باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

یک واگذاری بحث‌برانگیز در شرکت ملی نفت؛ قانونی یا غیرقانونی؟

پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز اخیرا در نامه‌ای از حراست صنعت نفت خواسته است تا بهره برداری عرصه و اعیانی‌های مرتبط با صنعت نفت به آن‌ها واگذار شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نامه‌ای به دست باشگاه خبرنگاران جوان رسیده است که نشان می‌دهد هیئت مدیره شرکت ملی نفت در مصوبه‌ای بهره برداری بخشی از عرصه و اعیانی‌های مرتبط با صنعت نفت را به پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز واگذار می‌کند.

بر اساس آگهی‌های تأسیس روزنامه رسمی، مؤسسه غیرتجاری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ به شماره ثبت ۵۱۶۱۹ به شناسه ملی ۱۴۰۱۰۰۲۴۲۱۲ ثبت شده است.

در نامه یاد شده که تاریخ آن ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ است، با قید و مُهر «خیلی فوری» و امضای آیدین ختلان سرپرست پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، از اسماعیلی سرپرست سازمان حراست صنعت نفت خواسته شده بهره برداری از ۵ عرصه و اعیان مانند «مهمانسرا و مرکز همایش‌های قیطریه (کوشک)، عرصه و اعیان متعلق به شرکت ملی نفت در منطقه انبار ری واقع در شرق ریل راه‌آهن» و ۳ مورد نگاشته شده دیگر در نامه به این مؤسسه واگذار شود.  

این پارک فناوری و نوآوری با هدف «فراهم کردن بستر‌های لازم برای استقرار واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال دانش‌آموختگان، توانمندسازی اقتصادی و افزایش رقابت پذیری واحد‌های فناور در صنعت نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی، توسعه کارآفرینی و حمایت از ایجاد و توسعه  واحد‌های فناور و نوآور در حوزه‌های نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی» تأسیس شده است.

همچنین «توسعه فناوری و نوآوری و حمایت از ایجاد و توسعه کسب و کار‌های دانش بنیان، تجاری سازی نتایج تحقیقات و ثروت آفرینی مبتنی بر علم و فناوری، شبکه سازی و تقویت همکاری واحد‌های فناور، شتاب دهنده‌ها و مراکز علمی و پژوهشی با بخش‌های صنعت نفت و کمک به انتقال، جذب و کسب دانش فنی و سرمایه‌های داخلی و بین‌المللی» از دیگر اهداف مؤسسه غیرتجاری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز اعلام شده است.

در میان مدیران مؤسسه یاد شده که مدت فعالیتش از تاریخ ثبت به مدت نامحدود است، نام آیدین ختلان به عنوان رئیس (به مدت ۴ سال) و همچنین مؤسس (به مدت نامحدود)، مسعود کرباسیان وزیر پیشین اقتصاد کشور به سمت عضو هیئت امنا و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به سمت رئیس هیئت امنا به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی از این مسئله آگاهی دارند. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم در گفت‌وگویی با خبرنگار مجلس باشگاه خبرنگاران جوان در این باره اظهار کرده است «اشکالات فراوان قانونی وجود دارد که به محض اطلاع یافتن مجلس در چند هفته گذشته، وظایف نظارتی‌مان را آغاز کردیم.»

وی ادامه داد «گزارش‌هایی در این باره گرفتیم و نسبت به جلوگیری از این اقدام، امور لازم را انجام می‌دهیم. فکر می‌کنم این اقدامات نه تنها در وزارت نفت که در وزارتخانه‌های دیگر هم رخ می‌دهد. زمانی که دولت روز‌های آخر خود را می‌گذراند، اقدام‌های غیرفانونی انجام می‌شود که باید هوشمندانه مراقبت کرد تا بیت المال آسیب نبیند.

این نماینده که اقدام یاد شده پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز  را غیر قانونی خوانده است، افرود که مسئله را پیگیری خواهد کرد و جلوی تداوم آن را قطعاً خواهد گرفت.  

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ اظهار کرد «در ارتباط با همین مسئله هیئت مدیره سهام عدالت هم کار غیر قانونی انجام می‌دادند و قصد داشتند بتوانند هیئت مدیره‌ها را انتخاب کنند که این موضوع، ضرر و زیان زیادی را متوجه سهامداران عدالت می‌کرد.»

حجت‌الاسلام پژمانفر یادآور شد که «در صورت تخلف، عواقب آن دامن کسانی را می‌گیرد که مستقیم و غیر مستقیم در آن دخالت دارند.»

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چه تخلفاتی در زمینه واگذاری عرصه و اعیان به مؤسسه پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز رخ داده است، گفت که «بعداً می‌گویم و باید اطلاعات تکمیل شود.»

باشگاه خبرنگاران جوان درباره این مسئله هیچ قضاوتی ندارد و در راستای بی‌طرفی رسانه‌ای، پاسخ مسئولان صنعت نفت و افراد نام برده شده را نیز پذیرا خواهد بود.

خبر

خبر

گزارش از ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
وقتی کشور خاله بازی .هم حزبی .یاروقال و هم منافع
ادره بشه
این میشه عاقبت اش
همتی الان داره روحانی را انکار میکند
چرا مشکلات را بهش نگفتی و بهش راه حل بدی
دکترای اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
دولت و وزارت نفت که تکلیفش مشخصه مجلس به اصطلاح انقلابی کجاست قوه قضائیه فعلا مشغول تبلیغات و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
خدایا اینها دیگه کی هستند که موقع رفتن خزانه را جارو کردند و پول بدون پشتوانه چاپ کردن وحالا نوبت اموال بیت المال است که غارت کنند !!!!خدایا خودت به فریاد ما برس و کشور مارا از سر این غارتگران حفظ کن.
آخرین اخبار