باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

ماجرای قطع هزاران اصله درخت در سجزی چه بود؟

قطع هزاران اصله درخت تاغ در منطقه سجزی، که به‌منظور شانه‌سازی جاده‌ها انجام شده خبرساز شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،   پوشش گیاهی و جنگل‌ها به عنوان ابزار طبیعی برای جلوگیری از خسارت سیل، ایجاد ریزگرد‌ها و حتی کاهش شدت خشکسالی موثر هستند. برهمین اساس با مدیریت منابع آبی باید از روان آب‌ها برای کاشت درختان، بازسازی جنگل‌های تخریب شده و در نهایت گسترش فضای سبز بهره گرفت.

سجزی از کانون‌های بیابان زایی در استان اصفهان است که فرسایش طولانی‌مدت خاک آن سبب شده شرایط این منطقه از لحاظ زیست‌محیطی بحرانی شود؛ بنابراین در سال‌های گذشته طرح‌های گسترده نهالکاری در سجزی اجرا شده، اما به تازگی هزاران اصله درخت در این منطقه قطع شده و از بین رفته است. موضوعی که در گفتگو با برخی مسئولان پیگیری کردیم.

شانه‌سازی جاده، علت قطع درختان

فرزاد دادخواه معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: اداره راهداری، دوستدار محیط‌زیست است و قطع درختان تاغ در منطقه سجزی به منظور شانه‌سازی بوده‌است.

او افزود: شانه‌سازی و اصلاح شیب شیروانی راه‌ها هرساله انجام می‌شود و این عملیات در بیش از هزار کیلومتر از راه‌های استان درحال اجرا و تکمیل است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان اصفهان گفت: این طرح در محور اصفهان-نایین هم در حال اجراست که چون بین دوباند این محور، تعدادی اصله درخت قرار داشت و رشد شاخه این درختان، مانع دیدن تابلو‌های جاده و علایم رانندگی شده‌ بود، این درختان را قطع کردیم.

دادخواه گفت: ما حتی درختان مثمری را هم که در بین جاده، مانع هستند قطع می‌کنیم تا ایمنی جاده تقویت شود.

ماجرای قطع هزاران اصله درخت در سجزی چه بود؟

درختان بدون هماهنگی قطع شدند

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اداره راهداری هرساله به‌منظور شانه‌سازی جاده‌ها اقدام به رفع موانع و از جمله قطع درختان می‌کند.

او افزود: گریدر اداره راهداری هنگامی که در منطقه سجزی بین جاده مشغول مانع‌زدایی بوده پس از طی مسافتی، موجب قطع هزاران اصله درخت می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: این هزار اصله درخت مانع رانندگان در دیدن تابلو‌های راهنمایی و رانندگی بوده و این موضوع خطرساز شده بود، به همین علت اداره راهداری تصمیم گرفت تا این درختان را قطع کند.

شیشه‌فروش اضافه کرد: چون این اقدام اداره راهداری، بدون هماهنگی انجام شد، پرونده قضایی تشکیل دادیم و این پرونده همچنان در جریان است.

او گفت: به‌منظور کاهش گرد و غبار در منطقه سجزی، اداره راهداری موظف شد که در کاشت درخت در این منطقه، همکاری‌های لازم را با اداره منابع طبیعی داشته‌باشد.

ماجرای قطع هزاران اصله درخت در سجزی چه بود؟

امضای تفاهم نامه برای جبران خسارت

حسینعلی نریمانی معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ادارات کل منابع طبیعی و راهداری در بیشتر مواقع، برای پیشبرد کار‌ها با هم هماهنگی می‌کنند، اما به‌علت اینکه در چندماه گذشته رئیس اداره راهداری عوض شد و با نوع کار ما هنوز آشنایی نداشت، بدون هماهنگی با ما، به‌منظور مانع‌زدایی اقدام به قطع هزاران اصله‌درخت در منطقه سجزی کرد.

او افزود: پس از بررسی موضوع در جلسه‌ای با مسئولان اداره راهداری تفاهم‌نامه امضا کردیم که از این پس اداره راهداری ادوات لازم را در اختیارمان بگذارد تا بتوانیم در پنج شهرستان مشخص شده از جمله اصفهان، آران و بیدگل، نایین، خوروبیابانک و برخوار، درخت بکاریم، چون مثل همیشه اداره راهداری حامی درختکاری است و اگر هم قطعی درختی انجام شده، برای مانع زدایی و دورکردن خطر برای خودرو‌ها در جاده بوده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: به‌علت اینکه منطقه سجزی، بیابان‌زا ست و دراین منطقه فرسایش خاک به‌صورت طولانی صورت گرفته است وضع آن کاملا بحرانی شده و یکی از مهمترین راه‌هایی که از بحرانی بودن این منطقه کم می‌کند، درختکاری است.

او گفت: در این منطقه، در هر هکتار ۱۲۵ اصله درخت تاغ کاشته شده که هر اصله حدود ۲۵ تا ۳۰ سال عمر دارد.

حدود ۱۲ هزار درخت دست‌کاشت در منطقه سجزی وجود دارد که حفظ و افزایش آن‌ها به سلامت محیط زیست منطقه کمک می‌کند. قطع درختان در حالی خبرساز و خسارت بار شد که هماهنگی بین دستگاه‌ها می‌توانست مانع این اتفاق شود.

گزارش از عارفه ماندگاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.