شیخی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

تشکیل کمیته مشترکی برای بررسی عملکرد احکام حوزه سلامت در برنامه ششم توسعه

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از تشکیل کمیته مشترکی با محوریت وزارت بهداشت برای بررسی میزان عملکرد احکام حوزه سلامت برنامه ششم توسعه خبر داد.

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از تشکیل کمیته مشترکی با محوریت وزارت بهداشت خبر داد تا میزان عملکرد احکام مرتبط با حوزه سلامت برنامه ششم توسعه بررسی و نواقص آن رفع شود و احکام عملیاتی برای برنامه توسعه هفتم به دست آید.

وی اضافه کرد: در این کمیته همچنین نمایندگانی از کمیسیون بهداشت مجلس، معاونت امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و سازمان بیمه سلامت حضور خواهند داشت.

شیخی گفت: در این نشست که بررسی میزان تحقق احکام بخش سلامت برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی در دستور کار نمایندگان کمیسیون بهداشت قرار گرفت و مقرر شد کمیته یاد شده در نتیجه آن تشکیل شود، نمایندگان وزارت بهداشت بیان کردند به دلیل اثر تحریم‌ها و پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از برنامه‌ها مغفول مانده و یا کامل اجرایی نشده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: ماده ۷۲ بند‌های ب و پ مورد بررسی قرار گرفت که در بند ب به ایجاد سازمان اورژانس پرداخته و اکنون عملیاتی شده است. بند پ نیز درباره تدوین و انتشار فهرست رسمی دارو‌های ایرانی صحبت می‌کند که نواقص زیادی داشت و نیازمند کنشگری حوزه‌های مختلف را از جمله سازمان بیمه، شرکت‌های دارویی، پزشکان و... دارد.

وی اظهار کرد: مقرر شد در این باره تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف کنند و گزارش دقیق تری بدهند. در ماده ۷۲ تبصره ۲ که درباره تهیه فهرست فرآورده‌ها و دارو‌های سنتی و گیاهی کشور می‌گوید، نقص‌هایی وجود دارد که قرار شد درباره ابهام‌های آن توضیح داده شود.

این نماینده افزود: ماده ۷۳ هم به ممنوعیت استفاده غیر مجاز از سموم و کودهلی شیمیایی پرداخته که برای نمایندگان پرسش‌هایی زیادی را در بر داشت. چراکه این مسائل باید به صورت شفاف به مردم ارائه شود. بند الف ماده ۷۴ در زمینه افتتاح سامانه پرونده الکترونیک سلامت توضیح می‌دهد که البته پرسش برانگیز بود.

شیخی بیان کرد: ماده ۷۵ بند ب هم به ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل کلیه پزشکان، دندان پزشکان، داروسازان پیمانی و رسمی پرداخته است.

وی یادآور شد که در نشست‌های آینده کمیسیون این دستور ادامه خواهد داشت تا عملیاتی شدن برنامه ششم مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار