تامین آب شرب شهرستان خوی از صد حلقه چاه

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوی تاکید کرد: آب شرب شهرستان از یکصد حلقه چاه از منابع زیر زمینی تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ یداله سلطانی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوی در نشست خبری با خبرنگاران که بمناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزارشد با اشاره به بحران کمبود آب در ایران و جهان گفت: فرهنگسازی در مدیریت مصرف آب نباید معطوف به هفته صرفه جویی باشد و باید در طول سال با انجام راهکا‌های مناسب این مقوله را به سر منزل مقصود برسانیم.

او با اشاره به وضعیت بحرانی تامین آب شرب در شهرستان خوی اظهار کرد: آب شرب شهرستان فقط از منابع زیر زمینی تامین می‌شود که ۴۰ حلقه چاه بخش شهری و ۶۰ حلقه چاه نیزبخش روستایی را تامین می‌کنند.

سلطانی متوسط سطح ایستابی چاه‌های شهرستان خوی را ۷۰ متر اعلام کرد و ادامه داد: با ادامه روند خشکسالی سطح ایستابی چاه‌ها از این هم پایین‌تر خواهد رفت.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر ۷۶ درصد شهر زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد که تلاش می‌کنیم ۲۴ درصد باقی مانده در سال‌های آتی زیر پوشش قرار گیرد.

سلطانی گفت: شهرستان خوی دارای یک تصفیه خانه بزرگ فاضلاب با ۲ مدول فعال و یک مدول در حال تکمیل ساخت و با تصفیه ۲۹ هزار مترمکعب در شبانه روز در حال خدمت رسانی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی تصریح کرد: بر اساس ماده ۲۳ موافقت نامه، اجرای باقیمانده شبکه جمع آوری فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

او با بیان اینکه ۱۰۰۰ حلقه چاه نیز برای مصارف کشاورزی در سطح شهرستان فعال هستند، تصریح کرد: در شهرستان خوی برای مهار آب‌های سطحی هیچ منبع و سدی وجود ندارد و این موجب شده فقط از منابع زیر زمینی آب شرب مورد نیاز تامین شود که این موجب شده همه ساله عمق چاه‌ها عمیق‌تر و کم آب‌تر می‌شود.

سلطانی ادامه داد: شهرستان خوی با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۲۴ هزار مشترک شهری و روستایی (۹۰ هزار شهری و ۳۴ هزار روستایی) در حال حاضر، تولید و توزیع آب شرب شهرستان برابر است که نشان دهنده بحران آب در این شهرستان است و اگر در آینده تامین آب شهرستان خوی از طریق سد انجام نگیرد در تامین آب با مشکل مواجه خواهیم شد.

او حفر ۳ حلقه چاه و همچنین چاه فلمن را برنامه کوتاه مدت برای شهر خوی بیان کرد و اظهار داشت:آب شرب خوی باید از آب‌های سطحی تامین گردد.

سلطانی افزود: با توجه به عدم بارش‌های مناسب، افزایش دمای هوا و مصرف بیش از حد آب وهمچنین افت سطح آب‌های زیرزمینی، بیش از ۳ هزار از مشترکان پرمصرف این شهرستان شناسایی و اخطار پیامکی دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی با اشاره به خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر و مخصوصا امسال که با کاهش نزولات آسمانی همراه شده است تاکید کرد: چنانچه شهروندان و روستائیان ۱۰ درصد صرفه جویی داشته باشند با کمبود و قطع آب مواجه نخواهند شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب خوی به پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب روستای وار اشاره کرد و افزود: این پروژه با مشارکت بانک توسعه اسلامی در حال ساخت است و تا بحال ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است و با تامین اعتبار لازم در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد.

سلطانی در مورد کیفیت آب شرب شهری ایواوغلی نیز گفت: کیفیت آب شرب شهری ایواوغلی با نصب تصفیه خانه، عالی و در حد آب معدنی می‌باشد و هیچگونه مشکلی در آب شرب ایواوغلی نداریم و اقدامات لازم در جهت حل کیفیت آب شرب روستا‌های تابعه ایواوغلی انجام شده است.

او گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا که دامن گیر مردم جهان شده است و مردم باید مخصوصا در این موقعیت زمانی کرونایی از آب سالم استفاده نمایند، تمام مخازن آب شهرستان خوی همه ساله ۱۰۰ در صد لایروبی و ضدعفونی میشود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوی در مورد انشعابات غیر مجاز نیزگفت: شرکت آب و فاضلاب خوی با قدرت تمام با اشخاصی که دست به انشعاب غیرمجاز آب می‌زنند و از بیت المال و حق الناس سوء استفاده می‌کنند برخورد قانونی میشود و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌گردند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.