عبدالملکی خبرداد؛

ارائه الگوی اشتغال امداد در اجلاس سالانه جهانی کار

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از ارائه الگوی اشتغال امداد در اجلاس سالانه‌ی کار خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در نشست خبری خود اظهار کرد: در دوماه گذشته مشغول جمع بندی گزارش‌های سال ٩٩ و راستی آزمایی آن بودیم.

او با بیان اینکه تا چند روز پیش این برنامه نهایی شد و گزارش‌ها به دفتر مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد، گفت: یک سوم جمعیت بیکار و شبه بیکار مخاطب برنامه اشتغال کمیته امداد هستند که تعداد آن‌ها یک و نیم میلیون نفر است.

عبدالملکی با بیان اینکه ۵٠٠ هزار فرد نیازمند داریم که تحت حمایت امداد نیستند، گفت: اما به واسطه نیازمند بودن کمیته امداد موظف است به آن‌ها کمک کند و به عنوان مددجویان تک و چند خدمتی شناخته می‌شوند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: کسانی که به کمیته امداد مراجعه می‌کنند قبل از اینکه برای آن‌ها پرونده مستمری بگیری تهیه شود باید در فضای اشتغال قرار بگیرند، اگر با اشتغال مشکلشان حل شود لازم نیست تحت حمایت و مستمری بگیری قرار گیرند.

او با بیان اینکه سال ٩٩ برنامه ریزی شده بود ٢٠٠ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود، گفت: ۵ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ایجاد این تعداد شغل انجام شده که ١٠٠ درصد هدفمان اجرایی شده است.

عبدالملکی ادامه داد: درسال ٩٩، ١٩٧ هزار و ٢۴٩ فرصت شغلی جدید ایجاد شد و ١٧٠ هزار نفر از طریق اجرای طرح‌های اشتغال و ١٧ هزار نفر از طریق کاریابی (در ازای بسته تشویقی به کارفرما) دارای شغل شدند.

او با بیان اینکه مبلغی که شبکه بانکی به ما کمک کرد ۵ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان بود گفت:  ١٠٠ درصد آن چیزی که به لحاظ قانونی باید در اختیار امداد قرار می‌دادند قرار داده شد و گزارش وزارت تعاون نشان می‌دهد که از ۵٢١ هزار فرصت شغلی‌ که به صورت ناخالص در کشور ایجاد شده است ٣٨ درصد آن متعلق به خانواده کمیته امداد است.

معاون اشتغال کمیته امداد گفت: وزیر تعاون دستور دادند الگوی اشتغال امداد در اجلاس سالانه کار ارائه شود و فردا به صورت آنلاین این اتفاق خواهد افتاد و در این اجلاس نمایندگان کشور‌های دنیا حضور دارند که سند افتخاری برای جمهوری اسلامی است چرا که الگوی اشتغالزایی محرومین در سطح جهانی ارایه خواهد شد.

او با بیان اینکه در سال ٩٩، ٧٢٠ هزار طرح اشتغال جاری تحت نظارت داریم، گفت: تعداد وام‌های پرداختی در حوزه اشتغال بیشتر از تعداد اشتغال ایجاد شده است چرا که بسیاری از شغل‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

عبدالملکی با بیان اینکه این طرح‌ها بین ٣ تا ۵ سال تحت نظارت هستند و آن‌ها را رها نمی‌کنیم، گفت: البته باید بدانید که سالانه تعدادی از این شغل‌ها راکد می‌شوند.

او با بیان اینکه ١٨ هزار میلیارد تومان درآمد سالانه این طرح‌ها بوده است، گفت: درآمد این طرح‌ها بیش از ٢ برابر کل مستمری درآمد خالص کمیته امداد بوده است که این اقدام با همکاری کارآفرینان رخ داده است.

عبدالملکی بیان کرد: ١٧۴ هزار نفر در دوره آموزش کسب و کار ما در سال ٩٩ شرکت کردند.


بیشتر بخوانید


عبدالملکی با بیان اینکه بلافاصله بعد از کرونا اثرات اقتصادی آن را پی گرفتیم، گفت: کرونا ۴٠٠ میلیون شغل تمام وقت را نابود کرد. همچنین
٣ درصد طرح‌های ما از کرونا خسارت دیدند.

او با بیان اینکه برنامه اشتغال امداد خود به خود ضد کرونا است گفت: چرا که بخش عمده آن در روستاهاست. صنایع دستی، فرش و گلیم در کمیته امداد روی دست مددجویان نمی‌ماند و شرکتی در کمیته امداد وجود دارد که آن‌ها را از مددجویان می‌خرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد بیان کرد: در شیوع کرونا حوزه های خدماتی مشکلاتی داشتند و تعدادی از این کارگاه‌ها تغییر خط کاربری دادند و مواد ضد کرونایی تولید کردند.

عبدالملکی با بیان اینکه همه وام‌های قرض الحسنه را سه ماه امهال کردیم و از فرصت دولت نیز برای امهال وام‌ها استفاده کردیم، گفت: برای احیای این مشاغل وام‌هایی پرداخت شد و کمک‌های بلاعوض  شامل حال مددجویان کمیته امداد شد.

او با بیان اینکه ۶٠ درصد طرح‌های اشتغال امداد در روستا و ۴٠ درصد آنها در شهر‌ها اجرا می‌شود، گفت: سقف تسهیلات پرداختی مسئله‌ای است که قانون به ما اجازه می‌دهد و در شورای عالی اشتغال کشور نیز تصویب شده است که به ازای ایجاد هر شغل ۵٠ میلیون تومان به کارفرما تعلق گیرد.

او با بیان اینکه درخواست داشتیم سقف وام‌های پرداختی را از ۵٠ میلیون به ٢٠٠ میلیون افزایش دهیم، گفت: چرا که می‌شود با این مبلغ کسب و کار‌های بیشتری ایجاد کرد. همچنین رئیس جمهور قول افزایش این وام‌ها تا ١٠٠ میلیون تومان را داده بود، اما تاکنون ابلاغ نشده است.

عبدالملکی با بیان اینکه میانگین تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال در سال ٩٩، ٣٨ میلیون تومان بوده است، افزود: امسال پیش بینی می‌کنیم اگر سقف ١٠٠ میلیون تومان تصویب شود، میانگین پرداختی از ۵٠ میلیون تومان بیشتر نشود.

او با بیان اینکه از سال ٩٨ فعالیت‌های دانش بنیان را شروع کردیم و مدیریت توسعه مشاغل نوین را اجرایی کردیم، بیان کرد: با تمام پارک‌های علم و فناوری وارد مذاکره شدیم.


معاون اشتغال کمیته امداد با بیان اینکه صندوق نوید نیز برای توسعه این فعالیت راه اندازی شد، گفت: برای دانش آموختگان دانشگاهی امتیاز ویژه تری داریم و کسانی که مایل به استخدام هستند با کارفرمایان تعاملات گسترده‌ای کرده‌ایم که جذب شوند.


او با بیان اینکه ٢٧ هزار نفر در سال گذشته در واحد‌های کاریابی و شرکت‌های مذاکره شده به کار گرفته شدند، گفت: مجلس و دولت می‌توانند بخشی از مسئولیت خود را در حوزه مشاغل روستایی خرد و خانگی به ما واگذار کنند.

او با بیان اینکه در طی جلسات برگزار شده همه موافق این بودند که ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم، گفت: حتی کمیته امداد آمادگی ایجاد سازمان اشتغال محرومین را دارد که مشاغل روستایی و خرد خانگی را تولیت کند.

عبدالملکی با بیان اینکه حدود ۵۶ هزار خانواده در برنامه اشتغال امداد خودکفا شدند، ادامه داد: خودکفا شدن مستلزم این است که درآمد معادل حداقل مصوب قانون کار را داشته باشد و این درآمد حداقل به مدت شش ماه ادامه داشته باشد.

او با بیان اینکه کمیسیون حمایت، غیر از بحث اشتغال ابعاد دیگر خانواده را بررسی می‌کند، گفت: این کمسیون در صورت نیازمند بودن آن‌ها را از پوشش خارج نمی‌کند چرا که ممکن است مشکلات دیگر زندگیشان حل شود.

عبدالملکی با بیان اینکه در سال اخیر به دلیل شرایط تورمی، حوزه حمایت و سلامت معیار‌های خروج از کمیته امداد را سختگیرانه‌تر اجرایی می‌کند، افزود: یکی از برنامه‌های ما این است، برنامه‌هایی اجرا کنیم که درآمد بیشتری داشته باشد.

او با بیان اینکه میانگین درآمد طرح‌های اشتغال ٢ میلیون و٢٠٠ هزار تومان بوده است و این درحالی است که برخی طرح‌ها تا ١٠ میلیون تومان در ماه درآمد داشته اند، افزود: برای خروج از چرخه امداد اصرار و تعجیلی نداریم.

عبدالملکی با بیان اینکه توانمد کردن و آموزش مجریان در حالی است که بتوانند خود این افراد محصولات خود را به فروش برسانند، گفت: بودجه پشتیبانی فنی ما ضعیف است و مجلس قرار بود هزار میلیارد تومان در اختیار کمیته امداد و بهزیستی  به صورت بلاعوض قرار دهد و این تامین اعتبار تبدیل به تسهیلات شد.

او با بیان اینکه سخت‌ترین گروه مخاطب ما زنان سرپرست خانوار روستایی هستند که فاقد مهارت و سواد هستند، بیان کرد: از سال ٩٨، صندوق ضمانت را راه اندازی کردیم که این صندوق تا ٨ میلیارد تومان می‌تواند ضمانت صادرات کند.

عبدالملکی با بیان اینکه قدرت ضمانت وابسته به سرمایه‌ای است که دارد، گفت: ما در کنار اینکه تلاش می‌کنیم ضمانت صادر کنیم از خیرین کارآفرین نیز کمک میگیریم.

عبدالمالکی ادامه داد: برنامه ٥ ساله ششم کشور از سال ٩٦ آغاز شده است و اکنون در سال پنجم آن هستیم. تعداد اشتغال جدیدی که کمیته امداد در ٤ سال اول این برنامه ایجاد کرده ۶۹۳ هزار فرصت شغلی است که معادل حدود یک‌سوم کل اشتغال ایجاد شده در کشور طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. درآمد خالص ایجاد شده ۳۷ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان بود که تقریبا ۴۳ درصد از کل مستمری که کمیته امداد به خانواده‌های تحت حمایت خود پرداخت کرده بیشتر است.

معاون اشتغال کمیته امداد با بیان اینکه در سال گذشته هدف‌گذاری برای ایجاد ۲۰۰ هزار شغل محقق شد اعلام کرد: برای سال ۱۴۰۰ قدم بلند‌تری در این زمینه برداشتیم و برای ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید برنامه‌ریزی کردیم. آن‌چه که به‌عنوان منابع ما برای ایجاد این ۳۰۰ هزار فرصت شغلی تصویب شده ۱۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است که ۱۰ هزار میلیارد تومان از آن در بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ به تصویب رسید و این ۱۰ هزار میلیارد تسهیلات قرض‌الحسنه بخش زیادی از این بار را برمی‌دارد.

او ادامه داد: ۱۱۵۰ میلیارد تومان هم خارج از بودجه به ما داده شد که بخشی از آن متعلق به صندوق قرض‌الحسنه امداد و ولایت است و بخش دیگر آن مربوط به قانون توسعه اشتغال پایدار روستاییان و عشایر هست که امیدوارم امسال به‌طور کامل محقق شود.

عبدالملکی از اعلام آمادگی کمیته امداد برای قبول مسئولیت کل اشتغال خانگی و اشتغال خرد روستایی کشور خبر داد و گفت: ما این پیشنهاد را به معاون اول رئیس‌جمهور و آقای قالیباف مکاتبه کردیم که اگر این مسئولیت با منابع مالی لازم به کمیته امداد داده شود، ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد می‌کنیم که هنوز پاسخ رسمی دریافت نکردیم.

معاون اشتغال کمیته امداد افزود: دولت و مجلس همگی به زیرساخت کارآمد و برنامه خوب کمیته امداد اذعان دارند و مسئله بیکاری در کشور یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی است. یک مصوبه قانونی و کمتر از ۱/۵ درصد کل اعتبارات می‌توانست برای افزایش فرصت شغلی کمک کند که این امر محقق نشد و ما روی همان برنامه‌ی ۳۰۰ هزار فرصت شغلی خود ایستادیم.

او اعلام کرد: در صورتی‌که دولت بعد هم این اختیار را با منابع مالی کافی به کمیته امداد بدهد آماده ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی هستیم که معادل نیمی از اشتغال مورد نیاز کشور هست. برای متعادل کردن ورودی و خروجی بازار کار سالانه به ایجاد یک میلیون اشتغال احتیاج داریم که کمیته امداد می‌تواند متولی یک‌دوم آن با کمک دولت و مجلس باشد.
عبدالملکی اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که باعث موفقیت الگوی اشتغال کمیته امداد شده برنامه‌ریزی برای ورود همه‌ی افرادی است که توان نقش‌آفرینی در این زمین بازی وسیع را دارند. از شبکه بانکی گرفته تا موسسات آموزشی کسب‌و‌کار، موسسات مشاوره شغلی، پارک‌های علم و فناوری، شهرک‌های صنعتی، کارآفرین‌های حرفه‌ای، خیرین کارآفرین که بیش از ۴۰۰ مرکز نیکوکاری کارآفرینی ایجاد کردند، تا جهادگران کارآفرین که جوانانی هستند که قلبشان برای رفع فقر و محرومیت در کشور می‌تپد.

معاون اشتغال کمیته امداد افزود: این کمیته زمینه را برای نقش آفرینی جهادگران کارآفرین برای رفع فقر و محرومیت ایجاد کرده و اکنون ۱۳۵۰ نفر از جوانان کارآفرین با برنامه اشتغال امداد در حال همکاری هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اشتغال ، کمیته امداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.