در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تشکیل میز صنعت گامی موثر در جهت حل مشکلات صنایع بورسی

کارشناس بازار سرمایه گفت: سازمان بورس می‌تواند یک نقش واسط بین صنایع بورسی و تصمیم گیران حاکمیتی ایفا کند که تشکیل میز صنعت یک اقدام مناسب است.

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار  بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کارکرد میز صنعت در سازمان بورس اظهار کرد: طبق قانون بازار اوراق بهادار یکی از وظایف سازمان بورس حمایت از حقوق سرمایه گذاران است. این حمایت چند بعد دارد که یکی از این ابعاد رفع مشکلات صنایع بورسی است.

او افزود: هر صنعتی که در بازار سرمایه حاضر است معضلاتی دارد و موارد خاصی درباره آن مانند نرخ گذاری دستوری، عوارض صادراتی، حق انتفاع معادن صدق می‌کند و هر کدام از صنایع بورسی مبتلا به یکی از این موارد هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: سازمان بورس می‌تواند یک نقش واسط را بین صنایع بورسی و تصمیم گیران حاکمیتی ایفا کند، میز صنعت یک اقدام مناسب، از جهت عارضه یابی و شنیده شدن حرف صنایع و انتقال این صحبت‌ها و مشکلات به نهاد‌های تصمیم گیر و تلاش در جهت رفع مشکلاتی که وجود دارد، است.

او در ادامه افزود: متاسفانه سخنان سازمان بورس اوراق بهادار آن طور که شایسته است در ارکان تصمیم گیری خوانده نمی‌شود؛ به طور مثال در قیمت گذاری دستوری، نرخ خوراک پالایشگا‌ه‌ها این مورد را مشاهده کرده‌ایم.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: زمانی یک میز صنعت می‌تواند بهترین کارایی و اثر بخشی را داشته باشد که تصمیم گیران به سخنان سازمان بورس توجه کافی داشته باشند، به طور مثال میز صنعت که در صنعت پالایشگاه تشکیل شد، یکی از موارد آن تعیین نرخ خوراک پالایشگا‌ه‌ها است. قاعدتا هر میزان نرخ خوراک منصفانه‌تر تعیین شود به سود سرمایه گذاران بورس خواهد بود و سازمان بورس می‌تواند با وزرات نفت و تصمیم گیران حاکمیتی مذاکراتی داشته باشد تا نرخ خوراک به شکلی تعیین شود که بتواند به نفع اقتصاد کشور و سرمایه گذار باشد.

تاجبر در پاسخ به این سوال که میز صنعت سازمان بورس به چه میزان می‌تواند دروازه عبور صنایع از سد مشکلات باشد؟ اظهار کرد: سازمان بورس می‌تواند نقش انتقال دهنده را داشته باشد. هر صنعت اتحادیه خودش را دارد و آن اتحادیه نیز وظیفه‌اش حل مشکلات صنعت خودش است.

او افزود: سازمان بورس می‌تواند یک نقش مضاعف برای حل مشکلات داشته باشد. سازمان بورس نهادی است که با دولت و وزارت اقتصاد در ارتباط مستقیم است، بنابراین با اتکا به میز صنعت می‌توان یک مشکل را از سه جهت ارزیابی کرد که این موضوع بسیار خوب و با اهمیت است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که میز صنعت شامل چه صنایعی می‌شود؟ گفت: در حال حاضر با صنعت پالایشگاه آغاز شده است، اما صنایع قدرتمند دیگری مانند فلزات اساسی، فولادسازان، استخراج کنندگان معادن به ویژه معادن سنگ آهن، صنعت پتروشیمی،  صنعت خودرو و بانکداری نیز وجود دارند که می‌توان میز‌های صنعت برای آن‌ها هم با هدف رفع مشکل و دفاع از حقوق سرمایه گذاران این صنایع شکل بگیرد.

تاجبر در پایان بیان کرد: این نوع اقدامات به طور قطع بر بازار سرمایه تاثیر گذار است، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که بازار سرمایه کشور به دلایل مختلفی با مشکلات روبه رو است. به طور کل اقداماتی از این دست بسیار خوب است، اما باید صحبت‌های سازمان بورس نیز به عنوان یک صنعت شنیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار