ابطحی:

هدف کنگره و توسعه ملی، ارائه تصویر درستی از استان اصفهان است

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: هدف اصلی برگزاری کنگره و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو، ارائه تصویر درست و واقعی از این استان و بازشناسایی ظرفیت‌ها و تجربه‌های آن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" از ٢٢ تا ٢۴ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان در ۲ قالب حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

سید مهدی ابطحی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان امروز در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های قوی و چالش‌های استان اصفهان، تصریح کرد: لازم است مشکلات توسعه ناپایدار و نامتوازن برای مناطقی که در حال گذران توسعه هستند بازگو شود تا آن‌ها اشتباهات دیگران را مرتکب نشوند و از طرفی لازم است در این زمینه شفاف عمل شود.

دبیرکل کنگره اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف، اظهار کرد: تعدادی از دانشگاه‌های برتر ایران در این استان مستقرند و نقش آفرینی اصفهان در آموزش عالی کم‌نظیر است بطوریکه با تربیت ۱۰ درصد نیروی انسانی کارآمد در دانشگاه‌ها بیش از ۱۵ درصد دستاورد‌های علمی کشور را ایجاد می‌کند.

ابطحی با اشاره به اینکه اصفهان در تجارت بین‌المللی و صنایعی مانند فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی در کشور پیشتاز است، افزود: نخستین پارک علم و فناوری کشور در اصفهان ایجاد شد و در بخش سلامت و پزشکی نیز ظرفیت‌های بسیاری از جمله گردشگری سلامت داریم.

او با تاکید بر اینکه با وجود ظرفیت‌های فراوان، توسعه پایدار در استان اصفهان به معنی واقعی اتفاق نیفتاده و با مشکلات زیادی همراه است، گفت: اصفهان مهاجرپذیر و پذیرای تعداد زیادی مهاجر بوده و چالش‌هایی مانند بحران آب، فرونشست زمین، بی توجهی سرمایه‌گذاران به این خطه و مهاجرت نخبگان در آن ایجاد شده است.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان بهترین سرمایه‌های خود را برای دفاع از کشور تقدیم و پس از جنگ تحمیلی بهترین میزبانی را از مهاجران کرد، افزود: اگر ما تصویر واقعی اصفهان را معرفی کنیم، اصفهان ستیزی کاهش می‌یابد.

او با تاکید بر اینکه در سابقه تاریخی گذشته اصفهان همواره به کشور کمک کرده است، گفت: ما امروز قصد انتقال این تجربه‌ها را داریم و از طرفی نباید خود را کم ببینیم بلکه به توسعه دارایی‌های خود کمک کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کنگره اصفهان و توسعه ملی، برای مردم است، افزود: دانشگاه‌های استان همگرایی بسیار خوبی برای برگزاری آن داشتند و این شبکه سازی دستاورد و سرمایه خوبی به‌شمار می‌آید.

او با بیان اینکه همه طیف‌ها و افکار در برگزاری این رویداد، مشارکت دارند، تصریح کرد: ساختار علمی همواره پابرجاست و نگران آن نیستیم که دستاورد‌های کنگره پس از آن رها شود.

ابطحی با اشاره به مشکلات استان مانند مسائل زیست محیطی، کمبود منابع آبی و خشک شدن تالاب گاوخونی، اضافه کرد: بسیاری از سرمایه‌های اجتماعی ما از بین رفته است، اما باید برای رفع این مشکلات بسیج افکار داشته باشیم.

او با بیان اینکه در کنکره اصفهان و توسعه ملی به سند آمایش سرزمین نیز توجه می‌شود، گفت: لازم است مفاد و جزییات این سند به اطلاع مردم برسد تا آن‌ها برای " نباید‌ها " مطالبه گر باشند و برای "بایدها"، لازم است دولت زیرساخت‌ها را فراهم کند و مردم سرمایه لازم را بیاورند.

دبیر علمی کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، نیز در این نشست گفت: این رویداد بدون توجه به کار سیاسی و با تکیه بر توانایی علمی برگزار می‌شود تا حاصل آن به صورت دستاورد و برنامه راهبردی در اختیار دولت آینده قرار گیرد.

علی آهون‌منش، یکی از دلایل شکل گیری این کنگره را سندروم معروف به " اصفهان برخوردار " عنوان و اضافه کرد: برخی توهم توسعه یافتگی را برای اصفهان در نظر گرفتند و هنگامی که سخن از برنامه‌های عمرانی و سرمایه گذاری پیش می‌آید می‌گویند این استان همه چیز دارد.

او تاکید کرد: هدف ما این نیست که بگوییم اصفهان برخوردار نمی‌باشد بلکه قصد داریم دانش و تجربه‌ای که حاصل مسیر توسعه و سرمایه گذاری‌های چند دهه گذشته است را در اختیار دیگران قرار دهیم تا آن‌ها در مسیر توسعه دچار اشتباهاتی که ما شدیم، نشوند.

آهون منش با بیان اینکه اصفهان به اندازه کافی برخوردارست که بتواند به عنوان استان پایلوت خودش را بدون (تکیه به درآمدهای) نفت اداره کند، اظهار کرد: تمرکز ما در این کنگره بر جدا کردن اصفهان از سایر استان‌ها نیست بلکه با همه توانایی‌ها و سرمایه‌ها برای همکاری با سراسر کشور آماده هستیم.

او با اشاره به اینکه ایجاد صنایع مختلف و سرمایه گذاری‌ها و مهاجرت‌های نیروی انسانی به اصفهان، مشکلاتی مانند آلودگی محیط زیست را به‌وجود آورده است، اضافه کرد: اگر ما در کنار صنایع عظیم، از ابتدا برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی پیش بینی‌های لازم را می‌کردیم و آموزش‌های صحیح را ارایه می‌کردیم، کار درست را انجام داده بودیم به عبارت دیگر توسعه یافتگی در این خطه پایدار نبود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما در این کنگره می‌خواهیم بگوییم اصفهان در طول قرن سرآمد بوده، اما در مواردی نیز آسیب پذیر بود که باید بررسی کنیم چه کرده ایم، چه داشته ایم، کجا هستیم و در آینده کجا می‌خواهیم برویم.

او با تاکید بر اینکه در همه محور‌های این کنگره به اشتغال نیز توجه شده است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده است که در طرح انتقال آب از خلیج فارس، در مسیر آن و قبل از رسیدن به شهر اصفهان، شهرک‌های مختلف صنعتی، گردشگری و کشاورزی ایجاد شود تا علاوه بر اشتغالزایی از افزایش مهاجرت به شهر اصفهان جلوگیری شود.

همچنین دبیر اجرایی کنگره استان اصفهان و توسعه ملی در این نشست گفت: ۱۴ کمیته مختلف در این کنگره تشکیل شده و ۳۳ نشست تخصصی ۲ ساعته در طول ۲ روز برگزار خواهد شد.

محمد جواد امیدی با بیان اینکه برنامه‌های کنگره در سامانه اینترنتی isfrnd.ir اطلاع رسانی می‌شود، افزود: بیشترین مقاله‌های رسیده به کنگره در زمینه محور صنعت و فناوری بوده است.

او با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره اصفهان و توسعه ملی، اظهار داشت: کار آمایشی و تحلیل اقدامات گذشته به زمان زیادی نیاز دارد به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا دبیرخانه دائمی به منظور دریافت همیشگی این اطلاعات داشته باشیم.

بهروز ارباب شیرانی دبیر کمیته تحقیق کنگره اصفهان و توسعه ملی نیز گفت که ۱۱۰ عضو هیات علمی از دانشگاه‌های مختلف کشور در برگزاری و بررسی مقاله‌های این رویداد همکاری دارند.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور به شمار می‌آید.

این استان همچنین با حدود ۲۸۰ هزار دانشجو و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است و به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی و علمی و فناوری کشور از جایگاه مهمی در معرفی و شناساندن ظرفیت‌های دانشگاهی ایران به دنیا و دیگر دانشگاه‌ها برخوردار است.

بسیاری از دانشگاه‌های این استان با دانشگاه‌های معتبر خارجی همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی دارند و در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی دارای رتبه‌های برتر هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.