هیل:فشار حداکثری علیه ایران در دوران ترامپ موثر نبود و در دوران بایدن هم موثر نخواهد بود

پایگاه وابسته به کنگره آمریکا گزارش کرد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دوران ریاست‌ ترامپ کارساز نبود و در دوران بایدن نیز موثر نخواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» طی گزارشی به قلم «برایان بومن» دستیار برنامه «سیاست غرب آسیا» در کمیته دوستان در قانونگذاری ملی، ضمن انتقاد از اقدامات تحریک‌آمیز اخیر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حمله به گروه‌های مقاومت عراق و سوریه در هفتم تیرماه درست چند روز پس از منقضی شدن توافق ایران و آژانس در تاریخ سوم تیرماه، تأکید کرد که دیپلماسی تنها راه مناسب برای رویارویی با مسئله هسته‌ای ایران است.

در گزارش این پایگاه خبری آمده است: بدون بازگشت سریع به توافق هسته‌ای ایران، دولت بایدن با خطر بحران هسته‌ای روبرو است که می‌تواند به سرعت به یک جنگ ویرانگر تبدیل شود و راه سومی وجود ندارد.

در این گزارش نوشته شده است: در حالی که مذاکرات وین حاکی از دستیابی به یک توافق با ایران است، یک مقام آمریکایی اذعان کرد که این گفتگو‌ها نمی‌توانند به طور نامحدود ادامه داشته باشند.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق  آمریکا درسال ۲۰۱۸ به صورت یکطرفه از این توافق خارج شد، ما هم اکنون به یک لحظه سرنوشت ساز در روابط دیپلماتیک آمریکا و ایران رسیده ایم، که پیامد‌های طولانی مدتی برای غرب آسیا به همراه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، بایدن به دنبال توافقی با جمهوری اسلامی ایران است که در برگیرنده مسائل دیگری، چون برنامه موشکی ایران و مسائل منطقه‌ای نیز باشد. اما همانطور که روشن است رویکرد «همه یا هیچ چیز» به احتمال زیاد منجر به هیچ معامله‌ای نمی‌شود و تهدید غیر قابل قبول جنگ را برجای می‌گذارد. در حالی که همه دوست دارند یک توافق طولانی‌تر و مستحکم‌تر را ببینند، تنها راه دستیابی به این توافق، اقدام سریع برای احیای توافق هسته‌ای، بازگرداندن اعتماد بین واشنگتن و تهران و  پیشرفت برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه در منطقه  است.  

هیل همچنین اضافه کرد: توافق هسته‌ای برجام یک توافق نامه همه جانبه نیست که  همه  اختلافات بین آمریکا و ایران را حل کند. این معامله می‌خواهد هر طور که شده از دستیابی ایران به  سلاح هسته‌ای جلوگیری کند که به خودی خود یک دستاورد دیپلماتیک تاریخی محسوب می‌شود. با همه حساب‌ها، اما این توافقنامه تنها تا زمان خروج ترامپ از آن موثر بود. ایران حتی یک سال پس از خروج آمریکا از تعهدات خود کاملاً پیروی کرد اما در واکنش به اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، ایران به تدریج اقداماتی خارج از مفاد برجام انجام داده و توانست به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود. این تنها یکی از پیامد‌های رویکرد فاجعه بار فشار حداکثری  ترامپ بود که باعث افزایش تنش‌ها بیش از پیش بین این دو کشور شد.

در ادامه این گزارش هیل نوشت: حتی اگر این تحریم‌ها به مردم ایران فشار‌های زیادی را وارد کرده باشد، اما مردم ایران و مقامات این کشور همچنان در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت می‌کنند و این تحریم‌ها باعث افزایش آمریکا ستیزی در ایران شده است و این در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز مشهود بود.

پایگاه وابسته به کنگره آمریکا در پایان این گزارش نوشت که استفاده از سازوکار تحریم و فشار حداکثری برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران در دوره ترامپ موثر نبود و در دوران بایدن نیز کار نخواهد کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۴ تير ۱۴۰۰
دلار از چهار هزار تومن رسید به سی هزار تومن!!! تأثیرگذار نبود؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
بدو بدو
۱۱:۲۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
همیشه ، همه جا ، هر زمان ، هر مکان ، یادت نره
(( آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند ))
آخرین اخبار