"میز اقتصادی"

خصوصی سازی از اهداف ایده آل فاصله دارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: به دلیل آنکه در خصوصی سازی پیش نیاز‌های لازم را نداشتیم نتوانسته ایم در آن موفق باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  افضلی کارشناس اقتصادی در برنامه میز اقتصاد شبکه یک سیما درباره موانع خصوصی سازی و اینکه چرا تاکنون اصل ۴۴ محقق نشده است؟ گفت: اگر به صورت ایده آل بخواهیم به این اصل نگاه کنیم باید بگویم به دلیل آنکه خصوصی سازی پیش نیازهای لازم در این بخش را نداشته موفق نبوده است.

افضلی با بیان اینکه در بحث خصوصی سازی با توجه به اهدافی که برای آن متصور بودیم فاصله بسیار زیادی وجود داشته است، گفت: در صورتی که سنجش و موفقیت در این بخش را ایده آل و بزرگ در نظر بگیریم و خواهان اهدافی از جمله رشد تولید و عدالت و افزایش اشتغال از طریق خصوصی سازی باشیم با ابزاری که برای اصل ۴۴ در نظر گرفتیم امکان پذیر نبود و اهداف ایده آل گرانه متعارض بوده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: نکات بسیار مهمی در کنار بخش خصوصی وجود دارد که به عنوان پیش نیاز بخش خصوصی محسوب می شوند و اگر آنها نباشند موفق نخواهد شد.

افضلی اظهار کرد: بخش اعظمی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به دلیل آن است که پیش نیاز و هم نیازها وجود نداشته و بسیاری از بازارها را در این بخش تشکیل نداده ایم, به طور مثال دولت یک بنگاهی را در این بخش واگذار کرده آیا برای ایجاد تقاضا و همبستگی در آن برنامه ریزی داشته ایم و آیا استراتژی توسعه صنعت ما در این بخش مشخص بوده است؟

او افزود: متاسفانه در سال های گذشته استراتژی و برنامه ریزی مناسبی در این بخش نداشته ایم و بسیاری از این واگذاری ها بدون برنامه صورت گرفته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ثبات اقتصاد کلان در این بخش بسیار مهم بوده است، گفت: بسیاری از واگذاری ها به این صورت انجام می شود که دولت بدهکار بوده و بسیاری از صندوق ها و زیر مجموعه شرکت ها را به سرمایه گذاران واگذار می کند و یا اینکه دولت این واگذاری ها را تنها به دلیل جذب پول و سرمایه انجام داده است.

او گفت: بسیاری از کشورهای خارجی تجربه واگذاری شرکت و صندوق ها را به بخش خصوصی دارند که این اقدام آنها برای جذب پول بوده اما به صورت برنامه ریزی شده صورت گرفته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حقیقت زمین بازی خصوصی سازی که به عنوان متولی امر بازی می کند زمین بازی مناسبی نبوده است، گفت: سازمان خصوصی سازی اگر به صورت غیر رسمی درآمد زایی می کند باید پاسخ گو باشند و اگر به گفته خودشان زمین بازی مناسبی در این بخش را نداشته باشد نمی توان از آنها انتظار درآمد زایی چندانی داشت.

افضلی با بیان اینکه پیش از اجرایی شدن اصل ۴۴ بسیاری از شرکت ها از طریق خود وزارت خانه‌ها واگذار می شد، گفت: واگذاری از این طریق نشان داد که هنوز بسیاری از شرکت های مادر تخصصی و زیر مجموعه ها از وزارت خانه ها جدا نمی شوند و همچنان برای درآمد زایی به آنها متوسل می شوند. باید سازکار و برنامه ریزی بسیار مناسبی برای اجرای اصل خصوصی سازی در این حوزه داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار