هشدار به بانوان؛

یائسگی های زود هنگام را جدی بگیرید

یک متخصص زنان گفت: یائسگی دوره‌ای از زندگی زنان است که در آن سیکل قاعدگی متوقف می‌شود و به آغاز یائسگی قبل از ۴۰ سالگی یائسگی زودرس می‌گویند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، شهره علی محمدی، متخصص زنان و زایمان در همدان با بیان به اینکه مهمترین علائم یائسگی زودرس قطع قاعدگی و قاعدگی‌های نامنظم است، گفت: فردی که دچار یائسگی زودرس شده باشد با انجام آزمایشات مشخص و سونوگرافی متوجه این موضوع خواهد شد.

این متخصص زنان افزود: قطع قاعدگی قبل از ۴۰ سالگی یائسگی زودرس قلمداد می‌شود.

دکتر علی محمدی رژیم غذایی نامناسب، نداشتن تحرک، ورزش نکردن و چاقی را در یائسگی زودرس اثرگذار برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر علم در حال پیشرفت است و فردی که در این شرایط قرار داشته باشد، می‌تواند با فریز کردن تخمک‌های خود از نازایی جلوگیری کند و در شرایط مناسب اقدام به فرزندآوری کند.

او ادامه داد: برخی بیماری‌ها مانند سرطان‌ها، انجام اموری مانند شیمی درمانی و اشعه‌گرافی و سایر مصادیق بر روی تخمدان اثر می‌گذارند که در این شرایط به بیمار پیشنهاد می‌شود تخمک خود را فریز کند تا در شرایط مناسب بتواند فرزند آوری داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه نمی‌توان تنبلی تخمدان و یائسگی زودرس را به یکدیگر ارتباط داد، یادآور شد: تنبلی تخمدان به علت تغییرات فیزیولوژی بدن اتفاق می‌افتد و افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند بدنشان در مقابل انسولین مقاومت بیشتری دارد، اما اینکه بگوییم تنبلی تخمدان زمینه‌ساز یائسگی زودرس است، درست نیست.

علی محمدی بر تأثیر استرس بر یائسگی زودرس اشاره کرد و گفت: استرس و اضطراب بر تمامی ارگان‌های بدن تأثیرگذار بوده، حتی اختلالات تیروئیدی و دیابت می‌تواند ناشی از استرس باشد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.