باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کاهش عناوین کتاب در خرداد ماه

عناوین کتاب‌های منتشر شده در خرداد ماه امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان براساس تعداد عناوین ثبت شده در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ۶ هزار و ۶۴۶ عنوان کتاب در آذرماه منتشر شد. از میان آثار منتشرشده ۴ هزار و ۶۹۱ عنوان تالیفی و هزار و ۹۵۵ عنوان ترجمه هستند. ناشران تهرانی ۴ هزار و ۹۵۵ عنوان و ناشران شهرستانی ۲ هزار و ۵۵ عنوان کتاب منتشر کردند.


بیشتربخوانید


از میان آثار منتشر شده ۴ هزار و ۶۹ عنوان کتاب چاپ اولی و ۲ هزار و ۵۷۷ عنوان تجدید چاپ هستند. شمارگان کتاب در مجموع به ۷ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۵۷ نسخه رسید. بیشترین متوسط شمارگان کتاب در حوزه‌های کودک و نوجوان، کمک آموزشی و دین و کمترین متوسط شمارگان کتاب علاوه بر کلیات درحوزه‌های علوم عملی با نسخه و علوم طبیعی و ریاضیات دیده می‌شود.

خرداد ماه سال گذشته ۷ هزار و ۳۴۶ عنوان کتاب منتشر شده بود. می‌توان گفت شاهد کاهش عنوان‌های منتشر شده امسال نسبت به سال گذشته هستیم. علاوه بر شیوع بیماری کرونا گرانی کاغذ و اختصاص نیافتن کاغذ دولتی به ناشران در یک برهه زمانی باعث شد شاهد کاهش عنوان‌های منتشر شده در خرداد ماه امسال باشیم.

شمارگان کتاب مسئله دیگری است که اهمیت زیادی دارد. شمارگان کتاب سال گذشته در مجموع به ۸ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۱۷۶ نسخه بود. شمارگان کتاب هم خرداد ماه امسال کاهش یافته است. این مسئله به میزان خرید کتاب باز می‌گردد. از آنجایی که میان استقبال مردم از کتاب و انتشار آن رابطه مستقیمی وجود دارد می‌توان کاهش شمارگان کتاب را به دلیل کاهش خرید کتاب دانست. مسئله‌ای که به شرایط اقتصادی مردم باز می‌‎گردد.

بیشترین متوسط شمارگان کتاب در حوزه‌های کودک و نوجوان، کمک آموزشی و دین و کمترین متوسط شمارگان کتاب در حوزه‌های علوم طبیعی و ریاضیات، کلیات و علوم عملی وجود داشت. شرایط کنونی حاکم بر بازار نشر می‌تواند میزان عنوان‌های منتشر شده ناشران را بیش از پیش کاهش دهد. درصورت بهبود شرایط انتشاراتی‌ها شاهد افزایش میزان عنوان‌های منتشرشده درماه‌های پیش رو خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار