روانچی:

ایران در هیچ حمله مسلحانه‌ای علیه آمریکا در عراق، دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است

نماینده دائم ایران در پاسخ به نامه اخیر نماینده دائم آمریکا، اتهامات وارده به ایران را رد و با نقض منشور قلمداد کردن حمله اخیر آمریکا به سوریه و عراق، این حملات را شدیداً محکوم کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در این نامه که به رئیس شورای امنیت ارسال کرده، اعلام کرده است من چندین بار در گذشته، از جمله در نامه‌های خود به رئیس شورای امنیت، به صراحت گفته‌ام که جمهوری اسلامی ایران در هیچ حمله مسلحانه‌ای از سوی هیچ نهاد یا فردی علیه کارکنان یا تأسیسات آمریکا در عراق، دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است.

وی اضافه کرده است: بنابراین، هر گونه تلاش برای نسبت دادن تصریحی یا تلویحی چنین اتهامی به ایران، نادرست و فاقد حتی بدیهی‌ترین اطلاعات قابل اطمینان برای اثبات بوده و کاملاً بی اساس است و به همین خاطر ما با قاطعیت چنین ادعا‌هایی را رد کرده و از نظر حقوقی آن‌ها را باطل و فاقد هر گونه اثری می‌دانیم.

روانچی تأکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران تفسیر دلبخواه آمریکا از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل برای توجیه حمله نظامی غیرقانونی خود در ششم تیر ۱۴۰۰ به سوریه و عراق را قاطعانه رد کرده و این اقدامات غیرقانونی را که نقض حاکمیت دو کشور منطقه است، شدیداً محکوم می‌کند.

نماینده کشورمان اضافه کرده است: این استدلال آمریکا که چنین حملاتی برای «بازداشتن» جمهوری اسلامی ایران و به اصطلاح «گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران» از انجام حملات بیشتر به کارکنان یا تأسیسات آمریکا در عراق انجام شده است، مبنای واقعی یا قانونی ندارد؛ چون صرفاً بر یک تفسیر دلبخواه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل بنا شده است و به همین خاطر، این حملات آمریکا نقض آشکار حقوق بین الملل، بویژه ماده ۲ منشور سازمان ملل است.

سفیر کشورمان در پایان تأکید کرده است که تلاش اخیر آمریکا برای متهم کردن دیگران در منطقه برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های غیرمسئولانه و بی‌ثبات کننده یا منحرف کردن اذهان از اقدامات نظامی غیرقانونی و ماجراجویانه اش در منطقه، محکوم به شکست است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اخیرا در توجیه حملات هوایی به شبه نظامیان عراق و سوریه در نامه‌ای شورای امنیت سازمان ملل را از حملات هوایی اخیر آمریکا علیه شبه نظامیان عراق و سوریه مطلع کرده و ادعایی علیه ایران نیز مطرح کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باران
۲۱:۰۹ ۱۲ تير ۱۴۰۰
عراقیا از آمریکایی ها بیزارند یعنی مردم هیچ کشوری قبول نمیکنه کشورش زیر چکمه های نظامیان آمریکا باشه

عراقی ها دست بردار نمیشن اینو این امریکایی های نادان نمیدونن البته امریکایی های اصیل بومی نیستند همه شون آقازاده های کشورهای دنیا هستند ک پی پول تو امریکا مقیم شدند
Iran (Islamic Republic of)
ع.م.اراک
۱۵:۲۷ ۱۲ تير ۱۴۰۰
اینکه چرا آقای تخت روانچی , چنین ادعائی را مطرح نموده , قابل تأمل است , شاید منظورش مطلب دیگری باشد . اما 33سال از حمله عامدانه و جنایتکارانه ناو وینسز آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران میگذرد و فرمانده آن مدال گرفت و تشویق شد , اما ما تا کنون نتوانسته ایم انتقام خون سیصد شهید غیرنظامی این جنایت را بگیریم . 3سال پیش هم آمریکا بازهم عامدانه و آگاهانه سردار سلیمانی را ترور کرد , بازهم ما هنوز نتوانسته ایم انتقام بگیریم . محدود اقداماتی هم که ایران علیه آمریکا و ایادی آن در عراق,سوریه و یمن انجام داده , درقبال جنایات آمریکائیها و اسرائیلیها و ایادی آنها که در مورد مردم ایران مرتکب شده اند , واقعا قابل توجه نیست و حالا بازهم آمریکائیها مثل همیشه طلب کارند . به امید آنکه خداوند متعال مدد دهد و بتوانیم انتقام خون عزیزانمان را از آمریکائیها ی جنایتکار و ایادی خبیثش بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۲ تير ۱۴۰۰
آره حتما :))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۲ تير ۱۴۰۰
آمریکا در جهت تضعیف کشورهای درحال توسعه و جلوگیری از ایجاد رقیب و تهدید یکه‌تازی خودش به عنوان ابرقدرت، با جنگ و کشتار و ترور و رواج بیماری و... به دنبال کاهش جمعیت کشورهای درحال توسعه است تا چه به لحاظ اقتصادی چه نظامی و سیاسی، قدرت این کشورها محدود باشه.
بدترین نمونه‌ی آن هم داعش بود که هنوز هم تفکر وهابی اون در بین برخی از افراد در شبه جزیره‌ی عرب، رواج داره و خود ترامپ گفت که اوباما و کلینتون به ایجاد این گروه کمک کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۲ تير ۱۴۰۰
پس کی بود دوسال پیش پایگاههای امریکاروباموشک زد ومسئولیتش راپذیرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۲ تير ۱۴۰۰
اون پاسخ شهادت سردار سلیمانی بود .افتاااااااااااااااااااااااااااااد
Netherlands
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۲ تير ۱۴۰۰
شرکت نداشته منتها نقشه وهزینه اش را به نیروهای عراقی دادیم چون دولت عراق که نداده و نیروهای غیر دولتی عراق هم پول ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۲ تير ۱۴۰۰
حمله به پایگاه عین الاسد بشدت تکذیب میشود؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۲ تير ۱۴۰۰
توگفتی ماهم باور کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۲ تير ۱۴۰۰
این آقا چرا هیچ اشاره ای به ترور شهید سلیمانی توسط آمریکا نمیکنه؟آمریکایی ها که خودشان اعتراف کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۲ تير ۱۴۰۰
که چی بشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۵۱ ۱۲ تير ۱۴۰۰
هیچی شاید هر کاری تو عراق شده حق آمریکایی ها بوده که شده البته ما نبودیم دستمون تقصیر آستینمون بود آستینمون ماله ....‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۲ تير ۱۴۰۰
بله معلوم ما هیچ گونه دخالتی در امور کشور امریکا نداشتیم این امریکاست که هر از گاهی طز میده
Iran (Islamic Republic of)
سربازجمهوری اسلامی
۱۰:۲۱ ۱۲ تير ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکای جنایت کار وجهانخوار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۲ تير ۱۴۰۰
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۲ تير ۱۴۰۰
تو بمیری راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۲ تير ۱۴۰۰
باید حمله کنیم و انتقام سردار عزیز را بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ارسوی
۱۱:۱۱ ۱۲ تير ۱۴۰۰
فردا حمله میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۲ تير ۱۴۰۰
پاشو برو چرا نشستی
آخرین اخبار