ابراز امیدواری عمران خان درباره حل و فصل اوضاع افغانستان قبل از خروج نیرو‌های خارجی

نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد حل و فصل اوضاع افغانستان قبل از خروج نیرو‌های خارجی ائتلاف به نفع پاکستان است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در بیاناتی اظهار کرد که کشورش هر آنچه در توان دارد در جهت حل و فصل سیاسی اوضاع افغانستان قبل از خروج نیرو‌های بین‌المللی در اواخر سال جاری از این کشور انجام خواهد داد تا خطر جنگ داخلی در کشور همسایه غربی خود را کاهش دهد.

او روز جمعه (۴ می) در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: اکنون ترس زیادی در پاکستان وجود دارد و من به شما اطمینان می‌دهم که ما به بهترین وجه تلاش می‌کنیم تا قبل از عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از افغانستان نوعی توافق سیاسی در آن کشور به میان آید.

نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد اگر وضع مانند سال‌های ۹۰ میلادی تکرار شود، همراه با افغانستان، پاکستان نیز باخطر روبرو خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در ماه آپریل اعلام کرد که تا ۱۱ سپتامبر سال جاری تمام نیرو‌های آمریکایی را از افغانستان خارج می‌کند. این اعلامیه با نگرانی در مورد آینده سیاسی افغانستان همراه شد.

عمران خان در ادامه گفت پس از خروج آمریکایی ها، در صورت وقوع جنگ داخلی که بحران پناهندگان را در پی خواهد داشت، بیشترین آسیب متوجه پاکستان خواهد بود.

او افزود: مشکلی را که با آن روبه‌رو استیم، از هنگامی است که آمریکایی‌ها تاریخ خروج از افغانستان را اعلام کردند، زمانی بود که طالبان احساس کردند در جنگ برنده شده‌اند. حالا اگر این فکر را دارند، آن‌ها به‌میز مذاکره آورده شوند برای‌شان امتیاز داده شود تا در مصالحه سیاسی پیشرفت صورت گیرد، البته آسان هم نخواهد بود. چیزی که اکنون پاکستان را در هراس انداخته که کی‌ها خیلی با وضع دشوار روبرو خواهند شد، اگر وضع مانند جنگ داخلی پس از سال ۱۹۸۹ در افغانستان به وجود آید، پس از افغانستان نوبت پاکستان خواهد بود. 

نخست‌وزیر پاکستان افزود: در صورت انکشاف چنین سناریو، پاکستان تحت فشار قرار خواهد گرفت، بنابراین ما مجبور هستیم وارد صحنه شویم.

او گفت که دولت وی سیاست دیرینه پاکستان در زمینه ارتقا «عمق استراتژیک» در افغانستان را تغییر داده است تا حضور یک دولت دوست را در آنجا تضمین کند.

این اظهارات نخست وزیر پاکستان در حالی مطرح می‌شود که ماه گذشته، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در دیدار با بزرگان کندهار گفت که پاکستان باید سیاست پیروزی ویا باخت را انتخاب کند.

آقای غنی افزوده است که پاکستان پس از خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان ارزش خود را از دست خواهد داد.

حمد الله محب، رئیس شورای امنیت ملی کشور نیز پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد. او در روز اول عید سعید فطر، با اشاره به پاکستان گفت که تاریخ آن کشور «جعلی» است و چیزی برای افتخار ندارد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به انتقاد‌های اخیر مقامات افغانستان اظهارداشت که اشرف غنی باید مشخص کند که از پاکستان چه می‌خواهد.

انتقاد‌های دو طرف درحالی صورت گرفته است که پس از سفر اخیر رئیس ستاد ارتش پاکستان به کابل و دیدارش با اشرف غنی تاکید شد که به توافق‌هایی دست یافته‌اند و روابط دو کشور وارد مرحه جدیدی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار