آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس/ قابلیت اثربخش کردن این واکسن علیه جهش‌های کرونا ظرف ٢ ماه

مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس از امروز با ۵۰۰ داوطلب در ۲ گروه ۲۵۰ نفره آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی و سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس انستیتو رازی بیان کرد: واکسن رازی کووپارس جزو کم‌عارضه ترین واکسن‌های کرونا در دنیا است و در فاز یک کارآزمایی بالینی این مورد تایید شد و در فاز دوم علاوه بر ارزیابی بی‌خطری در گروه مطالعه، میزان ایمنی‌زایی واکسن را بررسی می‌کنیم و بعد وارد فاز سوم می‌شویم.

وی درباره بررسی اثربخشی واکسن کووپارس بر جهش‌های جدید ویروس کرونا بیان کرد: ما در فاز دوم اثربخشی واکسن بر جهش‌های کرونا را بررسی می کنیم و در این فرآیند سرم خونی دریافت کنندگان واکسن با ویروس‌های جهش یافته مختلف مواجهه داده می‌شود و میزان اثربخشی متقاطع میان ویروس‌های مختلف و واکسن رازی مشخص می‌شود.

فلاح افزود: ویروس‌های انگلیسی، ووهان و هندی را نمونه گیری کردیم و اثربخشی واکسن بر نوع ووهان و انگلیسی مشخص شده است و در اولین نمونه‌های فاز دوم مطالعه اثربخشی را تست خواهیم کرد و باید دانست بر اساس مطالعات دنیا اغلب واکسن‌هایی که با ویروس اولیه ووهان طراحی و تولید شدند علیه سوش‌های مختلف به جز سوش آفریقایی اثربخشی خوبی داشتند.

فلاح گفت: جای نگرانی درباره جهش‌های‌ کرونا نیست زیرا این پلتفرم این قابلیت را دارد که در صورتی که بیش از یک آنتی ژن مورد نیاز باشد وارد طراحی واکسن شود و واکسن با طراحی دو یا چندگانه مورد استفاده قرار گیرد و حداکثر زمان مورد نیاز برای تطبیق واکسن با سوش‌های جدید ۲ ماه است.

وی با اشاره به اینکه دوز سوم واکسن رازی استنشاقی است، گفت: در دوز استنشاقی این واکسن تنها روش ارزیابی آنتی بادی موضعی iga است و در بررسی نمونه‌ها دریافتیم و ایمنی مخاطی به خوبی فعال شده است. در فاز دوم و سوم، این موضوع با تمرکز بیشتری بررسی می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها فاز سوم اوایل تا اواسط مرداد ماه آغاز می‌شود و حداقل تعداد نفرات فاز سوم ۲۰ هزار نفر خواهد بود.

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس یادآوری کرد: مدت زمان واقعی هر فاز یک سال است اما با توجه به شرایط ویژه، سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن سازمان غذاودارو موافقت کردند با آنالیز بینابینی فاز اول، حدود دو ماه زمان داریم تا وارد فاز  ۲ شویم‌ اما جمع آوری اطلاعات حدود یک سال به طول می‌انجامد. در فاز دو واکسن به گروه سنی ۱۸ تا ۷۰ سال تزریق می شود و در فاز سوم همه گروه‌های بالای ۱۸ سال مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

توانایی تولید ماهانه ۶ میلیون دوز واکسن در فاز سوم

فلاح گفت: همزمان با فاز سوم و اواخر آن وارد فاز صنعتی می‌شویم و تجهیرات ساخت واکسن آماده است. بخش اول با حداقل تولید ۱ میلیون دوز در ماه و بخش دوم با تولید بیش از ۵ میلیون دوز در ماه همزمان با فاز سوم وارد بهره برداری می‌شود. اکثر تجهیزات ساخت واکسن وارداتی است.

وی درباره عوارض قطعی برق بر روند تولید و حفظ زنجیره سرد واکسن، بیان کرد: به طور حتم قطعی برق تاثیر منفی بر تولید واکسن خواهد داشت البته تمهیدات لازم اندیشیده شده است چراکه برق اضطراری برای بحث تولید واکسن و حفظ مواد اولیه داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار