نیویورک تایمز: آمریکا سرگرم تنظیم رویکرد جدیدی درباره افغانستان است

طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز خروج سریع نظامیان آمریکایی از افغانستان، در حال بوجود آوردن فشار شدیدی بر سیا است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: سیا که در کانون حضور ۲۰ ساله آمریکا قرار داشته است، به زودی پایگاه‌های خود را در افغانستان از دست می‌دهد. سیا در افغانستان به اجرای ماموریت‌های رزمی و حملات پهپادی پرداخته و در عین حال، طالبان و گروه‌های دیگر مانند القاعده و داعش را با دقت پایش کرده است. تحلیلگران سیا درباره تهدیدات روز افزون کنترل طالبان بر افغانستان هشدار می‌دهند.

مقامات آمریکایی در حال تلاش‌های لحظه آخری برای بدست آوردن پایگاه‌هایی نزدیک به افغانستان برای عملیات‌های آتی هستند، اما پیچیدگی تداوم درگیری ها، منجر به مذاکرات دشوار دیپلماتیک شده است. مقامات ارتش آمریکا برای خارج کردن همه نیرو‌ها در فاصله بین اوایل تا اواسط ماه ژوئیه پیش از مهلت ۱۱ سپتامبر که جو بایدن رئیس جمهور این کشور مشخص کرده است تلاش می‌کنند.

یکی از مکان‌هایی که روی آن تمرکز وجود دارد پاکستان است. آمریکا از یک پایگاه در پاکستان سال‌ها برای اجرای حملات پهپادی ضد ستیزه جویان در کوه‌های جنوب غربی این کشور استفاده کرد. در عین حال، سیا سال ۲۰۱۱ زمانی که روابط با پاکستان تیره شد از این تاسیسات خارج شد.

توافق اکنون با این واقعیت دشوار روبرو است که دولت پاکستان مدتی مدید به حمایت از طالبان پرداخته است. پاکستانی‌ها در مذاکرات با مقامات آمریکا خواستار طیفی از محدودیت‌ها در ازای استفاده از این پایگاه در پاکستان شدهاند.

دیپلمات‌های آمریکایی همچنین در حال بررسی گزینه دسترسی مجدد به پایگاه‌ها به ویژه در جمهوری‌های شوروی سابق هستند که در جنگ افغانستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در عین حال، دیپلمات‌های آمریکایی پیش بینی می‌کنند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به شدت با این اقدام مخالفت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار