوون که میگی رفتن شمال مثال زدی همونها وقتی کسی بخاک ایران تجاوز کنه از تو زودتر برای دفاع از کشورشون میرن جلو
Germany
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
وای از این مصیبت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
به عنوان یک ایرانی به شدت مخالف ورود افغان ها به کشور هستم هیچ یک از مسئولان اجازه موافقت با این موضوع رو نداره در صورت موافقت خائنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ایران افغانها رو جمع کرد برد سوریه با داعش جنگید اما طالبانو دعوت میکنه بیاد تهران سوال اینه طالبان با داعش چه فرقی میکنه بهتره ایران بی طرف باشه کاری نکنه نه اینکه به طالبان مشروعیت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ما را به خیر شما امید نیست لطفا شر نرسانید.مگه افغانستان به غیر از کشور ما همسایه دیگه ای نداره که سریع راهی ایران میشن؟؟خوب برید یه کشور دیگه.خودمون به اندازه کافی مشکل لاینحل داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هرگروهی اعلام کند من ضد امریکایی هستم مورد حمایت ایران هست ولو داعش وطالبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
فقط خود خدا شفات بده . از بهترین دکترای مغز و اعصاب و اعصاب و روان هم کاری بر نمیاد.
تعریفت از منطق و تضاد چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
احسنننت.مهم اینه کدوم طرف نفع داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
شما همین الانم برین تو اطراف تهران و کرج ۹۰درصد کارگرهاش افغان هستن میدونین چرا چون هم مزد کمتر میگیرن هم دوبرابر ایرانی کار میکنن همین چیزا باعث میشه ایرانی رو از کار بیرون کنن لطفا و لطفا ایران به اندازه کافی بیکار و بی خانمان و گرفتار داره ورود افراد دیگه به کشور اشتباه هست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
وقتی که کارگر ایرانی کارشو درست انجام نمیده و از زیر کار در میره. بعد چقدر نژاد پرستی تو. خودتم بری المان یا ترکیه اگر بهت کار بدهند سعی میکنی درست کار کنی. ایرانی و افغانی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
آقا حمید به شدت باهات موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بی خود !!!
اینجا که شهر هرت نیست که هر کی دلش خواست بیاد توش آزادانه بگرده !!!
لابد انتظار تحصیل رایگان‌و برق و آب و گاز یارانه ای هم دارن !!!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۵۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
چه بهتربه افغانیهاشناسنامه ایرانی بدهیددرایران ساکن شوندوازطرفی جمعیت ایران دربزابرجنگ وغیره افزایش پیدامیکندزیارت امام رضاهم بروندوخیلی زیرساخت های دیگرراهم درست میکنندبدون غرزدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
افغانها بیان ایران ایرانی بشن?!!!!!یکی رو می شناختم عراقی الاصل بود با شناسنامه ایرانی همیشه ایران ایرانی رو تحقیر می کرد و می گفت اعراب خوبن ولی حاضر نبود برگرده کشورش ولی خوب پررو بازی در می اورد،افغان ها و عراقی ها اگر شناسنامه ایرانی بگیرند ایران بی هویت می شود نژادپرست نیستم و قبول هم ندارم جوانهای مرفه ایرانی حتضر باشند از ایران دفاع کنند یک در هزار هم جوان مرفه از کشورش حمایت نمی کند هرچه بشود امریکا و اروپا و کانادا و استرالیا هستند بعد افغان ها و عراقی هایی که حاضر به دفاع از کشور خودشون نیستن بیان ایران چی می شه?!فکر کردی با شناسنامه ایرانی یک دفعه وطن پرست ایرانی می شن نه ایران هم اتفاقی بیافته می رن جای دیگه پول داشتند مثل خود ایرانی های مرفه می رفتند امریکا و اروپا و کانادا و استرالیا فقط بحث نیروی کار است که اون هم هیچ ربطی به شناسنامه نداره،شناسنامه ایرانی بگیره و خیالش راحت بشه دیگه فکر کارگری نیست و می خواد سیاست مدار بشه و برای ایران تصمیم بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ایران این کار را انجام بدهد، بنده هم به عنوان دکتر مملکت مهاجرت خواهم کرد. قبلاً مهاجران افغان را راه دادیم و هزار و یک اتفاق رخ داد. از بیکاری گرفته تا مشکلات گرانی.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دکتر یه مملکت که اینطور فکر کنه انتظار از مردم دیگه چیه؟ خب منم فوق دکترم و میگم باید به ایران پناه بیاورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خودتم زیادی هستی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
(بی طرفی بهترین راه حل ایران هست)،،،مشکل افغانستان فقط به دست خود این مردم حل خواهد شد،،می توانند جنگ کنند می توانند با همه ی گروه ها به توافق برسند،،این بستگی به فرهنگ و خود این مردم دارد،،به عنوان مثال مردم سوریه انتخاب کردند بجنگند،،لیبی هم همین طور،،پس افغانستان هم می تواند انتخاب کند(جنگ یا صلح با چاشنی کمی بی عدالتی و تبعیض که البته در همه ی کشورها وجود دارد حتی در اروپا)،،دوستان افغان خودشون انتخاب می کنند و نه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تواین شرایط کرونایی ووضعیت بحرانی امدن مهاحرین باعث وخیمتر شدن بیماری وکنترل ان میشود باید در مرزها باکمک سازمانهای بین المللی اردوگاهایی ساخته وپناهندگان به طور موقت مستقر تا شرایط یا به نفع امنیت افغانستان یا بیماری تغیرکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
قوز بالای قوز لبنان فلسطین سوریه عراق یمن کم بود حالا افغانستانم اضاف شد تا گدای کاسه بدست نشدیم تمومی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ما که قوز اقتصادمان را همون اروپاییان دزد و حیله گر و آمریکای چپاولگر با آن ترکمانچای برجام و مذاکرات باج بده در آورد. خدا به این کشورها خیر دهد که مواقع حساس مثل دفاع مقدس و مقابله با داعش و تبادلات اقتصادی به کمک ما و مردمان آمدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
افغانستان و عراق و تشکیلات خودگردان چه دفاعی از ایران کرده اند?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
افغانها اگر 20 میلیون هم در ایران باشند براشون کار است ولی بدبخت کار گر ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۳۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
البته متاسفانه بهتر است که بگیی، تنبل و پر توقع و نق زن کارگر ایرانیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
واس ملت خودمون کار نیست، تمام کارهای ساختمان و باغ داری ها دست افغانی هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
برای اینکه کارگر ایرانی ، مرتبا" برای کارفرما مشکل آفرینی می کند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
کارفرما حق ایرانی را نمیده و ایرانی اعتراض میکنه اما افغانی اجازه اعتراض نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
افغانستان بعنوان بزرگترین مقصد صادرات ایران امروز نا امن شده واین باعث میشود که صادرات و واردات از سوی افغانستان محدود گردد وسیاست نا امنی دراین کشور سیاست مقابله با دور زدن تحریمها وتقابل با تجارت چین با ایران وانسداد جاده ابریشم است گرچه مشکلات ازطریق دریا حل میشود ولی همین اختلال کوچک هم برای دشمن غنیمت است ازطرفی افغانستان وابستگی شدیدی به ایران دارد وهرچه نا امن باشد دودش به چشم ایران می رود وایران هرچه زودتر برای برقراری صلح باید اقدام کند وحمایت ازطالبان هم تکرار حمایت آمریکا ازداعش است و طالبان قدرتمند یک تهدید برعلیه منطقه است چون حمایت غربیها ازطالبان همه چیز را برعلیه ایران قرارخواهد داد وهمه به پیچیدگی آینده افغانستان نگرانند چون بانی این جنگها آمریکاست ونمی توان چشمها رابراهداف آمریکا ازخروج ناگهانی ازاین کشوربست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ای خدا دست این همسایگان یکروز عراق روزدیگر افغانستان و غیره
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی واقعی
۱۴:۴۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اگر واقعا خداپرستی ، از اروپا و آمریکا و امارات و عربستان و ترکیه که داعش را برای نابودی ما و کشورمان ایجاد کردند به خدا شکایت میکردی و برای همسایگانی مثل عراق و سوریه و افغانستان و پاکستان و لبنان که از رسیدن داعشیان بی دین و بی ناموس ، به ایران و آب و خاک و ناموس و منابعش (در عراق و سوریه) جلوگیری کردند هم به خدا شکر میکردی.
البته میدانم شما منافقهای وطن فروش، این حرفها را بهتر از من میدانید ولی بی شرفیتان مانع از بیان حقایق است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نکنه تو هم افغانی هستی که با نظر بالا مخالفی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی واقعی منافق کش
۱۱:۳۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من واقعا ایرانیم. نکنه تو منافق آلبانی نشین و وطن فروشی هستی که در زمان جنگ همکارات توسط یک ایرانی باغیرت به اسم شهید صیاد شیرازی به درک رفتند . الان از کینه "ضد ایرانت" به اسم دفاع از ایران ، مثل عملیات مرصاد از سوز خفت و گندی که در اشرف و آلبانی به بار آوردید دارید از متحدان مسلمان ایران که کمک کارشان در جنگ های مختلف با اربابان شما (آمریکا و داعش) بودند با تهمت و تفرقه انتقام میگیرید. عاقبتتون هم مثل همون مسعود رجوی به درک رفتن است.
-
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اگر ایران جلوی ورود افغان هابه داخل کشور را نگیرد در آینده مصیبتی دامن ایران را می گیرد که قابل جبران نیست و.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مرزها رو ببندید ....تهران کرج پر شده از اتباع غیر مجاز که باعث بیکاری جوانان ایرانی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
لطفا یکی از این ابتکارات را هم برای مملکت خودمون انجام دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ما اینجا موج زیاد داریم از هیچ موجی هم هراس نداریم موج گرانی . موج بیکاری . موج ..... .....اینم روش ..ماخودمون شدیم امواج ....به قول پژمان جمشیدی کجای کاری
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مارنون واسه خودمون نداریم بخوریم اونها هم بیایند قحطی میشه!
Germany
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تحت هیچ شرایطی نباید یک گروه در افغانستان تمام قدرت را به دست گیرد امنیت افغانستان بر ایران تاثیر دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اصلا هم معلوم نیست به اسم دفاع از امنیت ایران داری به نفع چپاول آمریکا و انگلیس در افغانستان حرف میزنی. خاک بر سر وطن فروش منافقت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
منتظر ورود بیماری ها فراوان هم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
چرا موقعی که پروازهای انگلیس (در دوره شیوع کرونا انگلیسی در دنیا) توسط دولت لغو نشد، ساکت شده بودی و فکر سلامت جامعه نبودی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ایرانی ها داخل سطلهای زباله دنبال غذا و پلاستیک بگردند ولی افغانی ها بهشان جا میدن و حسابی مفتی کیف میکنند. شهرداری منطقه 3 اتاق به افغانی ها داده که در سطح خیابانها جارو میزنند و اب به باغچه میدن و البته زباله ها را داخل رودخانه منطقه 3 میریزند(خیلی کار میکنند. مرتب به شهرداری زنگ میزنیم ولی فایده نداره. ته سیگارها را داخل باغچه ها جارو میکنند بعد اخبار ایرانی ها را نشان میدهند که رفته اند داخل باغچه ها ته سیگار جمع میکنتد و میگن مضر است اما چرا به افغانی ها انخهم کارمند شهرداری اعتراض نمیشه نمیدونم.) چون میخوان پول بیشتری به کارپرداز برسه از ایرانی استفاده نمیکنند بعد میگن چرا دزدی و قاچاق بیشتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
متاسفانه هم وطن بعضی از ایرانی ها
۱۴:۵۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بعضی از ایرانی ها باید دنبال درمان مغز و کالیبر تلاش خودشون باشند؛
برای اینکه با این همه کار در شاخه های موجود در جامعه ، فقط به دنبال کار کم با پول زیااااااااااد هستند که هیچ جای دنیا پول مفت به کسی نمیدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مگر‌کارونسرا‌شده‌ایران‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خیلی وقته ایران کاروانسرای عراقی ها و افغانی ها شده
Germany
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
شما را به خدا این ترس و بی درایتی را کنار بگذارید. ایران باید نقش منطقه ای خود را بازی کند و حتما باید توازن در افغانستان ولو با زور برقرار شود.
Iran (Islamic Republic of)
sajjad
۰۸:۱۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
میگه : طالبان باید مواضع خود را تعدیل کند/ دولت افغانستان باید طالبان را به عنوان یک واقعیت بپذیرد

میگم : اگه خورشید از غرب طللوع کرد ، طالبان هم آدم میشه ! طالبان مانند داعش است ، افغانستان باید ریشه این گروه تروریستی را خشک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ببببله،این ابنکار آخریش که کلا همه رو آچمز کرده،من که دیگه رد دادم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
چرا باید ایران پذیرای افغانها باشد. افغانها وقتی دولت مرکزیشان قدرت داشت آب را بر روی سیستانیها بستند و پول و نفت بابت حق آبه ایران کردند . حالا ما پذیرا این قوم باید باشیم. فرق این قوم با یزیدیان که آب را بروی اهل بیت بستند چیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
احسنت.وهنوز هم سیستان مصیبت میکشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
شما هم آب بر عراقيها بستيد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۲۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
این نظام ما راضی هست هر وحشی در افغانستان خواست حکومت بکنه فقط ضد آمریکا باشه غافل از اینکه اینا ریشه بگیرند معضلی بزرگتر از آمریکا برای ما میشوند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
متاسفم برای خودمون . ملت افغانستان رو آواره کردن. بنده خداها انسان هستن . امیدوارم که بهشون پناه بدهند تا طالبان کثیف ملت رو نکشه. مرگ بر بی عدالتی مرگ بر طالبان. چندتا سربازی که به ایران پناه آورده بودن هم تحویل طالبان دادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نمی فهمی تو ایران چه خبره، خودت هم زیادی هستی ،خب همه باهم تشریف ببرید تاجیکستان ،فارس هم بلدن‌.
آخرین اخبار