انتخابات شوراها؛

بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار همدانی واجد شرایط شرکت در انتخابات/ نگرانی نامزد‌های انتخاباتی شورا از فامیلی های مشابه

یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۹۷۰ نفر از جمعیت استان همدان واجد شرایط شرکت در انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، بنا به گفته دبیر ستاد انتخابات استان همدان از یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۹۷۰ نفر  از جمعیت استان همدان  ۳۰ هزار و ۹۰۲ نفر  شامل ۱۵ هزار و ۷۹۳ پسر و ۱۵ هزار و ۱۰۹ دختر، رای اولی هستند که برای نخستین بار با حضور در انتخابات به عنوان یک رویداد مهم سیاسی و اجتماعی در تعیین سرنوشت آینده کشور نقش آفرینی خواهند کرد.  

همچنین ۷۲۲ هزار و ۷۳۳ نفر از جمعیت واجد شرایط شرکت در انتخابات این استان مرد و ۷۰۳ هزار و ۲۳۷ نفر نیز زن هستند.

 

تشابه فامیلی، نامزد‌های انتخاباتی شورا را نگران کرده است

هم فامیلی بودن (نام خانوادگی یکسان) برخی از نامزد‌های انتخاباتی شورا در همدان سرنوشت آن‌ها را با یک چالش جذاب مواجه کرده، این تشابه فامیلی، نگرانی را برای نامزد‌هایی که شانس خود را در این انتخابات بالا می‌دانند، ایجاد کرده است.

بر اساس گفته‌ها از مجموع نامزد‌های تایید صلاحیت شده شورای شهر همدان، ۲۸ نام خانوادگی برای چند بار در این لیست تکرار شده که رقابت آن‌ها را در این دوره از انتخابات دچار چالش کرده است، البته هر نامزد شورای شهر برای خود کد مشخصی دارد که وجه تمایز افراد در انتخابات محسوب می‌شود، اما تجربه انتخابات گذشته نشان داده که برخی از شهروندان بدون توجه به کد‌های مربوطه، تنها ملاک انتخابشان نام و نام خانوادگی فرد است.

«احمدی، بهرامی، بهمنی، حاجی بابایی، حسینی، حضرتی، حیدری، خدابنده لو، رضایی، زارعی، سلطانی، سلیمی، شمخانی، طاهری، عرب زاده، غفاری، قادری، قره باغی، کرمی، موسوی، مولایی، میرزایی، نظری، حجتی، نعمتی، نوروزی، نوری و ورمزیار» از جمله نام خانوادگی است که در لیست منتشره نامزد‌های شورای شهر همدان بار‌ها تکرار شده و به چشم می‌خورد.

 

ضوابط قانونی تبلیغات در ایام انتخابات تشریح شد

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: ضوابط قانونی تبلیغات یکی از موضوعاتی است که باید نامزد‌های ششمین دوره انتخابات شهر و روستا توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

نجفی افزود:  بر اساس ماده ۶ آئین نامه اجرایی انتخابات شهر و روستا مؤکدا تاکید شده که از زمان رسمی تبلیغات که ۸ روز قبل از زمان رأی‌گیری آغاز و ۲۴ ساعت قبل از رأی‌گیری به اتمام می‌رسد به هیچ وجه کاندیدا‌های حوزه‌های مختلف حق تبلیغات را ندارد.

او ادامه داد: این تبلیغات مطلقا شامل فضای حقیقی و فضای مجازی می‌شود که البته امروز بیشتر در  فضای مجازی صورت می‌گیرد و برخی تصور می‌کنند در سایت‌ها شبکه‌ها و کانال‌های مختلف می‌توانند به نحوی پیش از موعد قانونی یا پس از اتمام زمان اقدام به تبلیغات کنند که شامل ممنوعیت قانونی می‌ شود و در صورت بروز تخلف با ادمین‌ها یا گردانندگان این کانال‌ها برخورد خواهد شد.

 

ممنوع شدن تبلیغات کاغذی انتخابات شورا‌ها در ملایر

بنا به گفته فرماندار ملایر تبلیغات کاغذی انتخابات شورا‌های شهر برای حفظ پاکیزگی محیط ممنوع بوده و به همه نامزد‌های انتخاباتی اجازه تبلیغات بنری متحد الشکل داده شده است.

ولدی با بیان اینکه ۵۰ منطقه در شهر ملایر برای نصب بنر‌های تبلیغاتی اختصاص داده شده است، افزود: ۱۱۵ نامزد انتخابات تنها در این مناطق مجاز به نصب بنر هستند و هر نامزد انتخابات شورای شهر می‌تواند ۲ ستاد انتخاباتی داشته باشد.

او از برپایی ستاد‌های انتخاباتی در محدوده مسیر میدان امام خمینی تا تقاطع اول هر مسیر از این میدان خبر داد و گفت: برای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری محدودیت تعداد ستاد وجود ندارد.

 

  آغاز تبلیغات شورا‌ها در اسدآباد

در این دوره به علت محدودیت‌های کرونایی نحوه تبلیغات کمی تغییر کرده و فضای مجازی بیشتر از فضای واقعی مورد توجه قرار گرفته است.

در شب‌های گذشته همچنین شاهد مراسمی به اسم افتتاح ستاد از سوی شورا‌ها بودیم و طرفداران کاندیدا‌ها تا پاسی از شب در ستاد‌های کاندیدای خود حضور داشتند.

همچنین در فضای مجازی گروه‌های تلگرامی به اسم حامیان نامزد x و y تشکیل و عضوگیری در آن با سرعت ادامه دارد.

در اینستاگرام نیز از مدت‌ها پیش صفحاتی به اسم طرفداران کاندیدای x و y تشکیل و آغاز به دنبال کردن همشهریان در این شبکه مهم شده است.

امسال قطعا ترکیب شورا جدیدتر از دوره‌های قبل خواهد بود و می‌توان گفت مثل دفعات قبل مشخص نیست چه کسی بیشترین آرا را کسب خواهد کرد.

گفته می‌شود، میدان دانشگاه، میدان شهید مطهری و چهارراه شهید صادقی محبوبترین نقاط در ایجاد ستاد تبلیغاتی بوده اند.

 

نشست توجیهی نامزد‌های شوراها در شهرستان بهار

نشست توجیهی نامزد‌های ششمین دوره انتخاباتی شورای اسلامی بهار، لالجین، صالح‌آباد و مهاجران برگزار شد.

در این  نشست علاوه بر توزیع بروشور‌های حاوی دستورالعمل نحوه تبلیغات کاندیدا‌ها جهت آگاهی بخشی متعدد ۷۷ نفر از نامزد‌های انتخاباتی شورای اسلامی شهر‌ها مطالبی مطرح شد.

ارائه متونی از اصول مرتبط با قانون اساسی و موادی از قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شورا‌های اسلامی شهر‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی در تبلیغات از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست بود.

 

رایزنی برای حذف از لیست

شنیده‌ها حاکی است یکی از مسؤلان تاثیرگذار در استان به همراه یک مدیر شهرستانی با برخی از احزاب و تشکل‌های سیاسی همدان که این روز‌ها اقدام به ارائه لیست اسامی نامزد‌های اصلح شورای شهر می‌کنند، در حال رایزنی برای حذف نام یکی از نامزد‌هایی هستند که نامش در چند لیست دیده می‌شود.

فرد مورد نظر از جوانان مطالبه گر استان است که در جایگاه شغلی خود اقدام به افشا و پیگیری تا دستگیری متخلفان دستگاه خدمات رسان مربوطه کرده بود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.