با گذشت ۱۵ روز از فصل تابستان؛

آب یا برق؛ اوضاع کدام یک بحرانی تر است؟

قطعی گاه و بی گاه برق و کمبود آب در مناطق مختلف کشور زمینه ساز بروز مشکلات گسترده‌ای برای شهروندان شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تازه نیمی از اولین ماه فصل تابستان گذشته، با این حال شاهد تشدید بحران خاموشی و کمبود آب در شهرهای مختلف کشور هستیم. نکته‌ای که سبب گلایه مردم در روزهای اخیر شده این است که این قطعی‌ها در مواقعی بدون اعلام قبلی رخ داده است.

رفتار شرکت توانیر در حوزه قطعی برق بدون اطلاع قبلی زمینه بروز مشکلات گسترده‌ای برای شهروندان را به وجود آورده است، به خصوص اینکه در شرایط کنونی، بسیاری از امتحانات آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور نیز به صورت مجازی و با وابستگی ۱۰۰ درصدی به انرژی برق انجام می‌شوند.

وابستگی گسترده زندگی مردم به آب و برق سبب شده تا قطعی طولانی مدت این حامل انرژی زیر و بم زندگی افراد را تهدید کند. به عبارت دیگر از نانوایی که پایه‌ای‌ترین نیاز اساسی را برای مردم تامین می‌کند و با قطع برق از مدار خارج می‌شود تا درب بسیاری از پارکینگ‌ها که به وسیله برق کار می‌کنند که قطعی برق امکان خروج از منزل را نیز منتفی می‌کند.

مصرف بالای برق، دو نیروگاه را شب گذشته از مدار خارج کرد

این درحالی است که اوایل هفته بیش از نیمی از کشور در خاموشی به سر برد به طوری که در این باره مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خاموشی‌های شب گذشته در تهران و کرج گفت: متاسفانه شب گذشته بیشترین مصرف برق در کشور را تجربه کردیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه خاموشی‌ها تا ساعت ۲۲ است، ولی خاموشی شب گذشته تا یک بامداد هم به طول انجامید، افزود: طبق برنامه زمانبندی اعلام شده، آخرین ساعت خاموشی برق در البرز ۲۳ است، ولی دیشب از ساعت ۲۳ تا یک بامداد هم شاهد خاموشی برق بودیم.

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: متاسفانه روز گذشته هم محدودیت تولید داشتیم و دو نیروگاه تولید برق در کشور به دلیل مصرف بالا از مدار خارج و به اورهال نیاز پیدا کردند، ناچار شدیم بر اساس دستور ملی خاموشی برق را افزایش دهیم و قطعی برق خارج از زمانبندی اعلام شده داشته باشیم.

رجبی مشهدی تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط تولید برق در کشور ثبات ندارد، نمی‌توانیم به مردم قول بدهیم که دیگر خاموشی خارج از برنامه نخواهیم داشت.

افزایش دمای هوا و روشن شدن زودهنگام وسایل سرمایشی، خشکسالی و فعالیت بیش از حد چاه‌های برقی آب به همراه خارج شدن نیروگاه‌های برق‌آبی اصلی‌ترین دلایل خاموشی برق در این روزها  تلقی می‌شوند.

کمبود برق کاهش یا قطع آب را به همراه داشته است

محدودیت ها به برق ختم نشده و از گوشه و کنار شهرهای مختلف قطع  و کاهش فشار آب شرب مشترکان به گوش می‌رسد. براین اساس جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور بیان کرد: امسال با توجه به کمبود بارش‌ها و میزان افزایش دما شرایط خاصی حاکم است به طوری که ما در ۶ حوزه آبریز اصلی کشور متاسفانه شاهد کاهش بارش‌ها هستیم.

جانباز تصریح کرد: متاسفانه علاوه بر کاهش میزان بارندگی ما امسال با افزایش دما که زودتر از سال گذشته در خردادماه آغاز شد، مواجه شدیم به طوری که کولر‌های آبی و گازی زودتر از سال گذشته وارد مدار شدند و همین موضوع باعث افزایش مصرف آب و برق می‌شود.

او گفت: در حال حاضر در مرکز فلات ایران ۱۱ درصد آب مصرفی کل را کولر‌های آبی به خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که خط قرمز ما در آب رسانی سیار، حفظ کیفیت است، گفت: در تمامی مراحل حمل و آب رسانی، تولید و بارگیری و مصرف، نمونه‌برداری از آب انجام می‌گیرد.

او ادامه داد: امسال قرار است با توجه به پیش‌بینی‌ها، آب حدود ۸۰۰۰ روستا از طریق آب رسانی سیار تامین شود که این عدد در سال گذشته برابر ۵۵۰۰ روستا بود.

کشفی تصریح کرد: یکی از آثار خشکسالی، افزایش تعداد روستا‌هایی است که با تانکر سیار آب رسانی می‌شوند، این امر بیانگر این است که منابع تامین آب محلی را در این روستا‌ها از دست داده‌ایم و باید از طریق منابع با فاصله، آب را به منطقه حمل کنیم.

متاسفانه شب گذشته قطع برق آنقدر گسترده بود که توانیر طبق جداول احتمالی برق را نسبت به حوزه اختیار خود قطع کرد به طوری که در برخی از نقاط کشور بخصوص تهران قطع برق ۶ ساعته گزارش شد و بدتر از آن هم افت فشار و قطع آب اعلام شد.

امسال تحت هیچ شرایطی جیره بندی آب نداریم

این در حالی است که محمد رضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر سرانه مصرف آب در تهران به ۲۴۰ لیتر و در شهر‌های استان تهران هم به ۲۱۰ لیتر رسیده است. ما در تهران ۳ نوع رنگ سبز، نارنجی و قرمز را تعریف کرده‌ایم که رنگ سبز مصارف عادی، نارنجی مصرف در وضعیت هشدار و قرمز وضعیت خطرناک را نشان می‌دهد که در حال حاضر مصرف آب در کلانشهر تهران در وضعیت نارنجی قرار دارد که امیدواریم به رنگ قرمز نرسد.

در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای جیره بندی آب در تهران نداریم، اما اگر مشترکان مصرف خود را رعایت کنند؛ هیچ مشکلی در تامین آب نداریم.

اما گویا تمامی این موارد برعکس عمل شده به طوری که شب گذشته در اقصی نقاط تهران ۵ ساعت قطع آب  گزارش شد، متأسفانه آنقدر اوضاع وخیم بود که در یکی از شهر‌های استان تهران با تانکر آبرسانی صورت گرفته است.

محمد رضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه‌ اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص افت فشار آب گفت: در واقع مصرف آب در تهران و استان‌های مجاور به شدت افزایش یافته و در حال افزایش است.

او ادامه داد: متاسفانه مصرف بالای آب در تهران باعث شده که ما یک افت فشار آبی در برخی از مناطق پر مصرف اتخاذ کنیم که این افت فشار آب در طبقات بالا باعث شده که آب به لوله‌ها نرسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: هم اکنون برای ۱۷۰ هزار مشترک بدمصرف تهرانی که تا ۳۰ مترمکعب آب در ماه مصرف کرده اند، یعنی دوبرابر الگوی مصرف هشدار قطعی آب صادر شده که اگر روند مصرف خود را اصلاح نکنند در مرداد روزانه ۴ تا ۵ ساعت آب این مشترکان خانگی قطع خواهد شد.

بختیاری اضافه کرد: در این شرایط سخت و بحرانی از مشترکان توقع داریم در میزان مصرف با رعایت الگوی مصرف با ما همکاری کنند که البته برخی از این مشترکان اصلا به شرایط بحرانی کشور به لحاظ کمبود آب توجهی ندارند.

او گفت: امسال ۷۹۰ میلیون مترمکعب آب در سد‌های تهران ذخیره شده در حالی که این رقم سال گذشته درمدت مشابه یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب بوده و این به معنای کسری ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب در سد‌های استان تهران است.

بختیاری افزود: در حال حاضر استان تهران ۲۵ درصد و شهر تهران ۱۷ تا ۱۸ درصد از آب شرب کشور را مصرف می‌کنند.

دلیل قطع برق گسترده چیست؟

با وجود گستردگی بحران خاموشی، در شرایط کنونی یکی از سوالاتی که ذهن مردم را به خود مشغول کرده آن است که چرا برق به شکل گسترده قطع می‌شود؟ پاسخ به این سوال می‌تواند علاوه بر آگاهی نسبت اصل مسئله زمینه جلوگیری از این بحران را فراهم کند.

بررسی آمار مصرف اوج بار در روز‌های اخیر از رشد ۲۲ درصدی اوج بار نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. به عبارت دیگر شبکه برق کشور نسبت به سال گذشته ۱۰ هزار مگاوات بیشتر برق مصرف می‌کند.

در گام نخست بررسی دلایل قطعی برق چیست؟ در همین راستا ابوذر صالحی مدیرکل روابط بین‌الملل توانیر با اشاره به دلایل افزایش مصرف برق در پاسخ به این سوال گفت: دمای هوا در حال حاضر نسبت به سال گذشته ۴ درجه افزایش پیدا کرده و همین مسئله به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی برقی سبب شده تا شاهد افزایش میزان مصرف باشیم.»

او با بیان عامل دوم افزایش مصرف در روز‌های اخیر گفت: کمبود بارش‌ها سبب شده تا چاه‌های کشاورزی بسیار زودتر از مدت مشابه سال گذشته با حداکثر توان به برداشت آب اقدام کنند تا میزان مصرف برق بیشتری شود.»

صالحی تصریح کرد: با توجه به گرم‌تر بودن هوا نسبت به سال گذشته، پیک مصرف برق اتفاق افتاد در ابتدای خرداد ماه اتفاق افتاده است.

اما در همین رابطه یکی از پرتکرارترین دلایل قطعی برق که اخیرا و برخلاف مواضع سال گذشته متولیان صنعت برق به آن اشاره می‌شود، پدیده استخراج رمز ارز است.بر این اساسرجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، استخراج رمز ارز‌ها را یکی از عوامل اساسی قطعی برق عنوان می‌کند که کل میزان برق مصرفی مراکز مجاز و غیر مجاز استخراج رمز ارز بر اساس شبکه بین‌المللی استخراج، حدود ۲۰۰۰ مگاوات برآورد می‌شود.

از طرفی از ابتدای خرداد ماه برق مورد استفاده مراکز مجاز استخراج رمز ارز قطع شده و میزان استفاده برق این پدید به ۱۷۰۰ مگاوات رسیده است. میزان مصرف استخراج رمز ارز در شرایط کنونی نزدیک به ۳ درصد از کل اوج بار را به خود اختصاص می‌دهد.

در پایان نکته نگران‌کننده پیرامون مسئله برق آن است که احتمالا دوره گرمای هوا امسال بسیار طولانی‌تر از سال گذشته باشد و تداوم خاموشی در مدت باقی‌مانده می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

فارغ از توجه مسئولان صنعت برق کشور برای مهیا کردن عبور بدون خاموشی از شرایط بحرانی، مردم نیز می‌توانند با صرفه جویی بیشتر در مصرف برق زمینه کاهش حجم بحران به وجود آمده را مهیا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۳
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
دوران احمدی نژاد اصلن وضعیت آب برق مردم یا معیشت مسکن مردم به این شکل نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۷ تير ۱۴۰۰
الان این بلایی که سر ما اومده از دست احمدی نژاد و اون یارانه اجرا کردنش
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۸:۳۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
سلام، فقط انچه که مشخصه بی برنامه گی در سیستم مدیریت آب و برقه، کشوره ما یه کشوره کم آبه، و هر انسانه عادیی این را میداند، ولی متاسفانه سیستم مدیریت بر منابع آبی و برق بر اساس قدیم کار میشود، یعنی مدیر توانمند ندارد، تفکر ندارد، برنامه ندارد، آینده نگری ندارد، کاری که با سرمایه گذاری میتوانست الان تحقق بخشد، یکی از آنها اصلاح سیستم کشاورزی، عدم تولید محصولاتی که کاشت و داشت و برداشتشان از وارد کردنشان گرانتر میشود، بهبود تاسیسات زیربنایی آب و فاضلاب، استفاده از انرژی های نو در سیستم آبرسانی و برق رسانی، بهبود تاسیسات نیروگاههای آب و برق، استفاده از انرژی خورشیدی که در کشور ما خدارو شکر فراوان است،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
همه چی واسه مردم بحرانی شده کاشکی یکی از مسوولین یبار کامنتهای مردمو بخونن فقط یبار برادران انصارالله حزب الله یمن الله مهمترن تا ما یا الله پ خودمون کی بدادمون میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۶ تير ۱۴۰۰
بهره‌مندی از آب، برق و اینترنت مناسب خواسته زیادیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ما در اصفهان آب و برق نداریم روزی چهار ساعت.....به دادمان برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۱۷ تير ۱۴۰۰
جون مادرت 4 ساعت چیه ما در کهگیلویه و بویر احمد 13 ساعت قطعی اب داریم ــــــ
چهار ساعت شما یعنی با تانکر نمیتونی صبر کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
امروز از ساعت ۱۸ الی ۲۰:۳۰ برق ۲ ساعت و نیم سراسری قطع بود بلافاصله بعد از نیم ساعت بعلت مشکل فنی تا یک ربع به ۱۲ شب قطع شد و بخاطر ۵ دقیقه تعمیر نزدیک ۲ ساعت و نیم برق قطع شد از فلاورجان تا محل قطع برق ۱۰ دقیقه راه است و بعد از ۲ ساعت و نیم آمدن برای رفع مشکل فنی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
چرا پیام را کامل منتشر نکردید?
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۲۳:۳۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
سلام ،

آب چرا قطع می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تا2ماه دیگربساط اختلاس ودزدی جمع شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
ننگ بر اصلاح طلبان قدرت طلب.اصلا به فکر مردم ایران نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
هر دو
Iran (Islamic Republic of)
مای
۲۲:۳۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
آب هم خیلی کمه باید قطع شه تا قدرش رو بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تا دولت استیضاح نشود آش و کاسه همین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
آقای اردکانی وزیر نیرو می‌گفت ساخت نیروگاه هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

آقای آخوندی وزیر سابق مسکن می‌گفت افتخارم این است که حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم.

اینا می‌خوان واسه ما کار کنند؟؟؟؟

ینی نالایق تر ، از شما هم آدم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
واقعا قابل درک نیست که کشوری که نمیتونه قطعی برق و منابع آب رو کنترل کنه چرا دنبال افزایش جمعیت و جوانسازی کشوره؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۷ تير ۱۴۰۰
چه ربطی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
هم اب بحرانی هم برق بحرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
آب و برق مجانی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
کلا ماها همه چیمون دو سه برابر نرمال جهانه !
مصرف نمک دو برابر نرمال جهان
مصرف شکر دو برابر نرمال جهان
مصرف دخانیات دو برابر نرمال جهان
مصرف آب و برق دو برابر نرمال جهان

و البته مسئولین بی خرد دو برابر نرمال جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
اصلا اینطور نیست.یه سرچ ساده داشته باشید و بعد نظربدید.مصرف برق ایرانی ها از میانگین جهانی کمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
حالا جمعیت رو بکنید ۱۵۰ میلیون!!
تو همین جمعیتش موندین. اینهمه گرانی و شلوغی و ترافیک و آلودگی و صف و ... با این حال آقایون می خوان که جمعیت زیاد بشه!
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
به احتمال بالا، این کمبود برق و آب یک دزدی کلان از کار در می آید. یک گروهی مطمئنا دارد همان کار را می کند که زنجانی کرد با چاه نفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تعجبم تا حالا چرا گاز قطع نکردید؟
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۱۱:۵۶ ۱۶ تير ۱۴۰۰
گاز مثل اینکه خریدار نداره نمیتونن صادر کنن :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
فعلا که اوضاع دولت بحرانی تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خوب شمایی که میگید اب کم... چرا از پنل خورشیدی استفاده نمیکنید ایرانم که ازلحاظ اب و هوایی مناسبه..... بجای هزینه برا ساخت نیروگاه های آبی هزینه رو روی پنل خورشیدی بزارید این مشکلاتم پیش نمیاد مثل کشورهای دیگه که بهترینا رو انجام میدن..... آب کم نمیشه برقم تولید میشه زیاد..... کمی از چین یاد بگیرید....
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۰۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
وضعیت اب و برق بحرانی . اقتصاد و صنعت بحرانی مدیریت بحرانی زندگی مردم و ازدواج جوانان بحرانی و............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
دلیل قطعی برق اجرای معاهده پاریس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
طنز تلخی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
این آخریها هم ول نمیکنی روحانی تا آخرین بیت کوین را در نیاوری ول کن نیستی در مورد آب آب تولید نمیشه مثل برق مردم آب نعمت الهی است مواظب باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خیلی از مراکز مثل مدارس تعطیله چطور بازم با کمبود برق مواجهیم برقی مصرف نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
اقای روحانی حقوق سر برجت خوبه چون اصلا برات مهم نیست که عده ای برق ندارند و حتی اب اشامیدن هم ندارند و فقط شعار بالندگی ایران اسلامی را می دهید! کو عمل؟ نمایندگان مردم کجا هستند؟ این بود اصلاحات؟
Canada
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
باید دید،همسایه هایمان،به کدام بیشتر احتیاج دارن،تا مجانی بدیم بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
من مریض دارم تووخونه روزی چندبار برق رو قطع میکنید، خدا ازتون نگزره بااین مدیرییت کردنتون
Iran (Islamic Republic of)
صباغی منفرد
۲۰:۳۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
ازبی کفایتی دولت که نمیشود دفاع کرد.اما هشتادمیلیون آدم آآآآآآآآببببببببب میخوان ببببببببرررررررررقققققققق میخوان
کی باید آب بیاره ؟. باران
کی باید برق بیاره ؟. باران وباد وخورشید
کی باید مصرف کنه ؟ من ، من بی مصرف .
چرا ما اینقدر بد قضاوت میکنیم ؟
خوب سال دوازده ماه اب وبرق وبنزین و غذا ومیوه و دارو ولباس و.....مصرف میکنیم حالا چند ساعت برق یا اب یا هرچیزی نباشه ........حداقل شاکر اینهمه داشته ها باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
مریض اگر تو بیمارستان یا خونه داشته باشی قطعی برق ممکنه خدایی نکرده به بهای جونش تموم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
گاز
Iran (Islamic Republic of)
بوعلی الفلاح الاهوازی
۲۰:۳۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
بدون آب اصلا نمیشه زندگی کرد. آب خیلی مهم تره.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۲۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
اوضاع نه آب و نه برق بحرانی نبوده و نیست و نخواهد بود به اذن الله در سرزمین پر خیر برکت حضرت صاحب الزمان عج فقط اوضاع به میدان نیامدن مدیران و مسئولان شایسته و لایق و خلاق باعرضه خردمندان فرهیختگان بصیران نظر بلندان سخاوتمندان بحرانی شده که امید داریم در دولت مردمی آینده دیگر شاهد اینگونه بی خردیها نباشیم .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
رمز ارز تولید کنید ومردم رادرخاموشی وگرانی، وخسارت لوازم خانگی وفقر قراردهید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تمام این کارها فقط و فقط و فقط برای اذیت مردمه . برای دراوردن صدای مردمه . فقط برق و اب نیست چه بر سر جوجه های یکروزه اوردند چه بر سر گاوهای مولد اوردند .‌شما از یک دامدار بپرسید اگر بدونه که گاوش گوساله ای در شکم داره به هیچ وجهی حاضر به ذبح اون نمی شه . اینها گاوهای مولد را سربریدند . الان افتادند به جان معادن و دارند بین خودشون تقسیم می کنند . به قول یه شخصی یه زمین سوخته و خزینه ای خالی و میلیاردها بدهی برای دولت بعد گذاشتند . من کاری ندارم به دولت بعدی می خوام بدونم کدوم ادمی حاضر می سه یه ملتی در سختی بیفتد برای اینکه شما نمی حواهید دولت بعدی خدمتی به مردمش بکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
نمایندگان مجلس ما کم کم داریم به شما هم شک میکنیم اینکه این موارد راببینید و مثل ما مردم فقط بیان مشکل کنیدچه معنی دارد چرا عدم کفایت سیاسی دولت را تصویب نمیکنید؟ چرا ایشان را استیضاح نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
مطالب دوستانو خواندم یه آهی کشیدم.کجاست عدالت.ما الان به امید اون روز زنده ایم.وگرنه خیلی وقته ما مردم برای مسئولین مرده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تا امام زمان نیاد عدالت نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۹:۴۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
آب / برق / گاز / اینترنت / کرونا / نان / مرغ / گوشت / درمان / دارو / میوه / برنج / ..................................................
اینجا ایران است ...................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
نه برق داریم نه آب داریم احمدی نژاد کجای احمد نژاد کجای
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۴۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
کدوم بخش تو ایران در وضعیت عادی قرار داره که این دوتا وضعیت درستی داشته باشن مسولینی که فقط ادعا دارن و دیگر هیچ
Netherlands
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
دولت با کفایت اصلاح طلب برجامی ، فرض کنیم این 8 سال رئیسی رئیس جمهور بودند آیا اجازه می دادند اورانیوم غنی شده رو دور ریخته در ری اکتور رو سیمان بگیریم ؟
آیا حرف به گوش رهبری غنی سازی رو بالا نمی بردند و الان با استفاده از انرژی هسته ای می تونستیم به نصف دنیا برق هم صادر کنیم ،

اینا همش عمدیه ، شلختگی ها و برهم ریختگی های اداری برای افزایش توان ماهی گیری در آبیست که اصلاح طلبان خواسته آن را گل آلود کردند که دو سال رئیسی اومد دستشون رو شد و بسیار بسیار ترسیده اند ، این ها برای فرار از محاکمه به هر دری خواهند زد ، ببینید کی گفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خدا نگذره اصلاح طلبات را که در هسته ای بتن ریختن.این انرژی هسته ای حق بچه های ما بود که ازشون گرفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۶ تير ۱۴۰۰
من قبول دارم کاربرد های انرژی هسته ایی رو مثل رادیودارو ها رو ولی باید به فکر انرژی های پاک هم بودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
الان همه چی بحرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
نه اداره برق جواب میده نه آب هم به 121زنگ زدم هم به 122 ولی اصلا جواب نمیدن
Pakistan
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
نه آب نه برق. اوضاع روح و روان مردم که در حال انفجاریم. ما واقعا چی داریم جز اعصاب خوردی و اذیت و مرگ و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ما مرده هستیم خودمون خبر نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
از صبح آب نداریم.برق هست ولی آب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
کشوری که دوتا دریا داره منابع عظیم نفت و گاز و اورانیوم و انرژی های تجدید پذیر داره نه بحران آب باید داشته باشه و نه بحران برق ! بحران اصلی مسئولین و دولت بی کفایت هست بحران اصلی خبرگزاری هایی هستند که بجای پشتیبانی از خواسته های به حق مردم پشتیبان دولتی های بی کفایت هستند که موجب بدنامی نظام و بی احترامی به خون شهدا شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
همه چیز واسه مردم بحرانی شده اینم روش ... خونه ماشین گوشت مرغ ماهی ..برنج روغن .و...................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
آخه تنبل ها، یعنی مغز ندارید بدانید که کشور روز به روز با پیشرفت، مصرف برق بیشتری خواهد داشت؟ تا الان خواب بودید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
گرما همیشه هشت
دمای 42 درجه در تهران رو هم همیشه داشته ایم
جنوب هم همیشه 50 درجه یا بیشتر بوده
ولی برق قطع نمی شد
پس باید پیدا کنیم چه عاملی اینهمه فشار داره روی شبکه می یاره
و اینکه پس بحث دانش چی می شه؟؟ کی قراره دانش بیاد وسط و کمک کنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
میگم،گاز چرا وصله؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
ممنون که شما یادشون اوردید که اونو هم گند بزنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
آقای روهانی این همه الا برکتالاه بابت افتتاه آب وبرقی گفتی پس چی شد نه آب داریم نه برق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
این دروغ محضه که میگن قطعی برق به خاطر استخراج بیت کوینه
وگرنه تو تابستونا تمام مدارس و دانشگاه‌ها و خیلی از جاها تعطیله

استخراج بیت کوین فقط یک درصد برق مصرفی ایرانه
اینا همش بهانه ست

موضوع چیز دیگریست موضع راه رفتن رو اعصاب مردمه ، موضوع همان به تنگ آوردن زندگی مردمه ، با گرونی ، با بیکاری ، با فساد ...
اما کور خوندن این آخرین حربه شونه.

فقط باید این مسئولان فاسد محاکمه شوند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
انتخابات ... دارن از مردم انتقام میگیرند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
چه عجب رمز ارز ها گردن گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
دندونپزشکی بودم وسط کار برق قطع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
اگه هوا و باران هم دست روحانی بود

لحظه ای برای قطعش دریغ نمی‌کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
بسه دیگه از پادگان میام خونه برم حموم آب قطعه.خود پادگان آب نداره خونه آب نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
نروحموم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۶ تير ۱۴۰۰
کاربر ۲۲:۳۶ خودت میتونی دو سه هفته نرو حموم اینقدر همه چیز رو طنز نگیرید وگرنه خودمون مسخره خاص و عام(مسئولین)میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
نه آب داریم ، نه برق داریم

بر مسببان و بانیانش لعنت
Brazil
علی
۱۷:۰۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
آخر کارتون نزدیکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تو ایران هیچ منابعی کم نیست دارن دروغ میگن.

تنها چیزی که به وفور یافت میشه مسئول بی لیاقت و ناکارآمد و فاسده
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
در مصرف آب و برق صرفه جویی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
این درسته ولی ربطی به بیکفایتی مسئولین نداره رشد مصرف طبیعیه با رشد جمعیت و... اینها فقط فکر خودشان هستند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
به برادران چینی هم بگو در استخراج بیت کوین صرفه جویی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
اگه آقایون ادعا دارن که نیروگاه‌های ما فرسودست

چرا فقط تو تابستونا و اوج گرما یهو فرسوده میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
گرمای بالا بازدهی رو می اره پایین این یه بخشش راسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
به خاطر استخراج بیت کوین مردم رو نابود میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
از آب یا برق ، دولت روحانی از همه بحرانی تره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تا روز آخر دولت روحانی وضع همینه

همه مشکلات عمدیه . می‌خوان تو این چند روز هر طور شده مردمو بکشونن تو خیابونا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خوش به حال جناب روحانی عزیز و بزرگوار که زیر باد کولر هستند و اب سرد نوش جان می کنند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۶:۳۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
به خدا یک دقیقه بودن با دولت روحانی برای مردم خسارت محضه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
برق قطع نگنید بچه مریض داریم تورو قران اگه شرف دارید قطع نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
نه آب هست نه برق خدا لعنتتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
برق قطع نکنید بچه مریض داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
پول برق جدا آب جدا گرونی در همه موارد جدا خیانت مسولین به همه جدا..‌‌.کرونای دروغ بهداشت جهانی کجای دلم بزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
احسنت تو ایران کرونای دساز مسوولین چن وقتی یبار شارژ میشه همه رو کشتین بس کنید دیگه تو هند ایقد مبتلا نداشت با اون جمعیتش دقت کردین دیگه اسم هیچ کشوری تی وی زیرنویس نمیکنه با چقد مبتلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خخخخخخ
آخرین اخبار