رویش طلای سفید از مزارع اشتهارد/پیش بینی برداشت ۳۰۰ تن پنبه

رئیس جهادکشاورزی شهرستان اشتهارد گفت: بیش از ۱۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیر کشت پنبه رفته است که طبق پیش بینی‌ها حداقل هر هکتار ۳ تن محصول به بار می‌آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،هوشنگ میرزایی، رئیس جهادکشاورزی شهرستان اشتهارد گفت: کشت پنبه در شهرستان اشتهارد در مساحتی به ابعاد بالای ۱۰۰ هکتار از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان اشتهارد با اشاره به این که برداشت پنبه دارای حساسیت بالایی است و مشمول زمان می‌شود، افزود: تمامی زمین‌هایی که زیر کشت رفتند، «کشت اولی» هستند و فصل برداشت محصول اواخر مهر ماه سال جاری است.

میرزایی از فرام کردن بذر‌های مصرفی کشاورزان خبر داد وگفت: کشت ۱۰۰ کیلوگرم بذر پنبه در اشتهارد به روش سنتی و حدود ۲۵ الی ۳۰ کیلوگرم دیگر نیز از روش مکانیزه استفاده شده است.

او افزود: بذر‌های کاشته شده در این زمین‌ها توسط سه کارخانه فعال در این حوزه تهیه شده است که ۹۰ درصد این بذر‌ها ایرانی به نام خرداد و ۱۰ درصد دیگر بذر‌ها خارجی هستند.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان اشتهارد گفت: در حال حاضر ۴۵ کشاورز پنبه کار در شهرستان فعالیت دارند که به طور میانگین هر زمین توسط یک الی دو نفر اداره می‌شود.

میرزایی  افزود: هر هکتار کاشت بذر پنبه حداقل ۳ تن محصول به ارمغان می‌آورد که بسته به شرایط کاشت، داشت و برداشت ممکن است این آمار بیشتر هم شود.

او در خصوص بازار کار و شرایط فروش این محصولات گفت: محصولات تولیدی این زمین‌های کشاورزی از طریق کارخانه‌های موجود و فعال این حوزه در اشتهارد خریداری می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی اشتهارد با اشاره به این که شرایط بارندگی و خشکسالی موجب شده تا شرایط تولید محصولات کشاورزی با مشکل مواجه شود،افزود: در حال حاضر تمامی زمین‌هایی که پنبه در آن کشت شده دارای مجوز چاه آب است و مشکلی در خصوص آبیاری محصول ندارند؛ آبیاری در اغلب این زمین‌ها به صورت نوار تیپ انجام می‌شود که حداکثر تا زمان برداشت ۱۰ نوبت آبیاری  انجام خواهد گرفت.

میرزایی گفت: کشاورزان این حوزه در سال‌های گذشته از آموزش‌های میدانی بهره مند می‌شدند که با توجه به شیوع بیماری و پرهیز از اجتماعات مطالب آموزشی از طریق فضای مجازی به کشاورزان ارائه شد.

انتهای پیام /ر .ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.