تحرکات مشکوک امارات در بنادر و جزایر یمن

تحرکات کشتی‌های اماراتی در بنادر و جزایر یمن بار دیگر موضوع اهداف این کشور در یمن برای ایجاد پایگاهی در جزیره میون را پر رنگ کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، اطلاعات کشتیرانی حاکی از آن است که یک فروند کشتی باری اماراتی بین این کشور و تعدادی از بنادر یمن از قبیل المکلا، المخا و جزیره میون تردد کرده است. اطلاعات ماهواره‌ای نشان می‌دهد این کشتی عصر روز پنج شنبه وارد بندر میون شد و محموله تجهیزات نظامی را در این جزیره تخلیه کرد.

این در حالی است که منابع مسئول ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی چند روز پیش حضور نیرو‌های اماراتی در جزیره سقطری و میون در یمن را تکذیب کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا از وجود یک پایگاه هوایی ناشناس که در جزیره میون نزدیک باب المندب احداث می‌شود، پرده برداشت. این خبرگزاری به نقل از مسئولان یمنی اعلام کرد امارات به رغم آن که خروج نیرو‌های خود را از یمن اعلام کرده است در احداث این پایگاه نقش دارد.

با این تحرکات مشکوک، بار دیگر موضوع فعالیت‌های امارات در منطقه تنگه باب المندب و مشخصا در جزیره میون که در قلب این تنگه قرار دارد مطرح می‌شود. اطلاعات کشتیرانی درباره تردد کشتی باری اماراتی به نام «نعیمه» بین این کشور و تعدادی از بنادر یمنی بار دیگر مطالب سابق درباره تلاش‌های امارات برای ایجاد پایگاه هوایی در جزیره میون را تایید می‌کند.

دولت یمن وابسته به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور کمیته تحقیقی برای بررسی صحت خبر‌ها درباره تحرکات امارات عربی متحده در جزیره میون تشکیل داد.

محمد قیزان، معاون وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی ضمن اعلام این مطلب افزود: به امارات اجازه نخواهیم داد تاسیسات نظامی در گذرگاهی بین المللی مثل باب المندب ایجاد کند.

او گفت: دولت کمیته‌ای از طرف‌های امنیتی و اطلاعاتی تشکیل داده است تا به جزیره برود. این کمیته هنوز به آنجا نرفته است. اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که امارات پیش از ورود کمیته یمنی به جزیره، بخشی از تجهیزات را از آنجا خارج کرده است، ولی تغییراتی که در جزیره داده شده است نشان می‌دهد امارات حاکمیت یمن را نقض کرده است. دولت یمن همچنین تحرکاتی را آغاز کرده و با اروپا و آمریکا و کشور‌های ائتلاف تماس گرفته و تخلفات امارات را به اطلاع آن‌ها رسانده است.

اختلافات میان عربستان- امارات و دولت مستعفی- شورای انتقالی جنوب یمن در یک سال گذشته بیشتر شده است و طرفین متجاوز به یمن دیگر اتحاد اولیه خود را نداشته و با پیشروی و پیروزی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دنبال آخرین سوء استفاده‌های خود از منابع یمن هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار