جیک سالیوان: ناتو مفهوم راهبردی خود را به روز می‌کند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که مفهوم راهبردی ناتو در نشست جدید خود به روز می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد ناتو قصد دارد پس از نشست روز دوشنبه، مفهوم راهبردی خود را به روز کرده و دیگر از عنوان «یک شریک سازنده» برای روسیه استفاده نمی‌کند.

جیک سالیوان روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: آنچه که ما در نشست ناتو خواهیم دید تعهد مقامات به بررسی و طرح یک مفهوم راهبردی جدید در اجلاس ناتو در سال آینده خواهد شد.

او افزود: آخرین مفهوم راهبردی نشست ناتو در سال ۲۰۱۰ انجام شد که در آن از روسیه به عنوان «یک شریک سازنده» نام برده شد و چین در آن نقشی نداشت. بنابراین وقت آن رسیده است که آن مفهوم راهبردی ناتو به روز شود. رئیس جمهور با متحدان و شرکای خود در این باره مشورت خواهد کرد. 

اوایل روز یک‌شنبه، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: ناتو قصد دارد سیاست‌های راهبردی خود را درباره روسیه و چین اصلاح کند و یک مفهوم جدید را برای رسیدگی به تهدیدات امنیت جمعی و همچنین تهدیدات فراملی مانند تروریسم، جرایم سایبری، و تغییرات اقلیمی صادر کند.

مفهوم راهبردی موسوم به پیمان آتلانتیک شمالی ۲۰۳۰ که دبیرکل ناتو، جنس استولتنبرگ در دسامبر ۲۰۱۹ راه اندازی کرد، قرار است در کانون بحث‌های امروز (دوشنبه) باشد.

نشست ناتو در بروکسل، پس از نشست گروه جی هفت «G۷» در انگلیس برگزار می‌شود. در نشست گروه هفت، مقامات انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا در مورد موضوعاتی مانند بهبود جهانی  شیوع ویرو کرونا و مقابله با تغییرات آب و هوایی بحث کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم در آستانه نشست امروز دوشنبه سران ۳۰ کشور عضو ناتو، گفت: طرح اصلاحات ۲۰۳۰ ناتو در مرکز توجهات نشست جاری اعضای ناتو قرار گرفته است.

چندی پیش، دبیر کل ناتو  درباره همکاری این پیمان با چین و روسیه اظهار کرد: چین را به عنوان یک رقیب یا دشمن نمی‌بینیم، اما رشد اقتصادی و سیاسی این کشور بزرگترین چالش امنیتی زمان ما است. او همچنین از آمادگی این نهاد بین‌المللی برای همکاری با روسیه از راه کانال‌های ارتباطی موجود خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار