شیخی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گزارش بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو درباره خرید واکسن کرونا تناقض دارند

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس محتوای نشست امروز خود را تشریح کرد.

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح محتوای نشست امروز کمیسیون خود، از بررسی آخرین وضعیت تولید و واردات دارو و مواد اولیه آن و همچنین خریداری واکسن کرونا خبر داد که در این جلسه، تولید کنندگان دارو، نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، وزارت اطلاعات و بانک مرکزی حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در این نشست درباره واکسن و خرید آن از خارج کشور اظهار نظر شد، گفت: به گزارش مسئولان بانک مرکزی، مبلغ ۱۷۷ میلیون دلار ارز دولتی برای خرید واکسن از سبد کواکس اختصاص یافته و پرداخت شده است، اما واکسن دریافت نشده است. البته مسئولان سازمان غذا و دارو اظهار کردند بخشی از این پول را به صورت پیش پرداخت داده اند و تنها واکسن آسترازانکا تاکنون از این سبد دریافت شده است. سوال مهم اعضای کمیسیون از مسولان مربوط، دلیل تناقضات موجود در گزارش‌های ارائه شده است.

شیخی اضافه کرد: پرسش دیگر نمایندگان درباره نبود توجه به موقع در تخصیص پیش پرداخت ارز دولتی برای تولید واکسن داخلی بود که جای تامل و تعجب بسیاری دارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: شرکت‌های تولید دارویی نارضایتی‌هایی به دلیل کمبود ارز داشتند؛ برداشت کمیسیون از گفته‌های مراجع و سازمان‌ها درباره حوزه دارو و تجهیزات پزشکی این است که تمایلی به شفافیت ندارند، چرا که توضیحاتشان مبهم بود.

این نماینده گفت: شفافیت ابتدا باید در سازمان غذا و دارو رخ دهد و اعداد و ارقام این سازمان و بانک مرکزی ارائه شود تا از سوی کمیسیون بهداشت مجلس تطبیق صورت بگیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: البته مسولان نظارتی درباره مسئله واردات دارو و تجهیزات پزشکی اعلام کردند تفاوت‌های معنی دار گزارش‌های دستگاه‌های مرتبط نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است و سامانه "تی تَک" بسیار کمک کننده است.

وی توضیح داد: اعتباری که بانک مرکزی درباره آن اعلام می‌کند و آنچه وزارت بهداشت نسبت به آن گلایه دارد، همخوانی ندارد. اگرچه بیان می‌شود که سامانه تی تک کمک کننده است، اما معاونت درمان و بهداشت در وزارتخانه این گزارش‌ها را در سامانه ارائه می‌دهد؟ ما گزارشی در این سامانه نمی‌بینیم. همچنین درصدی از بیمه‌ها گزارش دقیق ارائه نمی‌کنند.

شیخی یادآور شد: مسولان وزارت بهداشت و درمان اظهار می‌کنند در حال حاضر حدود ۲۵۰ سامانه در این وزارتخانه وجود دارد. وقتی یک سامانه یکسان و یکپارچه در وزارت بهداشت و درمان وجود ندارد، چطور می‌توان توقع همکاری بین بخشی داشت؟ البته نبود زیرساخت‌های بیمه‌ای هم خود مسئله‌ای اساسی است.

این نماینده اظهار کرد: مقرر شد گزارش‌های مکتوب و دقیق از سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی و واجا در خصوص موارد مطرح شده به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جهت بررسی نهایی و قرائت در صحن علنی مجلس ارائه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار