سازمان ملل تحریم تسلیحاتی علیه سودان جنوبی را تمدید کرد

شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی علیه سودان جنوبی را که از سال ۲۰۱۸ اعمال شده است، برای مدت یک سال دیگر یعنی تا آخر مه ۲۰۲۲ تمدید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه تحریم تسلیحاتی علیه سودان جنوبی را که از سال ۲۰۱۸ اعمال شده است، برای مدت یک سال دیگر یعنی تا ۳۱ مه ۲۰۲۲ تمدید کرد.

به گفته دیپلمات‌ها، پیش نویس قطعنامه درباره تمدید تحریم تسلیحاتی سودان جنوبی که آمریکا آن را تهیه کرده بود، با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع (هند و کنیا) از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت به تصویب رسید.

سازمان غیردولتی عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر مدت هاست که خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی سودان جنوبی هستند.

دیده بان حقوق بشر تصریح کرد: با توجه به موارد گسترده نقض حقوق بشر و خشونت‌های فزاینده در سودان جنوبی، تمدید تحریم تسلیحاتی امری ضروری برای غیرنظامیان در این کشور است.

شورای امنیت در این قطعنامه عمیقا نگرانی خود را درباره ادامه درگیری‌ها در سودان جنوبی ابراز و نقض مکرر توافق‌ها در خصوص ترک خصومت ها‏، حفاظت از غیرنظامیان و دسترسی فعالیت‌های بشردوستانه را محکوم می‌کند.

این قطعنامه موارد نقض حقوق بشر، سوء استفاده و نقض حقوق بشردوستانه بین المللی و همچنین آزار و هدف قرار گرفتن جامعه مدنی‏، فعالان امور بشردوستانه و خبرنگاران را به شدت محکوم می‌کند.

بر این اساس، شورای امنیت آماده بازبینی اقدامات تحریم تسلیحاتی، به ویژه از طریق تغییر، تعلیق یا لغو تدریجی این اقدامات با توجه به پیشرفت‌ها در زمینه اهداف اصلی فهرست شده در قطعنامه است. تغییر ساختار نیرو‌های دفاعی و امنیتی، اجرای یک برنامه خلع سلاح، ادغام مجدد شبه نظامیان در ارتش و اصلاح مدیریت ذخایر تسلیحات و تجهیزات از جمله این اهداف است.

این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل متحد و مقامات سودان جنوبی می‌خواهد تا اواسط آوریل ۲۰۲۲ درباره پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه ها، گزارش ارائه کنند.

شورای امنیت همچنین از کشور‌های عضو سازمان ملل و به ویژه کشور‌های منطقه می‌خواهد به طور کامل تحریم تسلیحاتی سودان جنوبی را به طور کامل اجرا کنند.

تحریم‌های فردی هدفمند موجود نیز تا ۳۱ مه ۲۰۲۲ تمدید می‌شود. شورای امنیت هشدار داد که امکان افزودن اسامی در فهرست سیاه خود را حفظ می‌کند.

سودان جنوبی به مدت شش سال صحنه درگیری‌های داخلی بود که حدود ۳۸۰ هزار قربانی بر جای گذاشت. این جنگ داخلی در سودان جنوبی فوریه ۲۰۲۰ با ایجاد یک دولت وحدت ملی به طور رسمی خاتمه یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار