در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

رقم حق مسکن هم نتوانست اجاره بهای ماهانه کارگران را بپردازد!

روزی خانه‌دار شدن آرزو بود، الان مستاجر شدن و این در حالی است که حتی با افزایش رقم حق مسکن در دستمزد کارگران، این مبلغ پاسخگوی بخش کوچکی از اجاره بهای ماهانه این قشر هم نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حق  داشتن مسکن مسئله‌ای مهم و اساسی در زندگی کارگران به حساب می‌آید، به طوری که میزان مبلغ هزینه کرد آن کمک شایانی به حل معیشت زندگی این قشر زحمتکش جامعه می‌کند.

باتوجه به سیاست‌های ابلاغی کشور مبنی بر افزایش جمعیت و توجه به امر ازدواج و خانواده، حمایت‌ها از جامعه کارگری که بخش زیادی از جمعیت کشور را نیز تشکیل می‌دهند، می‌تواند آن‌ها را امیدوار و دلگرم به بحث تشکیل خانواده کند و در این میان داشتن یک مسکن برای امر ازدواج نیز ضروری و لازم است، به گونه‌ای که براساس قوانین و مقررات کار و تأمین اجتماعی هر کارگر پس از اشتغال به کار از حداقل امتیازات برای امرار معاش و دوام زندگی برخوردار می‌شود، البته باید برای تقویت و ارتقاء این امتیازات مکانیز‌م‌های مختلفی ایجاد و اجرایی شوند که یکی از این مزایای رفاهی که به کارگران مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد، میزان مبلغ حق مسکن است.

حق مسکن، از جمله مزایای رفاهی است که برای کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته می‌شود و مبلغ آن نیز ابتدای هر سال، توسط شورای عالی کار اعلام می‌شود و بعد از آن باید به تصویب هیئت وزیران برسد که در راستای اجرای قانون مذکور، شورای عالی کار در جلسه ۲۹۷ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ با افزایش کمک هزینه مسکن کارگری از مبلغ ماهانه ۳۰۰ هزار تومان به مبلغ ماهانه ۴۵۰ هزار تومان موافقت کرده است و متعاقب آن پیشنهاد مزبور به موجب نامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای طرح در هیات وزیران به معاون اول محترم ریاست جمهور ارسال شد که اعضای دولت با هدف ارتقای سطح معیشت کارگران مشمول قانون کار و به استناد ماده (۲) اصلاحی قانون درباره طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری، با افزایش کمک هزینه مسکن کارگران موافقت کردند.

آیا حق مسکن کارگران می‌تواند معیشت آن‌ها را تامین کند؟

اما آیا امسال بعد از به تصویب رسیدن این رقم و خوردن مهر تأیید آن برای اجرا، همه کارگران رقم این آیتم دستمزدی را روی فیش حقوقی خود مشاهده کردند یا خیر؟

میزان اجاره بها با میزان حق مسکن کارگران همخوانی ندارد

محمدرضا تاجیک رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات به وجود آمده از میزان حق مسکن کارگران، اظهار کرد: جامعه کارگری پیش بینی کرده بود که مصوبه حق مسکن در ابتدای سال تصویب نخواهد شد و خوشبختانه در مصوبه شورای عالی کار قید شد که زمان اجرایی آن از ابتدای سال است و کارگرانی که مشمول قانون کار می‌شوند، آن را از ابتدای سال دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به میزان حق مسکن، ادامه داد: میزان مبلغ حق مسکن با اجاره بهای مسکن همخوانی ندارد و به نوعی کمک هزینه محسوب می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران افزود: تذکراتی به شورای عالی کار اجتماعی درخصوص میزان مبلغ حق مسکن داده شده است که این مبلغ باید یک همخوانی با اجاره بها داشته باشد و این کمک هزینه باید قسمتی از اجاره را پوشش دهد.

تاجیک تصریح کرد: متاسفانه نگاه دولت و اعضای شورای عالی کار متوجه درصد‌ها و میزان آن است، چرا که در طول این ۳ سال حق مسکن از ۴۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان و سال گذشته نیز این افزایش حدود ۲۰۰ درصد بود؛ در صورتی که این توجه باید به میزان مبلغ ارائه شده و کاربرد آن در جامعه امروز باشد نه اینکه با جلوه نمایی درصد‌ها درصدد پایمال کردن حقوق این قشر زحمتکش باشند، چرا که این مبلغ تعیین شده حتی گوشه کوچکی از اجاره بهای مسکن را نمی‌تواند پوشش دهد.

وی گفت: زمان‌هایی که تأخیر در مصوبه وجود دارد، متاسفانه برخی از کارفرما‌یان با سوءاستفاده سعی در عدم پرداخت حق مسکن کارگران دارند که کارگران با پیگیری حق خود از هیئت‌های تشخیص و اداره کار می‌توانند استعلام بگیرند و نسبت به دریافت حق مسکن خود اقدام کنند.

این آیتم دستمزدی هر ساله در حالی تعیین می‌شود که با یک پرس‌وجوی ساده می‌توان از نرخ اجاره بهای مسکن با خبر شد، به عنوان مثال نمونه‌های آن غرب تهران است که اجاره بها در استاد معین با متوسط قیمت اجاره ماهانه ۸ میلیون تومان، در محله تهرانسر با قیمت ۹ میلیون تومان و دریاچه شهدای خلیج فارس با اجاره ماهانه ۱۰ میلیون تومان برای یک آپارتمان ۸۰ متری، از مناطق ارزان قیمت برای اجاره‌نشینی در غرب تهران هستند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز بر این اعتقاد است که با توجه به اینکه هزینه‌های مسکن به‌ طور قابل توجهی افزایش یافته است و حق مسکن کارگران نیز باید به نسبت بالا برود تا حداقل آن‌ها بتوانند از پس اجاره یک خانه معمولی برآیند.

روزی خانه‌دار شدن آرزو بود، الان مستاجر شدن

در واقع نگاهی که به میزان حق مسکن کارگران باید داشت، این است که یک کارگر با این مبلغ بتواند حداقل خانه‌ای را به عنوان سرپناه برای خود و خانواده‌اش اجاره کند، اما با توجه به روند افزایشی که هزینه‌های مسکن این روز‌ها دارد، این میزان حقوق، کمکی به کارگر نمی‌کند و لازم است که میزان حق مسکن به نسبت میزان هزینه‌های مسکن که افزایش می‌یابند، بالا رود. حتی انتظار می رود که دولت ظرفیت و توانایی افزایش رقم این آیتم مزدی را هر ساله در دستمزد کارگران اعمال کند و با ایجاد شرایط و بستری تسهیلات و کمک‌های بلاعوضی را در اختیار این قشر از جامعه قرار دهد تا شاید کمی از دغدغه های فکری این گروه از افراد جامعه کاسته شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: حق مسکن ، کارگران ، معیشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
ریسی که میخواد جوانان رو بی نیاز کنه از مسکن.ما نون خوردن نداریم،بلطف وعده آقای ریسی قراره خونه دار شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
یا امام زمان فقط
بداد کارگر برس
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۳۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
کدوم یکی درست شد که حالا این درست بشه. جز حرف کاری نکردن البته پول دارو پولدارترمیکنن ضعیف رو ضعیفتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
میگن دمای صفر مطلق ۲۷۳درجه زیر صفره...حقوق کارگرای ما ازصفر مطلق هم کمتره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
من خودم مستاجرم.یک ماهه با ۵۰ تومن پول پیش و یک تومن اجاره دنبال خونه تو محله های پایین تبریز هستم.یا پیدا نمیشه یا اگرم پیدا بشه قابل سکونت نیستن.کسیم پاسخگو نیست.بخدا دیگه مخم هنگ کرده‌.املاکیا میگن اجاره دو تومن کن.از کجا بیارم خب
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۸:۴۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
من کارگر فروشگاه... هستم ماهی هفت تومن پول میگیرم و با مادرم زندگی می‌کنیم و تو خونه هیچ خرجی ندارم چون صفر تا صد خرج خونه رو مادرم میده مستاجر هم نیستیم ولی حقوقم کفاف تا بیستم رو هم نمیده و از بیستم پول بنزینم رو هم مادرم میده بعد موندم اون بدبختی که مستاجره و زن و بچه هم داره و حقوق کمتری هم میگیره چطور زندگی می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
یاالله یا محمد یاعلی من یه جوون بیکارم ۲۵ سالمه بی امید و بی پشتوانه هرجا برای کار میرم میگن نیروی آقا نمیخایم یعنی چی این چه وضعشه گرونی گرونی گرونی هرروز لز دیروزم ناامیدتر ن کار هست ن سرمایه ن وام میدید من باید تا کی مجرد بمونم تاکی خونه پدرومادرم بمونم به الله قسم میدم شمارو روئسا مدیرا باید پل صراط جواب حضرت علی و اولاد امیرالمومنین رو بدید آه من وامثال من در آخرت گریبانتون رومیگیره من تاکی بای عذب بمونم... باشگاه خبرنگاران لطفا توروخدا این پیامهارو بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
من سی ساله شدم بیکارم! نا امید نباش حداقل پنج سال وقت داری! خدا بزرگه! البته از ما گذاشت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
حاضر نیستید حرف دل ما رو بشنوید!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
به داد اجاره نشین ها برسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
حقوق یک کارگر که اداره کاری حقوق میگیرد در شیراز 3 میلیون 700 هزارتومان است اجاره خانه در قسمت های پایین شهر شیراز ماهی 2 میلیون 500 هزارتومان است یعنی یک کارگر خوش شانس که کارفرماش حقوق اداره کار به او میدهد غالب حقوق خود را باید بدهد اجاره منزل و مابقی را خرج خورد و خوراک کند تا زنده بماند هیچ پس اندازی برای افزایش رهن سال بعد نمیتواند انجام دهد پوشاک و تفریح و... هم که دارد کم کم سبد خریدش خارج میشود که خود موجب ورشکستی تولیدی های پوشاک و مراکز گردشگری خواهد شد و مصیبت پشت مصیبت باید قدرت خرید قشر کارگر با یارانه دولتی جهت خرید کالای ایرانی بالا رود تا چرخه اقتصادی کشور و گردش پول تامین شود
-
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
خدا خيرت بده با مابقي حقوقش5روز نهايتن10روز بشه زندگي كرد اونم با سيلي سورتتو سرخ كني آخرش بايد سوتغذيه بگيري يا بري گدائي يا دزدي ....اين چه زندگيه براي مردم ساختيد بسته ديگه بسته
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
والله برای ما همان سیصد هزار تومان تو قرارداد زدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
از کاندیداها در مورد قیمت بنزین در آینده ، یارانه ها، برجام و هم پیمانانش و سلامت و کرونا. مسکن مردم مخصوصا قشر بیکار و ناتوان و کم توان مالیو بکارگیری کار گروهی و نظر کارشناسان حوزه های مختلف در پیشبرد تخصصی کارهای دولت آینده سوال شود و به صورت تخصصی و مفصل برنامه هاشون را بیان کنند نه حاشیه سازی کنند و از زیر سوال در بروند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
به فکر معیشت،مسکن اقشار ضعیف باشید
این مهم با کاهش فاصله طبقاتی و برقراری عدالت انجام میشه
اخذ مالیات از پردرآمدها به این مهم کمک شایانی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
با ماهی ۶۰۰ هزار تومان جایی رو اجاره نمیشه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
مستاجران رو خانه دار کنید خود به خود مشکل مسکن حل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
خدا به داد اون هاییی برسه که خونه اجاره ای هستند با این خرج گرون تو این تهران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
کارشناس مردم هستن چون لمس کردن چون درد کشیدن، کافیه از مردم سوال کنید نه از کارشناسی که تو خانه میلیاردی نشسته
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad fakhri
۱۱:۱۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
چرا حقوقی که همه هر ماه دریافت میکنند آنقدر کم است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
این همه کارخانه سیمان و فولاد و معادن سنگ و سایر مصالح در کشور موجوده به صورت خدادای و باید بهره برداری بشه
منتها همه صادر میشن و چیزی دست مردم نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
حتی با همه حقوق هم نمیشه اجاره داد..
-
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
گروني هي گروني ديروز تخم مرغ خريدم دونه اي1500تومان كارگر از كجا بياره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
کاش همه چی ارزون میشد که بتونیم زندگی کنیم!
Canada
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
ساخت و ساز باید گسترش پیدا کنه. حداقل باید سالی یک میلیون واحد ساخته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
اول بیان استان به استان تفکیک کنند، دوم بیان متاهل و مجردی کنند،سوم بیان ببینند کی مستاجر هست،چهارم سطح مالی طرف رو بسنجید،پنجم شناسایی مسکن های خالی، ششم چطور مثل هلال احمر شهر معین مشخص می کنید، استان هایی که مشکل دار هستن از امکانات استان های همسایه استفاده کنند و سرعت ساخت رو ببرید بالا
نکته قابل توجه اینه که پروژه ها سرعت نداره، چرا باید یه مجتمع 5000 تایی 5 سال طول بکشه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
حق مسکن بیشتر باعث میشه کارفرما قید بیمه کارگر رو بزنه و یا بیمه شده ی جدید نگیره یا قبلی رو اخراج کنه
Iran (Islamic Republic of)
رباطی
۰۹:۲۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
مسئولین به وضعیت مسکن رسیدگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
امسال ۱۵۰۰۰۰۰یک میلیون پانصد هزارتومان به کرایه خونه ها اضافه شده ۳۰۰ هزار تومان کجا کرایه خونه میدن بگید ما هم بریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
به خدا اوضاع مستاجرها خیلی خرابه!من خودم یه خونه کوچیک دارم ولی دوستان و اطرافیان میبینم که چقدر گرفتارشدند در این اوضاع!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
هیچکس به داد مستاجران نمی رسد. نصف درآمد ماهیانه باید صرف اجاره شود. نه انصافی وجود دارد و نه فریادرسی.
آخرین اخبار