ردپای بیابان‌های البرز کمرنگ شد

طی پنج سال گذشته عملیات مقابله با بیابان زایی، حفاظتی و مراقبتی در قالب طرح های مختلف به سطح ۱۳۲ هزار و ۳۰۴ هکتار در شهرستان های اشتهارد و نظرآباد اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، حامد فرضی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرزبا بیان این که عملیات مقابله با بیابان زایی، حفاظتی و مراقبتی در قالب طرح های مختلف به سطح ۱۳۲ هزار و ۳۰۴ هکتار در شهرستان های اشتهارد و نظرآباد طی پنج سال گذشته اجرا شده است، گفت: براساس آخرین اطلاعات و آمار تهیه شده به وسیله دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها و براساس تصاویر ماهواره‌ای، مساحت کل بیابان‌های قابل احیای استان البرز، ۴۳ هزار و ۶۶۸ هکتار است که از این میزان ۲۴ هزارو ۶۹۸ هکتار در محدوده سیاسی شهرستان اشتهارد و ۱۸ هزار و ۹۷۰ هکتار در محدوده سیاسی شهرستان نظرآباد قرار دارد.

او افزود:طی پنج سال گذشته در محدوده ۲ شهرستان استان سه هزار و ۵۷۸ هکتار نهال کاری، پنج هزار و ۲۷۹ هکتار آبیاری نهال‌های کشت شده، ۱۱ هزار و ۹۴۷ هکتار عملیات قرق، ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات مدیریت چرا و رعایت زمان ورود وخروج دام و همچنین ۱۰۰ هزار هکتار عملیات ساماندهی و کنترل چرای دام اجرا شده است.

 فرضی در خصوص ایجاد بیابان و یا همان بیابانزایی گفت: بیابانزایی همان تخریب سرزمین در مناطق خشک و نیمه خشک و نیمه مرطوب که ناشی از عوامل مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی و فعالیت‌های نابجای انسانی است.

او افزود: بیابانزدایی یا همان مقابله با بیابانزایی نیز شامل فعالیت‌هایی می‌شود که بخشی از توسعه جامع سرزمین در مناطق مذکور را در راستای توسعه در بر می گیرد که اهدافی همچون جلوگیری و یا کاهش تخریب سرزمین، احیای زمین‌های کم تخریب شده و احیای زمین‌های در حال بیابانی شدن را به دنبال دارد.

انتهای پیام/ر.ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.