مدیریت اختلاف و قهر در دوره نامزدی چگونه است؟

یک روانشناس گفت: دوران نامزدی دوران بسیار شیرین و خاطره انگیزی است، البته به شرط این که از ظرفیت این دوران به خوبی استفاده شود.

افسانه صمدزاده روانشناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیامدهای قهرهای طولانی مدت زوجین گفت: قهرهای طولانی مدت زوجین با یکدیگر سبب دلسردی و دوری زن و مرد از هم می‌شود.

وی افزود: فردی که قهر می‌کند فشار روانی زیادی را متحمل می‌شود و انرژی روانی زیادی را از دست می‌دهد، همچنین قهر موجب ایجاد فاصله عاطفی و شناختی بین دو طرف می‌شود و به مرور زمان دلسردی زن و مرد را به همراه دارد.

این روانشناس گفت: قهر عملی ناکارآمد و بچه‌گانه است، بنابراین باید زوجین یاد بگیرند که برای حل مشکلات به یکدیگر فرصت دهند و سعی در یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر داشته باشند.

علل اختلافات در دوران نامزدی

صمدزاده با اشاره به علل بروز اختلافات میان زوجین در دوران نامزدی تصریح کرد: داشتن باورهای نادرست درباره خانواده همسر، بی اطلاعی از مهارت‌های زندگی و چگونگی رفتار با طرف مقابل، انتظار تغییر کردن رفتار فرد مقابل، توقعات زیاد و غیرمنطقی زوجین از هم، برانگیخته کردن حس حسادت، مقایسه کردن و ابراز علاقه نادرست از جمله دلایل بروز اختلاف میان زن و مرد در دوران نامزدی هستند.

کدام مشکلات دوران نامزدی را جدی بگیریم؟

وی در ادامه تأکید کرد: لازم است زوجین در دوران نامزدی و پیش از ازدواج به مسائل مختلفی از جمله اعتیاد به مواد مخدر و انواع محرک‌ها، بزهکاری (نشان دهنده یک اختلال روانی شخصیت ضداجتماعی و تقریبا درمان ناپذیر است، بنابراین یا باید از یک روانشناس کمک گرفته شود و یا زوجین از یکدیگر جدا شوند)، اسکیزوفرنی، بیماری های کم خطر مانند تالاسمی ماژور،ام اس،مشکالت قلبی جدی و... توجه کنند.


بیشتر بخوانید


این روانشناس درباره چگونگی مدیریت دعوا در دوران نامزدی گفت: زوجین با صحبت کردن، مشکلات را بررسی و برای پیدا کردن راه حل، تلاش کنند. گذشت داشته باشند و سعی کنند که مسائل کوچک را بزرگ نکنند. زوجین به نحوه صحبت کردن خود توجه داشته باشند. بسیاری از اختلافات یا به خاطر لحن و استفاده نادرست از کلمات است و یا به دلیل سوءتفاهم‌هایی است که به هنگام صحبت کردن به وجود می آیند، لذا بهتر است آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

وی تاکید کرد: قبول کنید که شما هم بخشی از مشکل پیش آمده هستید و دعوا امری دو طرفه است. مسائل و احساسات خود را به خوبی شرح دهید و سعی کنید جزئیات را با یکدیگر بررسی و در صورت نیاز به مشاور رجوع کنید.

صمدزاده افزود: اگر با قهر از خانه بیرون آمدید، این راهکار خوبی برای اینکه مشکل خانوادگی شما و همسر و مسئله خانوادگی شما با پدر و مادر حل شود نیست. با فرستادن یک پیامک، باب گفت‌وگو را باز کنید و یا بگذارید سر فرصت با ادبیات مناسب با یکدیگر صحبت کنید و حرمت همدیگر را نگه دارید. باید در مورد مسائل با یکدیگر بدون خشم و بی ادبی صحبت کرد و نباید اجازه داد که این ناراحتی ها روی هم تلمبار شود و از یکدیگر دور شوید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
لاله
۲۲:۳۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سلام من۲۶سالمه.۵ماهه نامزدیم.نامزدم حرفاشو همش باشوخی میزنه.من دوس ندارم حتی به خودشم گفتم اما بی فایدس.الان چن روزه قهریم.چیکار کنم
آخرین اخبار