پشت پرده کشتار دام های باردار/ کلیپ کشتار قدیمی است؟!

انتشار کشتار دام های باردار در فضای مجازی همه را یاد جوجه کشی در سال گذشته انداخته است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رغم‌ هشدارهای مکرر کمبود بارش، خشکسالی و نبود علوفه مناسب در مرتع از ابتدای سال شاهد کشتار دام های مولد بودیم که اخیرا هشدارهای زیادی درباره کشتار دام‌های آبستن به دلیل کمبود نهاده و علوفه شنیده می‌شود و کلیپ هایی در این خصوص درفضای مجازی منتشر شده است. این درحالی است که مسئولان وزارت جهاد برای حل بحران کمبود نهاده دامی و گرسنگی دام تمهیداتی اتخاذ نکردند.

طی نامه ای رئیس سازمان دامپزشکی کشور خطاب به مدیران دامپزشکی استان ها بر ممنوعیت کشتار دام‌ های مولد اعم از گاو، گاومیش، گوسفند و بز آبستن همچنان تاکید کرد که این موضوع با واکنش دامداران روبرو شد چرا که آنها اذعان می کنند با دستور و ممنوعیت مشکلی حل نمی شود و به علت گرانی و کمبود نهاده چاره ای جز کشتار ندارند.

طی روزهای اخیر انتشار کلیپ کشتار دام های آبستن در فضای مجازی، احساسات مردم را جریحه دار کرد که با این وجود انتظار می رود مسئولان وزارت جهاد هر چه سریع تر با تامین نهاده مورد نیاز از گرسنگی دام ها جلوگیری کنند چرا که با استمرار این روند آینده روشنی پیش روی صنعت دامپروری نیست‌.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با استمرار کشتار دام های مولد و آبستن و کاهش جمعیت دام، شاهد تلاطم قیمت در بازار گوشت هستیم به طوریکه دهک های ضعیف و متوسط جامعه توان خرید ندارند، این درحالی است که با تامین نهاده و علوفه مورد نیاز امکان تامین ۱۰۰ درصد گوشت مورد نیاز در داخل وجود دارد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل کشتار دام های مولد و آبستن، صحت و سقم کلیپ های اخیر در فضای مجازی و آینده صنعت گوشت با خبر شویم:

راه حل جلوگیری از کشتار دام مولد و آبستن دستور نیست

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به دلایل کشتار دام های مولد و آبستن اظهار کرد: ار اردیبهشت سال گذشته بارها هشدار دادیم، اما متاسفانه مسئولان خواب هستند و زمانیکه دچار بحران می شویم، به فکر راه حل می افتند.

وی افزود: از سال گذشته وضعیت نهاده برای دام بویژه دام سبک تعریفی ندارند، این درحالی است که مسئولان تدابیری اتخاذ نکردند.

صدر دادرس ادامه داد: گزارش های سازمان هواشناسی از آذر سال گذشته حاکی از آن بود که به علت کمبود بارش نسبت به سال قبل و نبود علوفه مناسب دامداران با مشکلات متعددی روبرو هستند که متاسفانه مسئولان امر باز هم به این موضوع توجهی نکردند و در نتیجه دامدار توان نگه داری و خرید نهاده از بازار آزاد را ندارد و به هر طریقی می خواهند دام خود را بفروشند تا نجات پیدا کنند.

مدیر اتحادیه دام سبک در واکنش به اظهار نظر رئیس سازمان دامپزشکی مبنی بر ممنوعیت کشتار دام های مولد و آبستن بیان کرد: اگر مسئولان سازمان دامپزشکی می توانند نهاده مورد نیاز را تامین کنند چرا که با دستور و ممنوعیت اتفاقی نمی افتد.

وی ممنوعیت کشتار دام های مولد و آبستن را پاک کردن صورت مسئله دانست و گفت: دامدار به علت نبود علوفه در مرتع و کمبود نهاده دامی چاره ای جز کشتار ندارد، چنانچه در کشتارگاه رسمی نتواند این کار را کند، در کنار خیابان یا کشتارگاه های غیر مجاز این کار را انجام می دهند.

دام ها گرسنه اند

مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، گرانی و کمبود نهاده دامی را علت اصلی کشتار دام های مولد و آبستن اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، نبود علوفه در مرتع و عدم نقدینگی مورد نیاز دامداران، تولید شیر و گوشت کشور مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: در شرایط فعلی که دام ها گرسنه هستند دامداران چاره ای جز ارسال دام به کشتارگاه ندارند چرا که هر زمانیکه نهاده خود را به کشتارگاه بفرستند، برایشان منفعت دارد.

عالی با اشاره به اینکه اظهار نظر رئیس سازمان دامپزشکی مبنی بر ممنوعیت کشتار دام های مولد و آبستن توجیه ندارد، بیان کرد: با توجه به کمبود نهاده دامی، دامدار در کشتارگاه غیررسمی اقدام به کشتار می کند یا دامدار با پرداخت پول در کشتارگاه مجاز این کار را می‌کند.

وی راه حل رفع بحران فعلی را پای کار آمدن دولتی ها برشمرد و گفت: برگزاری جلسات متعدد، فایده ای ندارد، مسئولان دولتی باید وارد میدان شوند که با این وجود اگر وزارت جهاد کشاورزی بداند که چه به مردم‌می گذرد، شبانه روز باید پای کار باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی تولید نیست، بیان کرد: هم اکنون گاو و گوسفند در واحدهای دامداری گرسنه هستند که با استمرار این روند صنعت دامپروری دچار بحران می شود چرا که موجود زنده غذا می خواهد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از کشتار دام های مولد و آبستن نداریم، گفت: فیلم ها در فضای مجازی و صحبت های دامداران نشان می دهد که ۱۵ تا ۲۰ درصد گاوها کشتارشدند.

جمعیت دام سبک به ۶۸ میلیون راس در کشور می رسد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان کشتار دام های مولد و آبستن را جو سازی در فضای مجازی دانست و گفت: طبق اظهار نظر رئیس سازمان دامپزشکی کشتار دام ماده ممنوع است.

وی افزود: گرچه دامدار به علت گرانی نهاده و نبود کشش بازار در شرایط خوبی به سر نمی برد، اما کشتار دام های مولد و آبستن ممنوع و کلیپ های فضای مجازی کاملا قدیمی و مربوط به چند سال پیش است.

پوریان ادامه داد: در شرایط فعلی حمایت از دام سبک عشایر در حال انجام است و قرار است تعداد محدودی دام هم صادر شود، اما مسئولان به سبب تاثیر پذیری در بازار داخل به جمع بندی نهایی نرسیدند.

به گفته این مقام مسئول، برخی افراد با ارائه کلیپ های قدیمی بدنبال توجیه کردن موضوع هستند، هر چند همه می دانند دامدار فشار زیادی را متحمل می شوند.

وی در پایان بنابر آمار واکسیناسیون سازمان دامپزشکی جمعیت دام سبک کشور را در محدوده ۶۵ تا ۶۸ میلیون راس و دام سنگین پروار را بدون احتساب گاو شیری و داشتی را ۳ میلیون راس اعلام کرد و گفت: بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار است برای تامین ذخایر از منابع داخل تامین می شود که با این وجود مشکلات حوزه دام مرتفع می شود.

اخیرا در فضای مجازی کلیپ کشتار دام های مولد و آبستن واکنش های شدیدی را به همراه داشته است چرا که به رغم ممنوعیت کشتار دام‌ماده ، از ابتدای سال بنابر اذعان دامداران این اتفاق در کشتارگاه های رسمی و غیررسمی در حال انجام است که بخشی از این معضل به خشکسالی و کمبود علوفه در مرتع و بخش دیگر به گرانی و کمبود نهاده دامی ناشی از مشکلات تخصیص ارز و واردات بر می‌گردد، اما از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و نگرانی چالش در تامین گوشت قرمز بسیار حائز اهمیت است که انتظار می رود مسئولان تدابیری اتخاذ کنند تا این بحران استمرار نیابد.

گزارش از آزاده محبی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
آقا خواهش میکنم یه سرتوسایت دیواربزنید بره چندروزه روا مادرش گرفتن صدعددجدامیفروشن به نظرشماگوسفندبدون بره به چه درددامدارمیخوره پس میشه نتیجه گرفت اونومیدن کشتارگاه کشاورزی که یه بیمه درست حسابی نداره یادامداری که بیمه ندارن فرداکه پیرشدبایدکاسه گدایی بگیرهدستش کسی حمایت نمیکنه حمش دروغ بیمه روستاییان وعشایرنگیدکه مسخره است هیچی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۰۷:۳۹ ۱۲ تير ۱۴۰۰
من دامدار نیستم، استخر ماهی دارم. ولی میفهمم اونا چی میکشن، قیمت غذای دام و ماهی نسبت به سال گذشته سه برابر شده، مسئولین (و مردم) چطور انتظار دارن قیمتا ثابت باقی بمونه؟؟؟ خودشون اگه یه ملک یا خودرو داشته باشن قیمتشو نسبت به سال گذشته کلی بالا بردن، بعد چطور انتظار دارن محصولات پرزحمت و پر هزینه دامداران و کشاورزان رو مفت بخرن (نسبت به تورم اقلام دیگه واقعا مفت). خوبه که همه تولیدو متوقف کنن دیگه همینم با صدبرابر قیمت گیر نیاد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۱ ۱۲ تير ۱۴۰۰
دامدارهای عزیز منم دامداری سبک دارم دامهاتون رو نفروشید و نگه دارید چندماه دیگه دولت میفهمه اشتباه کرده فقط فعلا نفروشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
عزیز محترم ، وقتی غذا برای دام نداشته باشی نمی شه نگهداشت باید به اندازه جیره که داریم دام نگهداری چون ارزش نداره با کاه 30هزار تومانی ...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۱۲ تير ۱۴۰۰
کاملا درسته وفیلم ها هم جدیده وآینده گوشت وشیر هم مثل مرغ خواهد شد البته بعدازورشکستگی ما دامدارها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۱ تير ۱۴۰۰
به همین شکل پیش برود تا ۶ ماهه دیگه یک دامدار باقی نمی ماند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۶ ۱۱ تير ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید ب همه دامدارا من پنجاه راس گاو هلشتاین دارم ب جونیم قسم دیگ نایی واسم نمونده جایی نموده ک پول قرض نکرده باشم هیچ کس ازم گاوارو نمیخره مجبورم ببرم کشتار گاه گاو هشت ماه ابستن دارم رحم کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۱ تير ۱۴۰۰
دورغ نیست این فیلم ها
واقعیت دامداران کشور نابود شدند و من خودم یکی از کسانی هستم نابود شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
من یک دام دار
مشکلات۱نبود علوفه
۲گرانی شدید علوفه
۳گرانی شدید داروی دام
۴انباشت زیاد دام در کشور وعدم صادرات
۵قیمت پاین دام
گرانی تمام اجناس از خودرو که ۵ برابر شده تا همه اجناس ولی دام هیچ تغیری نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خیلی ممنون خیلی کامل گفتی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
فیلم قدیمی نیست من خودم دامدار هستم گاودار بود
بیستا گاو رو از نداری علوفه فروختم گاو مولد رو فروختیم و رفت کشتارگاه هر چند چون میدونستم که اخرش کغر به اینجا میکشه هیچ کدوم از گاوها رو تلقیح مصنوعی انجام نداده بودم و بچه نداشتن ولی خودم بقران قسم که دیدم گاوی که یک ماه مونده که گوساله به دنیا بیاره رو میبرن کشتارگاه من خودم هم کشاورزم همدامدار برای من هیچ چیزی صرف نکرد با اینکه اذوقه و یونجه و علوفه و هر چی برای مصرف بود رو خودم تولید میکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
لعنت ب مسوولین بی عرضه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۱ تير ۱۴۰۰
خدا لعنت تون کنه من سه روز پیش گوسفندان نفروختم تمام زندگیم بعد از ۱۱ سال زندگی رفت همش رفت جای ضرر سه ساله از نون ولباس زن و بچه میگیرم خرج گوسفند میکنم پریروز فروختم زنم سکته کرد حالش خوب نیست اگه خدا جای حق نشسته تقاس شو بدین که منو با دو تا بچه به خاک سیاه نشوندین
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا رضایی
۱۲:۲۵ ۱۱ تير ۱۴۰۰
عجله نکنید بگذارید کاربه ورشکستگی کامل برسد تا دست گدایی درازکنیم شما برحم آید البته اگه رحمی باشه که فکر نمیکنم باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۳ ۱۱ تير ۱۴۰۰
بد بختمون کردن با این علوفه و نهاده دام
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۶ ۱۱ تير ۱۴۰۰
آقای پوریان شما نشستید تو اتافتون و سرماه حقوقتون میاد به حسابتون وبیمه هم هستید باید هم اینو بگید ؛گوربابای دامدار خودت زیر سرت خوشه ، آخه یه روز یکی مث کاوه هم بلند میشه شما باخبرشی مردم دارن چه زجری میکشن ، اون نونی که سر سفرت میره نباید حلال باشه ، بس کن دیگ چشات باز کن و حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۱ تير ۱۴۰۰
سلام من یه دامدارم اینقدر تو فشارم پول میدی کشاورزا علوفه نمیدن همه دارن انبار میکنن برای زمستان تا گرون بفروشن چرا کسی نیست جلو اینارو بگیره اخه دامدار چه گناهی کرده به دادمون برسین یکی ان انبارارو خالی کنه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۳۵ ۱۱ تير ۱۴۰۰
کلیپ اصلأ هم قدیمی نیست دام دار به خاک سیاه نشسته هیچ کس هم نیست به داد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۶:۰۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
حقتونه مردم
Canada
امام
۰۲:۲۱ ۱۱ تير ۱۴۰۰
ملتی که گوشت و شیر مفت بخورد یا باید دامدار بمیرد یا گاو گورت پدر همتون می فهمید چند ماه یا دو سال آینده تا از شیر و گوشت مفتی که دوست اثلامی بهتون می دد از خون من دامدار و دامدار های دیگر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۰ تير ۱۴۰۰
سلام دوستان دامدار خودتون رو به وعده های مسولین دلخوش نکنید اگر قرار بود حمایتی صورت بگیره تا الان اتفاق افتاده بود الان که شما دام زنده رو ۴۵ تومن میفروشید در حالی که بیش از ۸۰ تومن هزینه برداشته این یعنی ما تو خود صنعت دامداری یه ورشکسته هستیم حال اگر با تورم کشور حساب کنی یعنی دامدار مرده ولی کسی نیست حلوا پخش کنه
دوستان کشتار دام ابستن کار درستی نیست تا زمانی که شرایط نگهداری داری ولی ما که الان دوساله مدیون زن وبچه خود هستیم تمام سرمایمون صرف هزینه دام ها شده امروز دیگر مجبورم کشتار کنم من نزدیک به ۲۰ راس گاو کشتار کرده ام افتخار نمیکنم ولی خداشاهده هنوزم چک های ۶ ماه پیش به زور پاس میشه اخرین راه کشتار بوده هم میهن هر زمانی شنیدی دولت میخاد حمایت کنه بدان برای پر کردن کیسه خودش امده دولت صنعت دامداری میخاد چیکار پداید ۶ میلیونی رو الان ۱۳۰ تومن داره قالب میکنه به مردم در حالیکه همه چیزش با ارز ۴۲۰۰داره وارد میشه و هرماه افزایش قیمت میدن حالا که هزینه دامدار ۱۰ برابر شده میگن باید گوشت لبنیات به قیمت دو سال پیش فروخته بشه
از ما گذشت ...اقایان مسئول تاریک ترین فصل تاریخ رو شماهارقم زدید
من فاتحه دامدار را خوانده ام شما نیز بخوانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
لطفا فکری به حال این قیمت نهاده های دامی بکنید در موقعی که کاه خلالی ۲۰۰هزار تومن باشه دیگه دادمدار هم مجبور میشه گاوش رو بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه اونایی رو که بخاطر منافع شخصی شون قیمت گوشت رو می برن بالا و به انحای مختلف به گرونی ها دامن می‌زنن و نشاط زندگی و لبخند رو از روی لبای مردم می گیرن و باعث میشن مردم ناخواسته پرخاشگر بشن و باعث میشن مردم ناخواسته به خاطر فشار زندگی روی سر زن و بچه شون داد بزنن ... همین عصبانیت های ناشی از گرونی کالاها و گوشت و مرغ شاید باعث میشه ناخواسته یه خانواده عزادار بشه و یا یه نفر به جرم بی‌گناهی قصاص بشه ... حالا فهمیدین گرونی عامل خیلی از اتفاقات ناگواره که اصلا در حالت عادی نباید اتفاق می‌افتاد .‌..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
گوشت رو ارزون کنید ، دام ابستنم بکشید ، بالاخره اون گوساله بیرون هم بیاد میکشیدش دیگه چ فرقی داره؟
اون گاوم بالاخره میکشید !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
لعنت بر شمایی که از بیرون دستور میگیرید جوجه یک روزه را زنده بگور کنید تا مردم را سال بعدش به صف بکشید.لعنت بر توی دامداری که از بیرون بهت گفتن گاو آبستن را بفرستی کشتارگاه.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۰:۱۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
وقتی دام دار بد بخت ، باید علوفه کیلویی۴ تومن بخره و جو کیلویی ۷ تومن باید هم مولد رو بکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
سلام شما که اطلاع ندارید نظر ندهید کاه گندم پارسال خرواری ۱۰۰هزارتومان بوده امسال شده ۱میلیون و۵۰۰هزار تومان .یک قلمش رامقایسه کن .آب معدنی نیم لیتری ۵هزار تومان شیر لیتری ۳۵۰۰تومان .گاو رابیمه میکنی ۵۰۰هزارتومان تلف میشه یک سال بعد بیمه ۲۵۰هزار تومان میده
Iran (Islamic Republic of)
دامدار
۰۹:۵۱ ۱۱ تير ۱۴۰۰
نفست از جای گرم مییاد کی دلش میخاد گاو آبستن رو بکشه ولی وقتی خوراک نیست نکشی هم به مررور لاغر میشه میمیره پس بهتره تا از دست نرفته بکشی ....دامدار که غیر دامش چیزی نداره
India
علی
۱۴:۵۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
سلام من دامداری سبک دارم نصف دام هام به خاطر خشکسالی و جو کیلو ۸ تومن علوفه کیلو ۸ تومن فروختم خرج نصف دیگه کردم ک باید همونم باز به ضرر بفروشم با خاک یکسان شدم خدا لعنت کنه هرکی میگه دامداران مشکلی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۱۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه امثال تو رو که با گرونفروشی به مردم آسیب زدی پول پرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۰ تير ۱۴۰۰
منصور پوریان رئیس شورایی تامین کنندگان دام کشور؛ شما دامدار رو چی فرض کردین که دروغ میگی؟ این همه هیاهوی کمبود نهاده و فروش دام به زیر قیمت و کشتار دام مولد آیا دروغ است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۰ تير ۱۴۰۰
مگرقراره مسئولین مملکت وآبادکنن .واقعاکه .وظیفه مسئولین گرفتن حقوق نجومی .دزدی نجومی دادن امضای طلایی به افرادخاص فرستادن آقازاده هاشون به خارج ازکشور دادن وامهای قرض الپسنده به اطرافیان . اینهاکارمسئولین هست .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خدالعنتتون کنه چرا دروغ میگید که همچین چیزی نیست،من خودم بخاطرگرونی علوفه مجبورشدم گوسفنداازنصف کمتر قیمت بفروشم خیلی ها هم آبستن بودن ولی سپردم دست قصاب یونجه وجوشده کیلوهفت هزارتومان اصلا نمیصرفه نگه داشتن دام،تواین کشور هیچ برنامه ای وجود ندارد همه چی درهم برهمه هیچ کسی نیس ازمن دامدارتواین شرایط حمایت کنه ازقبل هواشناسی پیش بینی کرده بود بارندگی نیست ولی یه عده مفت خورراس حکومت اصلا براشون مهم نیست و اهمیت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
مرد حسابی می‌دونی این کار ؛ فروختن دام‌های مادر یعنی تباه کردن حیات اقتصادی آینده و وابستگی کامل ما به خارج ؟!...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
من نمیدونم این مسولان که همه میگن باید چاره ای بیندیشن کیا هستن بخدا همشون بیسوادن وحتی نمیدون دام چی میخوره بااین بقول خودشون مسولین آبی برای دامدار گرم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۰ تير ۱۴۰۰
بحث فقط ضرر و زیان دامدارها نیست...موضوع خیلی مهمتر از این حرف هاست،این حرکتِ مسولین یعنی اولین ضربه به ذخایر ژنتیک دام های مولد کشور،دامی که بارها از لحاظ ژنتیکی مورد برسی قرار گرفته و الان تولید بالایی داشته چه از لحاظ شیر و چه از لحاظ گوشت،متاسفانه به کشتارگاه میره و نسلش منقرض میشه.این حرکتِ مسئولین جز خیانت به کشور چیزی دیگه ای نمیشه روش اسم گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
جو سازی تو فضای مجازی نیس مسئول احمق 'چون من یکی از اون دامدارها هستم'مسئول پشت میز نشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
شما راس میگین
فیلم قدیمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
من خودم گاو ۸ ماه آبستن بردم کشتارگاه چرا سفسته و سیاسی کاری میکنید ،پارسالم سر مرغدارها همین بلا رو آوردین و گفتین دروغه و تبعاتش رو امسال دیدین ولی متاسفانه گاوداری شغلی نیست که دوباره به این زودی طی یک سال به چرخه قبل برگرده از خدا بترسین اگه قبولش دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
کار یه عده وارد کننده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
به امید روزی که این مسولین که میگویند مشکل دامدار زیاد نیست
Iran (Islamic Republic of)
مجید مولوی
۱۲:۵۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
بزرگترين دشمن ما همین جاست که فقط میخاد تو سر ملت بزنه میخاد جلو تولید ورشد کشور را بگیره تا خودشون بتوانند گوشت و شیر را وارد کنند و به‌ قیمت 3 یا4 برابر الان بدهند این وارد کننده ها هم حزب شیطانند البته اقا زاده ها هستند که جلو تولید را میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
اوضاع دامداری چه سبک چه سنگین افتضاح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۰ تير ۱۴۰۰
دیگه مادام دارها چشم دوختیم رئیس جمهور جدید چیکار میکنه انشالله همچین دولتی هیچ وقت دیگه برنگرده بی عرضه ها ما ها امسال باید چه کارکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
جدید هست دروغ نگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
مادر من چند عدد بز خوب و عالی داره مجبور شده به خاطر خشکسالی بفروشد مردم نمی توانند جو کیلویی ۷ هزار تومان یوجه کیلویی ۸ هزار تومان بخرند حیوان مثل انسان نیست دو وعده بخوره
Iran (Islamic Republic of)
عای
۱۲:۳۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
دامدار بیچاره شد واقعا تا یکسال دیگه هیچکی دامی نگه نخواهد داشت اونوقت همه به شهرها مهاجرت میکنن و همه باید گدایی کنن ما روستایی‌ها هم ادمیمم زندگی میخواییم خرج چندین نفر از اعظای خانواده را با دام درمیارم ولی حالا دامداری مساویست با نابودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
به خدا ما خواستیم توی کشور کار حلال کنیم دامداری زدیم و الان هیچی ازمون نمونده ولی دایی خودم و چند ده نفر که همزمان با ما وام دامداری گرفتن تو واقعیت هیچ دامداری نزدن وپولشو بردن باهاش زمین و خونه تو شهر خریدن ساختن و الان هم هر کدام چندین آپارتمان تو شهر های بزرگ دارن به خدا اونا به ما میخندن میگن ما زرنگیم این کجای دلمون بذاریم وما هم پول نداریم فرش پاره خونه مون عوض کنیم به خدا وضعیت ما اینطوری شده از همه طرف عقب موندیم واز طرف دیگه هم طاقت نداریم دام بیچاره گشته باشه مجوریم قرض کنیم بدیم بخوره.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۰ تير ۱۴۰۰
سلام خدا داد حیوانات بی گناه را از احتکار کنندگان و مسولین بی توجه وپشت پرده واردات را بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
پنجعلی بزرگ در پایتخت می فرمود. الکی میگن، گوشت نخوردیم ، نهار نخوردیم، هیچی نخوردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
با اين گراني علوفه قيمت شير خام بايد به 8000 تومان برسد وگرنه دامدار ورشكست ميشه
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۱:۴۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
سلام. واقعا ما دام دارها ورشکسته شدیم هرچی داشتیم گذاشتیم مثلا کار ایجادکنیم ‌برای سه نفر یعنی سه خانواده به شخصه کار ایجاد کردم اما الا ن مجبورم همه دام را بفروشم تا پیش از این ضرر نکنم واقعا اگر دلالی کرده بودیم اینطور به ضرر می افتادیم ؟ هیچ کس به فکر نیست همه چی فقط شعاره
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۱:۴۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
دو ماه صادرات دام بزارید همه چیز میاد جا خودش من۲۵۰ راس دام دارم ۶۰تاش فروشه برا علو فه بقیشون،مابقی نمی فروشی نیستن همه ی دامدارا این مشکلو دارن نه خودتون میخرید ن صادرات میزارید حالا اون مسئولی که این وظیفه رو گذاشتن رو دوشش کاشکی ی چوپان جاش بود میدونست چکار میکرد،حالا پول نیست علوفه بخریم جلو صادرات گرفتید خودتون نمیخرید حالا مسئول گرامی راه حل شما چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
وقتی اکثر وزرا و مسئولان و مخصوصا در وزارت جهاد کشاورزی سواد و آگاهی و اراده لازم برای چاره اندیشی مشکلات را ندارند : انتظاری بیشتری جز این نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۰ تير ۱۴۰۰
قیمت علوفه و شیر وگوشت تا سه ماه دیگر بحرانیست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خطاب به اون آقایی که گفته ارزونش کنن تا مردم بخرند
گوشت چقدر باید ارزون بشه قیمت گوشت نسبت به سه سال گذشته افزایش که نداشته کاهش هم داشته
در صورتی که کاه گندم که خوراک اولیه گوسفنده نسبت به سه سال گدشته ۷برابر شده
جو که کیلویی هزا تومان یا هزار و پونصد تومان بوده الان رسیده به هشت هزار تومان خشکه سالی هم که علی برکت الله
چرا کسی صدای ما دامدارا رو نمشنوه
یه کارخونه دار اگه با گرونی مواجه میشه نهایتاً دستگاهاشو خاموش میکنه یا کارخونه رو تعطیل میکنه
دامدار باید چیکار کنه گاو و گوسفند که دکمه ی خاموش و روشن ندارن هروقت خواستیم خواموشش کنیم حیوون خوارک میخواد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
چشم‌ اون‌‌ فیلم‌ قدیمیه‌ من‌ خودم‌ توخونه‌ گاوامومیکشم‌ و‌ به‌ زیر قیمت بازارمیدم‌ برام‌ مهمم‌ نیست‌‌ابستن‌ یانه‌ چون‌ دارن‌ خیلی‌ بهم‌ فشارمیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
این کارها را می کنند که راه واردات گوشت شیر و لبنیات به کشور را همواره کنند ودر صورت واردات در آینده بهانه دست کسی ند هندچون نان در واردات است دولت آینده باید ساز کاری را اتخاذ کند که واردات از هر نوع وهر جنسی فقط توسط دولت آنهم با نظارت و بازرسی دقیق از مرحله خرید تا توضیع توسط خود دولت وارگان های اطلاعاتی باشد چرا باید سود واردات به جیب چند نفر سرمایه دار برود و هر از گاهی هم برای فشار به مردم و نظام بازی راه بیندازند تاجر هستند صادرات انجام بدهند ودولت هم کمکشان کند چرا فقط واردات انجام می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
تمام کلیپ های کشتاردام جدیده الکی اخبار دروغ به مردم نگین
وضعیت دامداری فاجعست حالا هردروغی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
متاسفانه نباید دامهای ماده کشته شوند این که نه از نظر شرعی و نه از نظر وجدان کار درستی نیست مسولان جلوی این حرکت زشت و غیر انسانی را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
جو کیلیویی 7هزار کاه کیلویی 4500هزارتومان یونجه کیلویی 6هزار تومان قیمت بره چاق پارسال کیلویی 45 امسال 43 یعنی قیمت خوراک بیشتر از 3برابر اما قیمت دام ... خب اقای دولت خدا باشه قبول شما مارو که بدخت کردین نزاشتین دام صادر شه که مثلا مردم بتونن گوشت بخرن اما ایا همین الانم مردم میتونن بخرن؟ جوری که مردم دیه قدرت خرید خونه ماشین طلاندارن الان هم قدرت خرید گوشتم ندارن پس چرا نمیزارین صادر شه که حداقل اینهمه خانواده دامدار برشکست نشن خدا ریشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
من خودم دامدارم
تا جایی که من مشناسم تا الان حدوا فقط ۲۸۰ راس گاو آیستن رو کشتار کردن چرا تکذیب و فضاسازی و فضای مجازی نهایتا ۱ ماه میتونین با این بهانه ها بی عرضه گی خودتون رو توجیه کنین بعدش چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۰ تير ۱۴۰۰
قیمت نهاده دامی سر به فلک کشیده دامدار نمیتونه نهاده از بازار آزاد بخره ما خودمون دامدار هستیم..حمایتم نمیشه چاره ای جز فروش از طرف دامدار نیست مثلا الان جو ۳کیلو ۱۸/۵۰۰ هست این قیمت فاجعه است در حالی نسبت به حدود دو سال قبل سه برابر شدههه کاه ه همینطور دامدار از کجا بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۰ تير ۱۴۰۰
عزیز ۲۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۰ تير ۱۴۰۰
قیمت نهاده دامی سر به فلک کشیده دامدار نمیتونه نهاده از بازار آزاد بخره ما خودمون دامدار هستیم..حمایتم نمیشه چاره ای جز فروش از طرف دامدار نیست مثلا الان جو ۳کیلو ۱۸/۵۰۰ هست این قیمت فاجعه است در حالی نسبت به حدود دو سال قبل سه برابر شدههه کاه ه همینطور دامدار از کجا بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۰ تير ۱۴۰۰
عليک السلام
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
تو روستای ما هم دامها رو اکثرا دارن میبرن برای کشتارگاه اگه فکری به حال این وضع نشه گوشت سال دیگه میشه کیلیویی ۴۰۰ هزار تومان دولت پس این دولت چیکاره است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
فقط یک کلام: دولت و دولتمروان خائن میتوانند اینچنین باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
در چند دهه گذشته مملکت ومردم رو به چه روزی انداختید
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۰:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
با بی تدبیری مسولان نالایق دامداری و کشاورزی در این مملت یعنی خودسوزی. یعنی یه کبریت برداری تمتم خونه و زندگیتو آتیش بزنی من پارسال یکصد میلیون تومان خالص ضرر کردم و بدهی بابا آوردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۰ تير ۱۴۰۰
واقعیت اینه که با خشکسالی وسیعی در اکثر نقاط کشور مواجه هستیم و بنده به عنوان فردی عشایر به عینه میبینم که عشایر توان خرید علوفه مورد نیاز را ندارند برای مثال کاه پارسال کیلولی 100 تومان بود اما امسال به کیلویی 5 هزار تومان رسیده یعنی 50 برابر سال گذشته و جو هم کیلویی تا 9 هزارتومان رسیده در حالی که سال گذشته 2 هزارتوان بوده و در مراتع هم خبری از علوفه نیست با این شرایط که پارسال گوشت گوسفندی کیلویی 120 هزا از دامدار خریداری میشد ولی امسال 80 الی 90 هزار هم به بدبختی به فروش میرود بنابراین با یک حساب و کتاب سرانگشتی میتوان تشخیص داد که نهاده های دامی چندین برابر شده و از طرفی قیمت دام بسیار پاییین آمده و دامدار چاره ای جز فروش دام مولد ندارد ؛پس در نتیجه یا مسئولین محترم خواب هستد و یا اینکه خود را به خواب زده اند بنابراین اگر به زودی چاره ای اندیشده نشود عشایر و دامدارانی و همواره در راه تولید گوشت قرمز کشور و مرزداری از این اب و خاک در خط مقدم بوده اند؛شاید به بیکاران کنار خیابان جامعه شهری تبدیل شوند و شاید سربار جامعه شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
دام داری داری رام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۰ تير ۱۴۰۰
دامداران به خاك نشستند و هيچ كسي به فكر نيست آخه ما چه گناهي كرديم دامداريم.هزينه ها بالاست و قيمت فروش خيلي پايينه فقط ضرره
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۰:۱۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
باسلام.من دامدارم .اجدادم دامدار بودند و کشاورز.نهاده نیست .مرتع نیست..دام گررسنه مونده روی دستمون.دام رو صادر کنید و نهاده تامین کنید.والا مدیران لازم نیست فرمول ساخت موشک رو بسازن.فق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
بله، همه دروغ می گویند!!؟؟ شما راست میگی!!! تاحالا کدام مسؤل وحتی دولت، راست گفته وبا مردم صادق بوده!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
آذوقه دام سر به فلک گذاشته و قیمت محصولات دامی هنوز با قیمت چند سال قبل قیمت گذاری میشه تا زمانی که این مشکل برطرف نشه همین مشکل هست من که به خاطر گرونی اذوقه گوسفندام را چکی فروختم و هنوز چکاش پول نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
ماه پیش گوشت گوسفندی خریدیم بعد از ۳ ساعت گوشت سفت بود و نمیپخت، گفتم این دام مولد بوده که گوشتش نمیپزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
چندماه‌دیگه تقش درمیاد،،حکایت جوجه‌های یکروزه ومرغ
Iran (Islamic Republic of)
علی سالاری
۰۹:۴۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
چرا نباشه، من خودم یه پیر میش داشتم نمیخریدنش بخدا گذاشتم مریض بشه و بمیره و لاشه رو بدم سگا بخورن
Iran (Islamic Republic of)
علی سالاری
۰۹:۴۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
چرا نباشه، من خودم یه پیر میش داشتم نمیخریدنش بخدا گذاشتم مریض بشه و بمیره و لاشه رو بدم سگا بخورن
Iran (Islamic Republic of)
Arman
۰۹:۴۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
نهاده دامی به قیمت دولتی به کسایی داده میشه که دامداری خالی دارن و به قیمت آزاد میفروشن و دامدار واقعی هیچ نهاده ای بهش نمیرسه. تو شهر ما طرف یه سوله خالی داره و 20 تا بزغاله برای مصرف شخصی داره ولی نهاده دامی 200 راس گوساله گوشتی رو میگیره و دامدار واقعی مراجعه میکنه میگن نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۰ تير ۱۴۰۰
مسولین بیخیال که کشور را به فنا دادند.
Iran (Islamic Republic of)
منیر
۰۹:۳۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
سلام مسئولین چرا بی خیالن ؟ خودشون به خواب زدن همه چیز را رها کردن ،یکاری بکنید نمیدونم علوفه گلخانه ای که کمتر آب مصرف ‌کنه میشه بوجود آورد. و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
چرا مسئولین بلند پایه ی نظام متوجه نیستند کسانی که اقدام به کشتن دامهای مولد میکنند قصدشان ضدیت با نظام است با این کار باعث کمبود گوشت در کشور میشوند و ایجاد نارضایتی در مردم و در نتیجه بی اعتمادی مردم به نظام سالهای آینده که دامی برای کشتار نداشتیم متوجه خواهید شد اینها جنگ با نظام رو علنی کردند این افراد که عامل نفوذی دشمن هستن باید اعدام شوند اگه با آنها برخورد سخت نشه چند سال دیگه اونا شما رو اعدام میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
برادر عزیز، چرا همه چیز را به جنگ با نظام ربط میدهید، شما به جای یک چوپان، ۱۰ عدد گوسفند داری،و خشکسالی هم هست و از طرفی دام شما نیاز حداقل به چرای ۱۲ ساعته در طول روز داره، و از طرفی شما پولی برای خرید علوفه چندین برابر سال گذشته را نداری و دام هم در معرض تلف شدن ناشی از کم بود نهاده است و خرید داخلی وجود نداره و صادرات هم ممنوعه،
حال شما به عنوان چوپان این گوسفندان چه تصمیمی میگری؟ بگو تا بقیه هم استفاده کنند؟ شاید راه حلی داری؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۱۴ ۱۰ تير ۱۴۰۰
بجای کشتن دامهای آبستن دامهای زنده روخریداری نمیکنید که جایگزین خوبی است همه جا روبستید دامدارها نمی تونند دام بفروشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خب ارزونش کنم تا مردم بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خب اینطور که دامدار به خاک سیاه میشینه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
ارزون کنند پول علوفه رو از کجا بیارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
چقدررررر رو دارن اینا واااای خدایا طرف صاف صاف راه میره به ملت دروغ میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۰ تير ۱۴۰۰
yjc لطفا شما به مسئولان نکنید بگید فیلم قدیمی....هیچ کس نمی دونه ما دام داران تو این چند سال چی کشیدیم به خدا ما رفتیم زیر خط فقر هیچ کس درکمون نمی کنه.. ...
Iran (Islamic Republic of)
من
۰۸:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
مسئولین خواب هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
مسئولین خاین هستند
Iran (Islamic Republic of)
مجید مقدم
۰۸:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
فقط بلدا تکذیب واقعیت کنن. آقایی که تکذیب میکنی بالاخره این اتفاق افتاده. نکنه یه وقت نوش دارو بعد از مرگ سهراب بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی سیفی
۱۷:۱۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خودشون انقدر دروغای شاخدار گفتن .فکر میکنن که هرکی یه حرفی میزنه دروغه .همیه فیلم و من نگاه کردم همش واقعیت داره .چرا نداده انشالله گوشت کیلوی ۲۵۰تومن وشیر کیلوی ۱۰هزار تومن شد میفهمن
آخرین اخبار