اوباما تلاش کرد ترامپ را به حفظ برجام متقاعد سازد

داده‌های یک کتاب جدید نشان می‌دهد که باراک اوباما در نخستین دیدار خود با دونالد ترامپ تلاش کرد او را متقاعد کند از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در مقاله‌ای به قلم جیک لاهوت نوشت: بر اساس کتاب جدید ادوارد ایزاک-دوویر از اعضای شورای آتلانتیک، باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا در نخستین دیدارش با دونالد ترامپ که در آن زمان رئیس جمهور منتخب بود، تلاش کرد ترامپ را متقاعد کند مسیر سیاست‌های او را دنبال کند.

بر اساس یک نسخه از این کتاب با نام "نبرد برای روح: درون کمپین‌های دموکرات‌ها برای شکست ترامپ" که در اختیار اینسایدر قرار گرفته است، اوباما تلاش کرد "برای ترامپ چاپلوسی کند" تا او را متقاعد کند برخی از بخش‌های کلیدی میراث او را نابود نکند.
یکی از آن سیاست‌ها توافق هسته‌ای ایران بود که ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ وعده داده بود آمریکا را از آن خارج کند.

اوباما تلاش کرد از تمایل شدید ترامپ برای برچسب زدن نام خود بر همه چیز حتی ساختمان‌هایی که به او تعلق ندارند، به نفع خود استفاده کند.

دوویر می‌نویسد: "اوباما فکر می‌کرد که این برنامه اش در حالی که آن‌ها آنجا نشسته بودند، کارایی داشت. زمانی که مسئله احیای روابط با کوبا مطرح شد و ترامپ درباره فرصت بازار برای هتل‌های جدید صحبت کرد، اوباما وی را تشویق کرد. اوباما تلاش کرد ترامپ را ترغیب کند همین دیدگاه را درباره توافق ایران داشته باشد، با او درباره مفاد این توافق صحبت کرد و آن را توافق ضدهسته‌ای ترامپ نامید. اوباما همین رویه را درباره اوباماکر هم در پیش گرفت و آن را ترامپ کر خواند. "

در هر صورت، ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد. از زمانی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روی کار آمد، واشنگتن و تهران درباره مسیری برای پیوستن دوباره به برجام به طور غیرمستقیم مذاکره کرده اند، اما فعلاً تنها دو کارگروه تشکیل شده است و اوضاع با زمانی که دوره ریاست جمهوری اوباما پایان یافت، تفاوت بسیار زیادی دارد.

بر اساس این کتاب، بعداً در همان دیدار، ترامپ از اوباما دعوت کرد پس از دوره ریاست جمهوری اش، برای تفرج در کنار ترامپ، به فلوریدا بیاید.
دوویر می‌نویسد: "یک بار ترامپ از اوباما سوال کرد تصمیم دارد پس از دوره ریاست جمهوری اش، وقتش را چگونه بگذراند. شاید آن‌ها بتوانند بیشتر همدیگر را بینند؟ ترامپ به اوباما گفت از او در مارالاگو همواره به گرمی استقبال خواهد شد. "

به محض روی کار آمدن ترامپ، روابط آن دو خیلی سریع سرد شد و از آن زمان به بعد، دیگر آن‌ها با هم هیچ دیداری نداشتند. گفته می‌شود در مواقع مختلف، اوباما که از ترامپ بسیار عصبانی بود، چند بار با واژه‌های رکیک و ناسزا درباره ترامپ صحبت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار