انتقاد سوریه از گسترش تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی و خروج یکجانبه آمریکا از برجام

نماینده سوریه در نشست شورای حکام آژانس درباره پایبند نبودن رژیم صهیونیستی به معاهدات مربوط به عدم اشاعه هسته‌ای هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، حسن خضور، نماینده دائم سوریه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد سوریه به رغم همه شرایط با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرد و در انجام تعهدات قانونی خود تحت توافقنامه پادمان جامع و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تأخیر نکرده و گزارش‌های آژانس درباره اجرای پادمان‌ها شاهد بر این همکاری است.

بر این اساس، خضور در جریان نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین برگزار می‌شود، گفت: وجود “اسرائیل” خارج از چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توافقنامه پادمان جامع با آژانس، خطری جدی برای رژیم منع گسترش است و رد همه ابتکارات ایجاد منطقه بدون سلاح هسته‌ای در خاورمیانه باعث تهدید امنیت و ثبات در منطقه می‌شود.

او با اشاره به فضای مثبتی که در مذاکرات وین با هدف بازیابی کامل توافق هسته‌ای ایران (برجام) وجود دارد، ابراز امیدواری کرد این روند سیاسی به زودی به موفقیت بیانجامد.

نماینده سوریه در آژانس بین المللی اتمی تعهد ایران در اجرای این طرح از زمان توافق برجام را ستود و بار دیگر یادآوری کرد خروج آمریکا از این توافق به صورت یکجانبه و بدون هیچ توجیه مشروعی، نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار می‌رود.

حسن خضور خاطرنشان کرد ادامه همکاری مشترک بین آژانس و ایران طبق اقدامات توافق شده، اجرای کامل تعهدات هر دو طرف را تسهیل می‌کند.

روز گذشته نیز کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام تاکید کرد: طنز تلخ تاریخی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه سلاح هسته‌ای رژیم اسرائیل در منطقه ناپایدار خاورمیانه غافل است. متأسفانه، این رژیم با کوچک شمردن اهمیت این معاهده، خودداری پیوستن به آن و امتناع از قرار دادن تمامی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود تحت رژیم جامع پادمان آژانس، جامعه جهانی را نادیده می‌گیرد. از قضا، رژیم اسرائیل اکنون حتی در مقایسه با کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای نیز از مزایای ترجیحی بیشتری برخوردار است، چرا که آن کشور‌ها عضو ان. پی. تی هستند و تعهدات متعددی به ویژه تحت مواد یک و شش معاهده دارند در حالی که رژیم اسرائیل با بیرون ماندن از این معاهده، از هرگونه تعهدی تحت معاهده آزاد است و از تمامی مزایای اساسنامه آژانس که مرتبط با ان. پی. تی هست نیز برخوردار می‌باشد.

همچنین پیش از این نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام آژانس از اظهارات رافائل گروسی انتقاد کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام آژانس با اشاره به اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره کشف مواد هسته‌ای در ایران گفت: آثار کشف شده از مواد هسته‌ای در ایران ماهیت تاریخی دارد و به گذشته مربوط می‌شود و هیچ‌گونه خطر اشاعه‌ هسته‌ای ندارد.

بیشتر بخوانید:

اولیانوف: سیاسی‌کاری در موضوع هسته‌ای ایران مضر است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار