سفر سلطان عمان به عربستان برای رایزنی درباره یمن و ایران

پادشاه عربستان یکشنبه هفته آینده در شهر نئوم میزبان سلطان عمان خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، هیثم بن طارق، سلطان عمان یکشنبه هفته آینده برای اولین بار پس از به قدرت رسیدن در ژانویه ۲۰۲۰، در یک سفر رسمی به عربستان، به شهر در حال ساخت ِنئوم در شمال غربی عربستان سعودی وارد می‌شود.

یک هیئت عالی رتبه متشکل از تعدادی از وزرا در این سفر یک روزه سلطان هیثم را همراهی می‌کنند و در این مدت او با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور ملاقات خواهد کرد.

به گزارش منابع خبری گفتگو‌های سعودی و عمان پیرامون بحران یمن در چارچوب تحرکات دیپلماتیک فشرده سلطان عمان برای حل این بحران مبتنی بر اجماع منطقه‌ای و بین المللی برای پایان دادن این جنگ که از سال ۲۰۱۴ شروع شده است، خواهد بود.

در  ادامه  این گفتگو‌ها آن‌ها بر لزوم گفتگوی مستقیم بین طرف‌های درگیر و همچنین حمایت از ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن خواهند پرداخت.

همچنین در این ملاقات نتایج مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران، پیشبرد روند همکاری‌ها بین کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و تقویت روابط دو جانبه بین دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

طی ماه‌های گذشته، مسقط علاوه بر سازماندهی مجموعه‌ای از جلسات بین مقامات بین المللی، غربی و یمنی، برای برگزاری جلسات سطح پایین میان مقامات ائتلاف سعودی و دولت صنعاء تلاش کرده است.

در بیانیه منتشر شده توسط خبرگزاری رسمی عمان آمده است: «عمان به همکاری نزدیک با پادشاهی عربستان، نمایندگان سازمان ملل و آمریکا برای یمن و احزاب مربوطه یمن با هدف دستیابی به یک توافق سیاسی جامع ادامه می‌دهد.»

در این بیانیه اضافه شده است که عمان امیدوار است این تماس‌ها در آینده نزدیک به نتیجه‌ای مطلوب برسند؛ به گونه‌ای که امنیت و ثبات یمن را بازیابی کرده و امنیت و منافع کشور‌های منطقه را حفظ کنند.  

پیش بینی می‌شود اولین جاده به طول ۸۰۰ کیلومتر که عربستان سعودی و عمان را به هم پیوند می‌دهد، به زودی پس از ساخت امکانات لازم افتتاح ‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار