بهشتی پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت سیزدهم در مسئله برجام، ادامه دهنده دولت دوازدهم است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تصمیم گیری برجام در سطح شورای عالی امنیت ملی و رهبری است، بنابراین دولت سیزدهم هم روند مذاکرات را ادامه خواهد داد، اما دولتمردان در نحوه اجرای آن نقش زیادی دارند.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ششمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: به نظر نمی‌رسد که در دور ششم نشست کمیسیون مشترک برجام، طرف‌های این نشست به توافقی رسیده باشند چراکه گفته شده افراد بعد از این نشست برای تصمیم گیری به پایتخت هایشان بر می‌گردند، اما به طور کلی ممکن است که قبل از پایان دولت سیزدهم، طرفین به توافق برسند.

وی با اشاره به مصاحبه‌های عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، اظهار کرد: بر اساس اظهارات این افراد به نظر می‌رسد که طرفین احیاء برجام در کلیات به توافق رسیدند، اما درباره جزئیات، توافقی حاصل نشده، دلیل آن هم این است که باید تصمیمات قاطعی درباره خواسته‌های خود بگیرند و در صورت امکان از برخی مطالبه‌های خود، صرف نظر کنند.

بهشتی پور با اشاره به اینکه رسیدن به توافق برای طرفین برجام، تصمیم سختی است، بیان کرد: طرفین توافق احیای برجام در حال چانه زنی سیاسی هستند تا حداقل امتیاز را داده و حداکثر امتیاز را به دست بیاورند.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر تجربه خروج یکباره آمریکا از برجام در سال٩٧، گفت: باید دقیقا مشخص شود که اگر آمریکا دوباره بدعهدی کرد و از برجام خارج شد، چه اقداماتی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در روابط بین الملل تضمینی برای رفتار کشور‌های خارجی وجود ندارد، افزود: تضمین روابط بین الملل منوط به رضایت طرف‌های توافق است و هر زمان که این رضایت از بین رود، توافق لغو می‌شود ولو اینکه هزینه‌های مادی و معنوی برای آن داده شده باشد؛ بنابراین در زمان فعلی باید دنبال راه حلی باشیم که اگر آمریکا هوس بیرون رفتن از برجام را به هر دلیلی کرد، حداقل ما به ازاء مشخص باشد که چه اقداماتی از طرف چه کسانی باید انجام شود.

بهشتی پور با اشاره به اینکه چگونگی برگشت آمریکا و ایران به تعهدات قبلی خود، مسئله‌ای مهم است، بیان کرد: سرنوشت اورانیوم ۶٠ درصد غنی شده و سانتریفیوژ‌های نوع جدید که در مدار قرار گرفته، هنوز معلوم نیست، همچنین لغو تحریم‌ها و چگونگی اجرای آن توسط آمریکا جزئیاتی است که برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ گذشته باید شفاف شود.


بیشتر بخوانید


وی با تاکید بر اینکه برجام، سیاست کلان نظام است و تصمیمات آن در شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود، گفت: در نحوه اجرای تصمیمات کلان از جمله برجام، دولتمردان و مذاکره کننده‌ها نقش زیادی دارند اما تصمیم گیری آن در سطح شورای عالی امنیت ملی و رهبری است، بنابراین دولت سیزدهم هم روند مذاکرات را ادامه خواهد داد اما ممکن است، علی رغم استفاده از تجربه تیم مذاکره کننده دولت دوازدهم، تیم جدیدی را برای این موضوع، تشکیل دهد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم درباره برجام، افزود: به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم، مجلس را در موضوع برجام، بیشتر دخیل کند و به جای وزارت امور خارجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را بیشتر مشارکت دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مشهدی تبار
۱۵:۴۴ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ترا خداهرکس مسول این برجام است این تعهد نامه نفرت انگیز را رها کنید چون سند خفت ایران است وبس.
Iran (Islamic Republic of)
مشهدی تبار
۱۵:۴۴ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ترا خداهرکس مسول این برجام است این تعهد نامه نفرت انگیز را رها کنید چون سند خفت ایران است وبس.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۴ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ایران ازاهرم های فشارخودمانندکمک نظامی به یمن وعراق وافغانستان وسوریه ولبنان وحماس وهمچنین ساخت موشک های قاتل ناوهواپیمابربایداستفاده کندوتوازن بین خواسته ای که داردبوجودبیاوردامنیت کشورهای همسایه ایران ودوست ومتحدرآینده اثرمستقیم بربرجام دارد.ان شاالله آمریکاذلیل شودوپررویی نکند.
آخرین اخبار