باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

اخلاق انتخاباتی در گوشه رینگ مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری/ سناریویِ «بگم بگم‌ها» چه‌طور به وجود آمد؟

جزو جدایی ناپذیر انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری، مناظرات بین نامزد‌ها است که در این مناظرات؛ رعایت اخلاق انتخاباتی محور است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جزو جدایی ناپذیر انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری، مناظرات بین نامزد‌ها است که در این مناظرات  رعایت اخلاق انتخاباتی، محور است.

مناظره به‌معنی بحث با یکدیگر برای روشن شدن حقیقت و ماهیت یک مساله است. این کار با پرسش و پاسخ طرفین از یکدیگر انجام می‌شود. طرفین در رد یا تایید هر ادعایی باید پاسخ منطقی بر اساس شواهد یا اطلاعات موجود ارائه دهند. مناظرات انتخاباتی محملی برای ارائه برنامه ها، رقابت سالم و عادلانه است تا به این وسیله مردم بتوانند کاندیدای مورد نظر خودشان را انتخاب کنند. یکی از مسائلی که باید در این مناظرات رعایت شود، این است که شاهد پرخاشگری نامزد‌ها و تهمت و افترا زدن و یا به عبارتی آنچه در دوره‌های پیش بنیان‌های سستش پایه ریزی شده یعنی همان ایدوئولوژی «بگم بگم ها» نباشیم.

مردم ما به‌ خصوص جوانان کشور رنج زیادی از نوسان‌های اقتصادی کشیده‌اند، وقتی کسی درد و رنج‌های آنان را در رسانه عمومی بازگو می‌کند ناخودآگاه توجه قشر عظیمی را به خود جلب می‌کند؛ اما باید توجه داشت علاوه بر این درد دل‌ها، ابزار‌ها و برنامه‌های ارائه شده تا چه حد منطقی و قابل قبول است. 

اخلاق انتخاباتی در گوشه رینگ مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری/ «بگم بگم ها» چطور نهادینه شد؟

اولین بار فردی رویکرد و شگرد «بگم بگم» را بنیان گذاری کرد که با انتشار پوستر‌ها و سخنانی جدید و بکر خودش را از جنس مردم معرفی کرد. اقداماتی پوپولیستی که زود جای خودش را باز کرد و اتفاقا نتیجه هم داد. این اقدام  و تخریب‌ها در مناظرات سال ۹۲ و ۹۶ هم از طرف افراد دیگر کپی برداری شد و مشت زنی نامزد‌ها به هم بار دیگر در مناظرات خودش را نشان داد.  

اما مناظرات پانزدهم خرداد ۱۴۰۰ نیز به آوردگاه این مناظرات بدل شد و نامزد‌ها یکی در پی دیگری یکدیگر را تخریب کردند و به جای رعایت سطحی حداقلی از اخلاق در انتخابات و ارائه برنامه و راهبرد برای مسیر حداقل چهار ساله خود فقط و فقط به تخریب پرداختند و تنور حواشی در این مناظرات داغ داغ بود.  

نفرت پراکنی و اتهامات در مناظرات نباید وجود داشته باشد و ملاحظات اخلاقی باید جدا رعایت بشود. یعنی اگر نامزد‌های انتخابات در مناظراتشان و در مصاحبه‌هایی که با آن‌ها می شود اخلاق را رعایت کنند، رعایت اخلاق در جامعه نیز سرریز می‌شود و مردم نیز به ملاحظات اخلاقی عمل می‌کنند و این مسائل را الگوی خود قرار می‌دهند.  البته راه حل بعضی‌ها برای اینکه بیشتر دیده و شنیده بشوند، این است که هنجارشکنی کنند؛ در حالی که این هنجار شکنی جواب نمی‌دهد.  

اخلاق انتخاباتی در گوشه رینگ مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری/ «بگم بگم ها» چطور نهادینه شد؟

بی اخلاقی‌های مناظره پانزدهم خرداد 

در مناظرات روز پانزدهم خرداد بود که محسن مهرعلیزاده روی صحبت‌هایش را متوجه حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کرد و گفت: من از آقای رئیسی سوال می‎ کنم که حاضرید زن و بچه خود را به دست فردی بسپارید که گواهینامه ندارد؛ تا آن‌ها را به چالوس ببرد؟ آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید. البته من به سواد حوزوی حضرتعالی احترام می‌گذارم، ولی با این سواد نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد.

علیرضا زاکانی هم گفت: ما مناظره نمی‌کنیم؛ دوستان انشا می‌خوانند، اینجا وقت پاسخ دادم است آقای همتی؛ زشت است شما ما را متهم به دروغگویی می‌کنید.  آقای همتی به شما و همکارانتان باید نوبل شیمی بدهند به دلیل این بلایی که سر پول ملی آورده اید.

اخلاق انتخاباتی در گوشه رینگ مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری/ «بگم بگم ها» چطور نهادینه شد؟

محسن رضایی در ادامه مناظره خطاب به عبدالناصر همتی اظهار کرد: شما منبع برای سلطان ساز‌ی فولاد و شکر دارید؛ جناب آقای همتی شما درد مستضعفین را ندارید؛ شما رانت خواران را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین مالی کردید؛ در دوران شما وضعیت اقتصاد کشور فاجعه بار شده است.

عبدالناصر همتی هم در ادامه مناظرات گفت: آقای جلیلی شما در برجام در زمین ترامپ بازی کردید. آقای جلیلی شما دو کلاس اقتصاد نخوانده اید، دهن من را باز نکنید؛ من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم. آقای جلیلی لطفا از نامزد پوششی بودن در بیایید. آقای رضایی من نحوه گرفتن مدرک شما را می‌دانم؛ من می‌دانم چطور نمره گرفته اید. اساتید به دفتر شما می‌آمدند و نمره می‌دادند. آقای جلیلی شما ابتدایی‌ترین مسائل تجارت را نمی‌فهمید. پدر کشور را در آوردید. آقای زاکانی دهان من را باز نکنید، شما که دو کلاس اقتصاد نخوانید. FATF به همت سعید جلیلی، محسن رضایی و دوستان شان در لیست سیاه رفت. آقای رئیسی بدون کمک مشاوران می‌توانید یک سوال اقتصادی جواب بدهید. هر سفری که می‌روید ۴۰ میلیارد تومان هزینه‌اش می‌شود و چه کسی کارخانه‌ها را بسته است که شما باز می‌کنید؛ قاضی‌های شما کارخانه‌ها را بستند.

اخلاق انتخاباتی در گوشه رینگ مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری/ «بگم بگم ها» چطور نهادینه شد؟

مهر علیزاده هم خطاب به رئیسی بیان کرد: اگر دلتان برای اقتصاد سوخته در قوه قضائیه بمانید تا مشکل را حل کنید. آقای رئیسی سندروم پست‌های بی قرار دارند و سِمت‌های زیادی را داشته اند. شما در قوه قضائیه حضور داشتید؛ چه بسا ریاست جمهوری را رها کنید برای پست بالاتر. حرف حق را باید زد.

حجت الاسلام رئیسی خطاب به مهرعلیزاده گفت: این خیلی بد است که کسی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری به خاطر جلب آرا بخواهد تهمت بزند، اگر این حرف‌ها جواب می‌دادید شما شاهدید که چند سال قبل چه تهمت‌هایی زده می‌شد در همین سالن به من. مردم عزیز ما دسترسی دارند، بروند در سایت آموزش عالی شما؛ فکر کنید که بروند در سایت آموزش عالی و ببینند مدرک من چیست؟ آن وقت برای شما بد نمی‌شود؟ خسته نشدید از این همه اهانت زدن؟ اگر مشکلات مردم با اهانت زدن به من حل می‌شود باشد بگویید.  

اخلاق انتخاباتی در گوشه رینگ مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری/ «بگم بگم ها» چطور نهادینه شد؟

در مناظرات چه باید می‌شد؟

نکته اساسی و روح حاکم بر شکل گیری مناظرات ارائه برنامه برای اداره کشور است. مناظراتی که هدف از راه اندازی آن‌ها این است که نامزد‌ها برنامه‌های خود را ارائه دهند و مردم یک نگاه جامع و کامل از آن‌ها پیدا کنند و با دیدی روشن و نگاهی ژرف پای صندوق‌های رای بروند. بی شک یکی از ویژگی‌های بارز هر رئیس جمهوری اخلاق و اخلاق و اخلاق است. فردی که قرار است ویترین جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی شود و عزت و آبروی جمعیت ۸۵ میلیونی را حفظ کند قطعا باید اتکای بیشتری بر اخلاقیات داشته باشد و فردی که ردای ریاست جمهوری را بر تن می‌کند و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه می‌زند باید از سخنان سخیف و تکان دهنده‌ای مثل «بگم بگم ها» و «نگذارید دهان من باز شود» حذر کنند.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
رجل سیاسی یعنی بعد از به نام خدا گفتن لگدی بر دولت قبلی بزند و بعد از آن بدون برنامه، با مردم همدرد باشد . رجل سیاسی یعنی بین اعداد 1 تا 7 ، عدد 8 را انتخاب کند . رجل سیاسی یعنی (فقط) در مناظرات به فکر مردم باشد.

به خدای احد و واحد مناظرات، انتخابات و.... آب در هاون کوبیدن است. به این کار عبث ادامه ندهید. در عوض ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید. :)
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
این بگم بگم ها خیلی هم بد نیست حداقل ما متوجه می شیم در واقعیت چه می گذره چون ظاهرا که همه خوب و دست پاک هستن
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
درود بر رئیسی بزرگوار وتوانا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
فقط اختلاسگران و رانت خوران از جناب آقای رئیسی می ترسند.
هراس و دشمنی آنها بی دلیل نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
همتی مدیریت اقتصادی و عملیاتی نیست:
اگر بود؛ تورم 250 درصد در مدت مدیریت او رخ نمی داد.
همتی استاد دانشگاه نیست و نبوغی ندارد:
زیرا اگر داشت در سه سال گذشته لااقل یک مقاله علمی ارائه می کرد.
همتی اقتصاد هم بلد نیست:
اگر بلد بود نقدینگی را کنترل می کرد.
براستی او چگونه از نگهبانی مرحوم هاشمی به ریاست بانک مرکزی و مدیرعاملی بانک رسیده است؟
اینجور مدعیان مدیریت در دهه های گذشته اقتصاد و امید جامعه را تباه کرده اند.
او حتی حمایت دانشگاهیان دانشگاه تهران را ندارد.
حمایت از این فرد فقط نابودی آینده و زندگی را در پی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
همه چی بچه بازی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
سلام اینا میخوان مدرسه را اداره کنند یا یک کشور را ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
نامزدهایی که تو مناظرات ازمنطق تخریب رقیبان استفاده میکنند درطلب قدرت به هرقیمتی هستند وخدمت به مردم درمنطق انها جایگاهی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
بیاییم ۲۸ خرداد با انتخاب درست ،
بانی تغییر و تحول ایران عزیزمان باشیم .

دولت و ریس جمهوری انتخاب کنیم که خدا ترس باشد .؛ قطعا خدا یاری گرش ان ریس جمهور خواهد بود و بی شک همه ما سرافرازانه از تنگناها و مشکلات بیرون می آییم
این متن را براساس ایه شریفه سوره مبارکه طلاق نوشتم که خداوند فرمودند:

و هر که از خدا پروا کند؛ خدا برای او راه بیرون شدن از تنگناها و مشکلات قرار میدهد
France
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
این مناظره مسخره هست مناظره فقط مناظره های احمدی نژاد... این مسخره کردن ملت و توهین به شعورشونه...
- سه دقیقه بگو تو حوزه کشاورزی چه میکنی؟!
-ما یه بسته جامع داریم که کشاورزی را متحول میکنه!
-در زمینه اقتصاد؟
-مایه بسته...
حالا هم که میگن شبهاتی که پیرامون افراد رو نگید بی اخلاقی میشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
زیباکلام: اصلاح‌طلبان از مهرعلیزاده و همتی حمایت نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
رئیسی سلمان فارسی دگری است ،مشخصه فرماندار مدائن از بین بردن دزدان و کسانی بود که به سفره مردم دست درازی میکردند
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
از مردم بت نسازید. بعدا اگه مشکلی پیش بیاد نظر جوانان نسبت به اصل دین هم بد می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
دزدها از رئیسی می ترسند شما مردم بیدار باشید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
کاش اقای رییسی به این بی اخلاقی که کاندید پوششی به جون آقای همتی بندازن پایان بدن! خودشون میشینن کنار و دیگران رو به سوی رقیبشون میفرستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
همتی باکسی کاری نداشته باشه کسیم کارش نداره فقط برنامه شوبگه چرادعواراه میندازه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
داستان همتی حکایت شخصی بود که یک مرد را می زد و هی فریاد میزد آقا این می خواهد منو بزنه! گفتند تو که داری این مرد رو میزنی. ولش کن. گفت اگه نزنم و ولش کنم می زنه!!

امروز همتی با مکر و شیطنتی دیگر ظاهر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
مناظره نیست این
از هر نفر یه سوال متفاوت میپرسه . سوال باید یکسان باشه که قابل مقایسه باشه جوابا
با این زمان بندی ها و سوالات و ... بیشتر شبیه مسابقه تلویزیونیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
این انتخابات رقیبی نداره فقط رئیسی هست
-
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
از میان این هفت نفر فقط آقای رئیسی لایق ریاست جمهوری است بقیه سیاهی لشکرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
سید تو رو جدت خودت رو بازیچه حکومت نکن و به داد ملت برس.ما دوستت داریم قاطعیتت رو میخوایم بینشت رو میخوایم و مرد عمل بودنت رو .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
فقط سعید جلیلی برنامه و طرح های خودش رو ارائه داد و وقت کم آورد....
عشق است سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
تنها کاندید مستقل رییسی هست...خودشو به هیچ جناحی نچسبونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
هرچند اولین بار مشاجره بود به جای مناظره
راستش می خواستم برای انتخاب درست کمی در مورد آقای همتی هم بررسی کنم که ایشون تو مناظره اول همه چی رو مشخص کرد برام.
آقای اخلاق مناظره هم که مهرعلیزاده بود.
فقط رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
چرا به همتی نه بگوییم؟

مسبب تورم و خلق نقدینگی کیست؟
بانک مرکزی با چاپ پول!!
جالب اینکه روی همه اسکناسهای چاپ شده نوشته شده "همتی" و امضای او هست.
سند تخلف و خلاف گویی همتی در دست همه مردم ایران وجود دارد.
او استاد خلاف گویی است یا مخریب اقتصاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
همتی مسبب بلای اقتصادی است که آنرا به رقیب خود نسبت میدهد.
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
البته دقت کنید که رئیس دولت روحانی است نه همتی و همتی زیر دست روحانی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
باید کمیته نظارت تصمیم بگیرد که مطالب خارج از سئوال و مباحث را با قطع و یا کم کردن زمان صحبت و یا افزایش زمان طرف مقابل جبران کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
مناظره اگه باهم جدال و جنگ نکنن که مناظره نیست کنفرانسها اخبار بعدا اینم زیاد بهم نپریدن اصلا خوب نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
- همتی مدعی استادی دانشگاه است در حالیکه به عنوان مدرس دانشگاه هیچ نبوغی نداشته و صدق این ادعا نداشتن حتی یک مقاله علمی ISI در سه سال گذشته است.
- در حوزه مردمی هم چندین سال است حتی خرید بازار انجام نداده و از جامعه بی خبر است.
- در حوزه اقتصاد از زمان ریاست ایشان ارز 250 درصد تورم داشته است و وضع اسفبار بانکها قابل لمس برای همگان است.
- در حوزه اخلاق، مناظره را با تشک تکواندو اشتباه گرفته است.
- در حوزه روانشناسی، توهم توطئه دارد و خودش را در مقابل همه میداند.
همتی یعنی تورم یعنی نقدینگی یعنی افزایش فلاکت و ناامیدی نسل تحصیلکرده و انقراض نسل آینده
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
اینکه می گی مقاله نداشته اتفاقا استاد خوبی هست . یعنی زمانی که سر کلاس نبوده دانشجو رو مجبور نکرده مقاله بنویسه بعد به اسم خودش چاپ کنه .
Iran (Islamic Republic of)
3
۱۱:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
تنها راه نجات مردم احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
تصور کنید:
اگر در مناظرات جناب اقای شیخ الرئیس ابوعلی سینا، شیخ اجل سعدی شیرازی، امیرکبیر، شیخ رازی، شیخ بهایی، شیخ ملاصدرا و علامه طباطبایی بودند.
آیا همتی و مهرعلیزاده آنها را بی سواد و بی شناسنامه و بی مدرک خطاب نمی کردند؟
خداوند بانیان مدرک گرایی را لعنت کند که شایستگی و توانمندی را فدای مدرک گرایی کردند و ارزش علم را تنزل دادند.
آری، مدرک زمانی ارزشمند است که تجلی آن در عمل باشد و مصداق خوبی علم را بروز دهد نه بی اخلاقی و جهالت را متجلی سازد.
همتی ادامه گرانی و ناامیدی نسل جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
رای آگاهانه ی ما برای نجات مملکت

رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
چرا هیچ مرجع و صاحبنظری این تهمت زدن ها رو محکوم نمیکنه..سکوت بزرگان خیانت هست ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
آقای همتی فقط یک یا دو سال وارد این دولت شده نباید از این دولت دفاع کنه
آقای همتی یک اقتصاد دان نه مدیر
از لفظشون معلومه بدرد مدیریت بانک میخورند تا ریاست جمهوری
دم شورای نگهبان گرم که پرونده دارها رو نفرستاد پشت تریبون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
سناریوی امروز اقای همتی:ایجاد جنجال و هیاهو و طبق معمول دوقطبی سازی انداختن مشکلات به گردن جناح مقابل و ترساندن مردم از رقیب ودر مظلوم نمایی و غول جلوا دادن رقیب
France
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
از نظر من همدستند تا رییسی بتونه مظلوم نمایی کنه و گرنه نفرت مردم از تیم روحانی چیز پنهانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
البته باید در نظر داشت این بگم بگم ها زمانی اتفاق افتاد که آیت اله هاش....توسط شما اصحاب نارسانه به مردم نعوذباله خدا داشتند معرفی میشدند و البته اثبات شد که فرزندان ایشان و اعوان و انصار چه دست اندازی هایی در بیت المال کرده بودند..امیدوارم شجاعت چاپ این نوشته را داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
تو حرف زدن همه خوب هستن باید به کارهای که کاندیدهاتو این دوسال گذشته کردن نگاه کرد .فقط اقای ریسی بوده که تو این دوسال گذشته فعال بوده و نگران تولید داخل بوده وخیلی از کارخانه های که تعطیل شده بود رو مجدد به خط تولید برگرداند مثل نیشکر هفت تپه هپکو دشت مغان وغیره .....اگر مخواین رای بدید به این حرف زدنها گوش نکنید ببینید تو دوسال گذشته کاندیدها چه کار مفیدی برای ایران و مردم کردن

فقط اقای ریسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
سلام به نظر من مدرک داشتن ملاک نیست چون تنها مدرک کارایی ندارد در کنار مدرک شعور و فهم و درک از مشکلات و سیاست و برنامه ریزی برای رفع این مشکلات خیلی مهم است مدرک داشته باشی و شعور و سیاست و کیاست نداشته باشی و نتونی مساله را تحلیلی درست کنی این مدرک بدرد نمی خورد و بعد اینکه مناظره مثل مدرسه کودکستان می مونه انگار نه انگار تعدادی بزرگتر و با سوادتر در آن حاظر هستند بچه بازی شده آقا برنامه ها تو اراییه بده نداری برو بیرون .......
Georgia
سیاوش
۱۰:۲۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
من از برخورد همتي و مهرعليزاده خوشم نيومد اين كه به كسي بگي بي سواد زشته جفتشون با اين ادبيات صحبت مي كردن كه نشون از ضعف منطق هستش دوران اين هياهو ها گذشته مردم گول اين رفتار رو نمي خورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
کاندیدا ها بجای اینکه یکدیگر را تهدید کنند بگویند روابط خارجی را چه خواهند کرد ژاپن و آلمان بعد از جنگ با دشمنان خود دوست شدند راز موفقیت در دوستی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
لطفا ساعت مناظره ی امروز رو اعلام کنید همون ساعت ۵عصر هست؟

میخام ببینم ایندفه همتی و مهرعلیزاده با چاقو میان یا بمب یا آرپیجی

من وقار و متانت و ادب برام مهمه

قطعا به رئیسی رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
وقار و متانت و ادب برای مردم نون و آب میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
بگم بگم واسه مردم نان و آب نمیشه
فقط کارهایی که باقدرت در سیاست میشه انجام داد را مردم میفهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
که هیچکدومشون بلد نیستن
France
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
توی این هفتا یکی با این شرایطی که میگی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
یعنی اسلام به شما اجازه داده اینگونه در حق ملت ظلم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
همتی و مهرعلیزاده هر چقدر دست و پا بزنند تا آقای رئیسی را خراب کنند بیشتر توی مرداب فرو میرن.فقط مرفحان بی درد به این دو نفر رای میدن
Iran (Islamic Republic of)
شیراز
۰۹:۴۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
دهن منو باز نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
دروووود بر ایت اله رئیسی که واقعا مرد بود تو مناظرات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
البته املاتون مثل نویسنده ی مقاله غلطه، (حذر کنید)
Armenia
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
عزیزم به قول دوستمون اول املا رو درست کن بعد طرفداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
یاد دیالوگ فیلم مختار نامه افتادم ........... ابومفلس فاتحه این سوار را هم بخوان ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
قرار بود كانديدها كابينشو معرفي كنند. چطور هنوز مشخص نكردن كه چه كسي قراره برنامه هاشون را اجرايي كنه؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ایوب
۰۹:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
صدا وسیما و بااشگاه خبرنگاران یک زمانی از آقای بگم بگم انچنان دفاع و تبلیغ می کردند چرا .چون اقای بگم بگم محکم پول و امکانات و امتیازات ویژه بهشون می داد همان قای بگم بگم دیوانه .اینجا زیرکی و زرنگی و نون را به نرخ روز خوردن صدا وسیما و باشگاه خبرنگاران را مشاهده میکنیم .چقدر دنیا و دوستی های کاذب بی وفا هستند .
Pakistan
محمدصالح
۰۹:۲۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
درود بر سید ابراهیم رئیسی که ادب اسلامی را در مناظره رعایت کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
درود
France
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
ناتوانی را به ادب و... تعبیر نکنید فردا قلدر امریکا نمیگه قربون اخلاقت لهش میکنه...فقط یه ادم توانمند یعنی احمدی نژاد حریفه اینا جوکن
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۹:۲۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
خراب کنید احمدی نژاد را!!!!احمدی محبوب تر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
نباید هر تندی و سوال چالشی و یا حتی مواخذه ای یا پاسخ به حمله طرف مقابل را بی اخلاقی دانست. و الا باید حضرت موسی علیه السلام را هم بی اخلاق/نعوذ بالله ثم نعوذ بالله/شمرد. اخلاق فقط لبخند نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
آيا حضرت موسى تهمت فرعون تهمت هم مى زد؟
چرا از تهمت زدن و تحقير دفاع بيهوده مى كنيد؟
France
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
دقیقا متاسفانه در پوشش اخلاق دارن هر انتقادی رو سرکوب و بی اخلاقی جلوه میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
دوباره همه ی نامزدها،درمورد رفع گرانی، باید ونباید چه کار می کنیم ونمی کنیم سر دادند که هیج کدام راه حل نهایی راندادند!؟؟ فقط حرف ووعده!؟! بعد که انتخابشون کردند، زبانشون کوتاه میشه وسر درلاک خود می برند ولال می شوند وروزه ی سکوت می گیرند!!! تاچهار سالشون تمام بشه!! ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۰۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
احمدینژاد دمت گرم که تا ابد هر برنامه ای در سیاست بوجود بیاید پای تو را پیش می کشند و به نظر خودشون دارند تو را می کوبونند در صورتیکه احمقها نمیدونند هر دم و هر لحظه دارند مطرحت می کنند.دمت گرم ماندگار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
دم از اخلاق هم ميزنن اين اصولگراها كه يك زماني تمام قد پشت همان آقاي "بگم بگم" بودند! واقعا كه سياست بي پدر و مادره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
درود به رئیسی که به کسی تهمت نزد و در مقابل تهمت ها خویشتنداری کرد. خیلی مردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
آخه ایشون قراره باهر عیب وایرادی که داره، انتخابش کنند!! وفعلا زبان درقفا درپیش گرفته!! ؟!
Canada
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
دزدان .اختلاس گران و احتکارگران دستگیر شده و فراری
از عدالت جناب رییسی میترسند
به اینخاطر در مورد ایشان شایعه میسازند
کارایی ایشان
برگرداندن میلیارد پول به خرانه
و راه اندازی کارخانه هایی که به نااهل سپرده بودند و ورشکسته شده بودند به رونق مجدد و
باعث شدن خیلی کارگران بیکار شده به
سر کارشان برگرداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
بگم بگم . نبود ..هرچه که دل تنگشان خواست گفتن..البته بعضی کاندیداها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
اولا باید معلوم شود عامل مشلات فعلی چه کسانی هستند
دوم اینکه چرا شورای نگهبان نامزدهای با نقطه ضعف را معرفی کرده ؟
سوم اینکه باید (سیه روی شوند هر که در اوی غش باشد )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
یعنی افرادی که رد شدن همه نوابغ دهر بودن .. این کاندیدا های فعلی نیستن.واقعا ن که............فقط اگر افراد رد صلاحیت بودن مناظره ها جالب تر و ووووووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
آقاشمابرنامهاتون بگین مامردم خودمون شعورداریم مطمعنن ته مدرک و خانواده همتون روهم درآوردیم فقط الان برنامه هاتون وثابقه کاری مهمه تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
مشخصه
بهترینشون رئیسیه
حداقل دزد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
اشتباهي منفي دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
بگم بکم ها وقتی بوجود اومد که دزدی ها بوجود اومد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
احسنت و
رئیسی هم دزدگیر خوبیه میاد جمشون میکنه

فقط رئیسی و دیگر هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
بگم بگم ها این است که جملگی دوزد تشریف دارند وخرفتها و عمل کردنشان با حرف های که برای مردم میزنند خیلی فاصله دارد ونقت ضعف همدیگر را می دانند برای همین می خواهند همدیگررا رسوا کنند ادم باید خل باشه بره رای بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
همشون اینجور نبودن فرق میکنه کی رئیس جمهور بشه عاقل باشیم

رای ما رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
رای دادن نشان از فهم و شعور اجتماعی برای آینده کشور است.
کسی که رای نمی دهد به دیگران اجازه تصمیم گیری می دهد.
کسی که اشتباه رای میدهد یا از روی حب و بغض رای میدهد ادامه اشتباه گذشته را تکرار می کند.
پس رای میدهیم
به خوبش هم رای میدهیم
سلام بر ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
به نظرتون اگه سردار سلیمانی زنده بود به مهرعلیزاده و همتی رای میداد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۰۹:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
از خودت مایه بزار تا یه چیزه میشه میگن سردار اگه بود حالا که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
اصلاح طلبان که نماینده های انها انشا از روی دست منافقین ورادیوهای بیگانه می خوانندن.دو هدف راپیگیری میکردند.
اول اینکه نامزدهای اصولگرا تحریک به ماندن در انتخابات کنند تارای آنها بشکند ودوقطبی بسازندبه امید دور دوم انتخابات.
ویک هدف دیگر منصرف کردن آیت اله رییسی از ا دامه کار
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۴۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
درود بر رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
سید مهربانی
امید زندگانی

سلام بر ابراهیم
آخرین اخبار