حاشیه‌ ادامه‌دار انتخابات در صحن پارلمان؛

پزشکیان: گلایه رهبر انقلاب را درباره احراز صلاحیت‌ها نادیده گرفتند/نیک‌بین: چرا در مقابل افرادی که فتنه‌گر و بعضاً مدافع فتنه هستند سکوت کردید؟

داستان انتخابات و احراز صلاحیت‌ها امروز هم دقایقی از نشست علنی پارلمان را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، داستان انتخابات و احراز صلاحیت‌ها امروز هم دقایقی از نشست علنی پارلمان را به خود اختصاص داد. مسعود پزشکیان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو که در جلسه علنی هفته گذشته نطق میان دستورش با هیاهوی اعتراض آمیز تعداد قابل توجهی از نمایندگان دیگر روبه‌رو شد، امروز با استناد به قانون اساسی اخطاری داد و در فرصت خود، محتوایی متناسب و نزدیک به نطق پیشینش ارائه کرد.  

پزشکیان: برخی گفتند به شورای نگهبان توهین کردم

وی گفت که «برخی عنوان کردند بنده به شورای نگهبان بی‌احترامی کردم و گله داشتند چرا در نطقم از آیات قرآن بهره بردم. برخی دیگر هم بیان کردند دولت اصلاحات کار‌هایی کرده که من قصد تصحیحش را داشته‌ام.»

مسعود پزشکیان که برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان داوطلب حاضر شده بود، اما صلاحیتش احراز نشد، در نطق میان دستور هفته گذشته‌اش به دلیل احراز نشدن صلاحیت خود از شورای نگهبان تشکر کرد. او در اخطار امروزش به این اتفاق اشاره کرد و یادآور شد تشکر من بی‌احترامی نیست و درخواست و خواهش کردم که علت احراز نشدن صلاحیتم برای مردم اعلام شود.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو  در ادامه با صدایی نسبتاً بلند اظهار کرد که «مشکل کشورمان و مسلمانان این است که قرآن را یک طرف گذاشته‌ایم و بعد از خودمان آیین‌نامه و دستورالعمل صادر می‌کنیم؛ مطالبی که از قرآن خوانده‌ام مربوط به کتاب حق و باطل شهید بهشتی بود و توصیه می‌کنم آن را بخوانید. شهید بهشتی در کتابش عنوان می‌کند اگر در خصوص تمام اسلام از من سؤالی بپرسند می‌گویم حق و عدالت؛ اسلام به معنای حق و عدالت است لذا هر کجا عدالت دیدیم آنجا اسلام است.»

پزشکیان تأکید کرد «اگر جایی بی‌انصافی دیده شد، طبقحرف شهید بهشتی بدانید آنجا اسلام نیست؛ در نتیجه اگر بی‌انصافی رخ داد یعنی اسلامی عمل نکرده‌ایم.»

وی به آیاتی از قرآن اشاره کرد که ارسال رسولان را در جهت حکم به عدالت و رعایت انصاف می‌داند و درباره این آیات توضیح داد: کسی که حق و انصاف را مراعات نکند باید منتظر عذاب خداوند باشد؛ از شورای نگهبان انتظار می‌رود با عدالت قضاوت کند.  

گلایه رهبر انقلاب را درباره احراز صلاحیت‌ها نادیده گرفتند

این نماینده تصریح کرد «از شورای نگهبان انتظار شفافیت را دارم. ۱۴۰۰ سال از اسلام می‌گذرد، اما بلد نیستیم ابزار اندازه‌گیری در مقابل انسان‌ها را درست کنیم و بر اساس عدالت حکم کنیم؛ همچنین اگر هم کسی در این خصوص حرفی داشت به او بگوییم که بر اساس چه میزانی حکم داده‌ایم. باید بگویم بر اساس میزان حکم ندادیم لذا در این خصوص مقام معظم رهبری نیز گلایه کردند؛ اما گوش نکردند و گفتند همان که بود. در واقع گلایه رهبر انقلاب را نادیده گرفتند.

مسعود پزشکیان ابیاتی از مولوی را خواند و گفت که «به عنوان یک انسان می‌گویم اگر بخواهیم مملکت را درست کنیم باید همه در صحنه حضور داشته باشند؛ این حضور با روش کنونی امکان‌پذیر نیست و نیازمند تجدیدنظر در نوع قضاوت‌ها و شاخص‌هاست. برای تبیین شاخص نیاز به دعوا نیست، زیرا بلد نیستیم بر اساس یک شاخص و ترازو حکم کنیم.  وقتی شورای نگهبان افراد را رد می‌کند در واقع شخصیت آن‌ها را خرد می‌کند، باید بر اساس شاخص دلیل این موضوع را به آن‌ها و مردم اعلام کند.»


بیشتر بخوانید

از خشم تا هیاهوی نطق تند نمایندهِ داوطلب ریاست جمهوری در پارلمان/ نمایندگان به پزشکیان چه پاسخی دادند؟


نیک‌بین: همیشه شورای نگهبان سعی کرده سلایق مختلف را پای میز مناظره و رقابت قرار دهد

همزمان با گفته‌های پزشکیان صدا‌های پراکنده‌ای در جهت انتقاد شنیده می‌شد، اما به هیاهو و حواشی نطق او نمی‌رسید. صدای دو-دو هم به عنوان مخالفت از با اظهارنظر نماینده تبریز شنیده شد که البته بلند و مداوم نبود. پس از پایان اخطار پزشکیان، سه تا چهار نفر از نمایندگان روبه‌روی جایگاه نشستن او آمدند گفتگو کردند. در حالیکه آن نمایندگان با پزشکیان گفتگو می‌کردند، نفر بعد، حجت‌الاسلام محمد جواد نیک بین نماینده کاشمر بود که در فرصت اخطار خود، مانند واکنش‌های هفته گذشته، گفته‌های داوطلب احراز صلاحیت نشده ریاست جمهوری را بر نتابید و گفت که «کَلِمَةُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ؛  برخی از کلمات از زبان دوستان ما در مجلس صادر می‌شود، این حرف حقی است که با شاخص ملاک و معیار انسان‌ها سنجیده شوند و ملاک سنجش مشخص باشد.»

وی ادامه داد «۸ سال آقای موسوی، ۸ سال آقای هاشمی، ۸ سال آقای خاتمی و ۸ سال آقای روحانی و اگر بنی‌صدر را نیز جزو این دسته از افراد بدانیم بیش از ۳۴ سال دولت در اختیار تفکری خاص اداره می‌شده است. در همه این سال‌ها شورای نگهبان به حق مدیریت کرده و تأیید صلاحیت‌ها را انجام داده و کسی اعتراض نداشته است. چون همیشه شورای نگهبان سعی کرده تا سلایق مختلف را در چارچوب قانون و در انتخابات ریاست جمهوری پای میز مناظره و رقابت قرار دهد.»

حجت‌الاسلام نیک بین اظهار کرد که «دوستانی که داعیه‌دار بی‌عدالتی هستند کجا بودند که شورای نگهبان به حق در این دوره و دوره‌های گذشته کار خود را انجام داده است؟ اگر در پی حضور حداکثری مردم در انتخابات هستید، اعتراضتان را مکتوب اعلام و دلایل عدم احراز صلاحیت خود را به صورت خصوصی دریافت می‌کردید تا توضیحات و مستندات شورای نگهبان را هم ببینید.»

نماینده کاشمر افزود که «دلیل اینکه شورای نگهبان دلیل برخی از عدم احراز صلاحیت‌ها را اعلام نمی‌کند این است که شورای نگهبان حافظ آبروی شما و کسانی است که به هر دلیلی احراز آن‌ها صلاحیت نشده؛ چراکه قرار است نظام جمهوری اسلامی از ظرفیت افرادی که رد صلاحیت شده و یا احراز صلاحیت نشده‌اند، بهره ببرد. اگر به صورت علنی دلایل اعلام شود، ظرفیت‌سوزی خواهد شد.

چرا در مقابل افرادی که فتنه‌گر و بعضاً مدافع فتنه هستند سکوت کردید؟

این نماینده اگرچه نامی از پزشکیان نمی‌برد، اما خطاب به او ادامه می‌داد. حجت‌الاسلام نیک بین تصریح کرد که «ای کاش یک بار در مقابل رفقای بی‌انصاف خود آیات قران و کلمات امیرالمؤمنین را می‌خواندید، رفقایی که با وقاحت تمام عامل بدبختی و وضعیت تأسف‌بار امروز را تفکر انقلابی می‌دانند و از تفکر غرب‌زده دولت‌های چهارگانه در سال‌های گذشته که کشور را تا پله سقوط پیش برد، دفاع می‌کنند. دولت‌هایی که بار‌ها و بار‌ها کشور را تا لبه پرتگاه سقوط پیش بردند و فتنه‌های مختلف را مدیریت کردند و کودتا را در ابتدای انقلاب راه انداختند، چه جایی علیه فتنه‌ای که بار‌ها و بار‌ها مقام معظم رهبری فرمودند خط قرمز است حرف زدید؟ چرا در مقابل افرادی که فتنه‌گر و بعضاً مدافع فتنه هستند سکوت کردید؟

وی گفت «گلایه مقام معظم رهبری از عدم احراز صلاحیت‌ها و تأیید صلاحیت‌ها نبود، بلکه گلایه ایشان از انتشار شایعات برای رد صلاحیت افراد در کشور بود که چرا فضای مجازی ولنگار اجازه می‌دهد هر شایعه‌ای علیه انسان‌های محترم و بزرگواری که بعضاً رد صلاحیت شده‌اند، پخش شود. قرار نیست کلمات رهبری را به نفع خودمان تفسیر کنیم.

نایب رئیس دوم پارلمان: به جای تریبون‌ها در فضای دوستانه با یکدیگر گفتگو کنید

پس از پایان فرصت نماینده کاشمر، عبدالرضا مصری نایب رئیس دوم سال جدید پارلمان یازدهم که اداره صحن را بر عهده داشت، اظهار کرد که «خواهش من از مسئولان و حاضران صحن علنی مجلس این است که به جای استفاده از تریبون ها، فضای مجازی و رسانه‌ها، در فضای دوستانه با یکدیگر گفتگو کنند. متاسفانه اخیرا از تریبون‌ها با یکدیگر صحبت می‌شود و فرهنگ صحبت رودررو از بین رفته است.»

گزارش از ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
پزشکیان گل هست راست می گوید
Iran (Islamic Republic of)
بنده ی خدا
۰۱:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
جرا سالهای گذشته انتقاد نمی کرد الان که فرد موردنظرش صلاحیت نداشت/ شورای نگهبان را قبول نمی کند این عین بی عدالتی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
کیا؟
آخرین اخبار