واکنش وزارت خارجه آمریکا به میزبانی ایران از هیئت‌های طالبان و دولت افغانستان/ احتمال برگزاری دور هفتم نشست وین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به حضور دو هیئت از طالبان و دولت افغانستان در ایران به منظور گفت‌وگو درمورد صلح واکنش نشان داد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نقش ایران در حل بحران افغانستان و تحقق صلح در این کشور را مثبت ارزیابی کرد.

ند پرایس همچنین گفت: از ایفای نقش قطر در گفت‌وگو‌های مربوط به افغانستان سپاسگزاریم و به تداوم این گفت‌وگو‌ها در دوحه تشویق می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به حضور یک هیئت از طالبان و دولت افغانستان در ایران برای گفت‌وگو افزود: می‌دانیم که ایران از یک هیئت طالبان میزبانی کرده و نقش همسایگان افغانستان در آینده آن را درک می‌کنیم.

او گفت: تحقق صلح در افغانستان نیازمند ایفای نقش مثبت ازسوی همسایگان است و به نظر می‌رسد نقش ایران مثبت باشد.

ند پرایس در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای پرداخت و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم دور هفتم مذاکرات درمورد توافق هسته‌ای با ایران برگزار شود.

اجلاس گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت عالی سیاسی طالبان صبح امروز چهارشنبه شانزدهم تیرماه جاری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی وزیر امور خارجه در تهران برگزار شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در افتتاحیه این نشست با اشاره به شکست آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی‌های بسیاری شده است، خاطرنشان کرد: امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشواری اتخاذ کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین‌الافغانی و تعهد به راهکار‌های سیاسی را بهترین انتخاب ازسوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت‌وگو‌ها میان جناح‌های موجود به منظور حل‌وفصل مناقشات و بحران‌های جاری در آن کشور اعلام کرد.

ظریف همچنین بر تعهد جمهوری اسلامی ایران جهت کمک به توسعه همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان پس از برقراری صلح تأکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار