هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا مانع پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل می‌شود/ تهران باید در دادگاه لاهه علیه واشنگتن شکایت کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در پرداخت حق عضویت خود به سازمان ملل مشکلی ندارد، اما آمریکا راه‌های انتقال آن را مسدود کرده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل به دلیل پعدم پرداخت بدهی گفت: ایران در پرداخت حق عضویت خود هیچ مشکلی ندارد، اما آمریکا به دلیل بستن گذرگاه‌های قانونی انتقال پول باعث شده است پرداخت حق عضویت به تاخیر بیفتد.

وی افزود: ایران این آمادگی را دارد که با بازگشایی سیستم انتقال ارز حق عضویت خود را پرداخت کند، ولی آمریکا با نفوذی که دارد موجب بستن منابع مالی ایران شده است؛ تعلیق حق رای ایران اقدامی خطرناک است و در ادامه باعث می‌شود که سازمان ملل در انحصار آمریکا قرار گیرد و این سازمان جایگاه خودش را به عنوان یک نهاد بین المللی از دست دهد.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: سازمان ملل به یک سازمان آمریکایی تبدیل شده است و نمی‌تواند پاسخگوی بیش از ۲۰۰ کشور مختلف جهان که عضو این سازمان هستند، باشد؛ ایران باید از طریق قانونی و شکایت در دادگاه لاهه علیه آمریکا این مسئله را پیگیری کند؛ اگر این وضعیت ادامه پیدا کند آمریکا حق رای بسیاری از کشور‌های جهان را تعلیق خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ایران و چهار کشور دیگر به دلیل بدهی بابت پرداخت سهم خود به بودجه عملیاتی سازمان ملل، حق رای خود را در مجمع عمومی از دست می‌دهند، این کشور‌ها می‌توانند در مجمع عمومی فعلی که در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد رای دهند؛ طبق نامه اخیر دبیرکل سازمان ملل، حداقل پرداخت‌های لازم برای احیای حق رای ایران ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۹۸ دلار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار