برگزاری رزمایش گسترده ناتو علی‌رغم کاهش تنش با روسیه

در حالی که تنش‌ها با روسیه کاهش یافته، ناتو رزمایشی را با هزاران نیرو برای قدرت نمایی خود در اقیانوس اطلس تا دریای سیاه برگزار می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایمز آو اسرائیل، همزمان با کاهش تنش با روسیه، هزاران نفر از نیرو‌های ناتو همراه با چندین کشتی جنگی و ده‌ها جنگنده در تمریناتی نظامی که از اقیانوس اطلس تا منطقه دریای سیاه گسترش یافته است، شرکت می‌کنند.

هدف این تمرینات نظامی که «مدافع ثابت قدم ۲۱» نام دارد، شبیه سازی پاسخ نظامی ۳۰ کشور در برابر حمله به هر یک از اعضای ناتوست.

در حال حاضر در سال‌های اخیر، آمریکا و متحدانش نیرو‌ها و تجهیزات خود را در استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان مستقر کرده اند تا به همسایگان روسیه اطمینان دهند که در صورت حمله، متحدان آن‌ها برای نجات شان اقدام خواهند کرد.

متخصصان برجسته ناتو اصرار دارند که تمرینات نظامی با حضور ۹ هزار سرباز از ۲۰ کشور برای نشان دادن قدرت نظامی خود صرفا به روسیه نیست، بلکه آن‌ها بر سراسر منطقه دریای سیاه تمرکز دارند، جایی که روسیه متهم به مسدود کردن ناوبری آزاد کشتی‌ها است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، می‌گوید این تمرینات برای هر دشمنی پیام مهمی دارد: «ناتو همیشه آماده است.»

او در ادامه افزود: «ناتو برای دفاع از همه متحدان خود در آنجا حضور دارد و این تمرین نشان دهنده توانایی ما در انتقال تعداد زیادی نیرو و تجهیزات از سراسر اقیانوس اطلس و اروپا به این منطقه است.»

در این رزمایش، ناو هواپیما بر «ملکه الیزابت اچ‌ام‌اس» حضور دارد. این اولین اعزام عملیاتی این ناو بوده و ۱۸ جت اف-۳۵ را حمل می‌کند.

این ناو هواپیمابر که با جت‌های پیشرفته آمریکایی تجهیز شده و کشتی‌های جنگی سایر کشور‌های ناتو در کنار آن قرار دارند، به عنوان نماد وحدت اعضای این پیمان است.

استولتنبرگ همچنین بیان کرد: «ما آماده مذاکره با روسیه هستیم، زیرا فکر می‌کنیم گفتگو بسیار مهم است، به خصوص وقتی شرایط دشوار و تنش زا است.»

او در انتها گفت: «چالش اصلی این است که روسیه به دعوت ما برای برگزاری جلسه شورای ناتو و روسیه پاسخ مثبت نداده است.»

چندی پیش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا و متحدانش در ناتو فعالیت‌های نظامی خود را در اوکراین و دریای سیاه افزایش داده و به نیرو‌های مسلح کی‌یف کمک مالی و تسلیحاتی می‌کنند. سرمایه گذاری در ارتش اوکراین برای صلح احتمالی در دونباس خوب نیست.

ماه گذشته، هنگامی که روسیه و اوکراین نیرو‌های نظامی و تجهیزات خود را در شبه جزیره کریمه و مرز مشترک خود مستقر کردند، گمانه‌زنی‌ها درباره تشدید درگیری‌ها بار دیگر افزایش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار