کرونا و دار و دسته ای که هر روز نو نوارتر از راه می رسد

کرونا، این روزها بیشتر شبیه به همدم بدقلقی شده که هر چقدر آن را از خود می رانیم با چهره جدیدتری به سراغمان می آید.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، کرونا ، پنج حرف و تلفظ آن به دمی بند است اما امان از قدرتی که در آن نهفته است . شاید اکثر ما فیلم هایی با این مضمون که  عده ای در تلاش هستند تا یک ویروس مشخص شده را برای رسیدن به پول و قدرت  در جامعه منتشر کنند را دیده باشیم، در این سریال ها  یادمان  هست عده ای بودند که تلاش می کردند تا جلوی این اتفاق را بگیرند و برای این کار خود را به آب و آتش می زدند، با دیدن این فیلم ها با خود می گفتیم چه فیلم تخیلی، آفرین بر کارگردان فیلم و لذت می بردیم، هیچ وقت تصورش را هم نمی کردیم که شاید روزی در واقعیت هم این اتفاق رخ دهد  . 

امروز زندگی واقعی ما انسان ها بازیچه دست کرونا شده است ویروسی که شوخی ندارد و رحم سرش نمی شود و دقیقا  عده ای در تلاش هستند تا نگذارند این ویروس در جامعه منتشر شود و یا جلوی همه گیری آن را بگیرند. 

اینکه این ویروس از کجا سر درآورد و نقش منفی این اتفاق ها کیست در حال حاضر دیگر برای ما مهم نیست اینکه این اتفاق هر چه جلوتر می رویم بدتر می شود  و جان عزیزان ما را با خود به یغما می برد، از همه بدتر است و خبر بدتر اینکه این ویروس شکل های جهش یافته تر دارد و هر روز با ورژن های پیشرفته تر جامعه پزشکی را غافلگیر می کند. کرونای هندی ، آفریقایی، برزیلی ، انگلیسی ... همان دسته معروف آدمکش ها از جنس کروناست .

کروناهای جهش یافته تر وارد می شوند

سازمان بهداشت جهانی گونه جهش‌یافته ویروس کرونایی را که در هند کشف شده "نگران کننده" طبقه‌بندی کرد. به گفته این سازمان ویروس کرونای نوع هندی مسری‌تر و نسبت به آنتی‌بادی‌ها مقاوم‌تر است.

درحالی‌که مردم نگران این ویروس و صدمات آن بودند و در این میان تمام تلاش خود را می کردند تا بلکه راهی پیدا شود و از شر این ویروس خلاص شوند، اخباری از جهش‌های مختلف ویروس کرونا منتشر شد که نگرانی‌های تازه‌ای را برای جامعه جهانی به وجود آورد.

کرونا و دار و دسته ای که هر روز آبدیت می شود

ویروس کرونای هندی تا چه حد خطرناک تر از ویروس های قبلی است؟

نگاهی به اتفاقات و اخبارهای قبلی می تواند مطلبی را به ما یادآوری کند و آن این است که ما شایعات بسیاری را در طول یکسال گذشته که ویروس با ما بوده است شنیده ایم که از جمله آن می توانیم به ویروس انگلیسی اشاره کنیم. اگر کمی برای خود اتفاقات را مرور کنیم متوجه می شویم زمانی که این ویروس نامش به عنوان مورد جهش یافته تر همه جا پخش شد همه از آن به عنوان نوع خطناکتر که در عرض ۳ روز می تواند انسان را از پا درآورد صحبت می کردند  . 

اما طبق آخرین مقاله‌ های چاپ شده تنها سرایت‌پذیری این ویروس بیشتر است،اما در میزان مرگ‌ومیر هیچ افزایشی رخ نداده است. خبر بهتر اینکه نتیجه تمام واکسن‌هایی که علیه ویروس انگلیسی تست‌شده نشان می‌دهد این واکسن‌ها برای مقابله با ویروس جهش‌یافته انگلیسی نیز مؤثر هستند.

موضوع به همین جا ختم نشد گویا این خانواده خیال گسترش پیدا کردن دارد و این بار با شکل تقریبا جدیدتری میل به شیوع پیدا کرد. جهش دوم ویروس کرونا موسوم به جهش آفریقایی است که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی‌شد و این جهش شاید بتواند بر افزایش مرگ‌ومیر مبتلایان تأثیر داشته باشد.

 جهش سوم موسوم به برزیلی است که مطالعات در مورد این ویروس نیز درحال انجام است و به نظر می‌رسد این ویروس جهش‌یافته نیز احتمالاً بر روی مرگ‌ومیر تأثیر داشته باشد.

اما جهش بعدی این ویروس جهش کرونای هندی بود که حاوی هر دو جهش آفریقایی و برزیلی است. ابتدا گفته شد احتمال دارد ویروس کرونای جهش‌یافته هندی کمی خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی ویروس شده باشد چون دو جهش خطرناک بر روی ویروس هندی اتفاق افتاده که آن را بسیار خطرناک‌تر کرده، ولی خوشبختانه همان اوایل مشخص شد واکسن های ساخته شده بر روی این جهش‌های ویروس نیز اثرگذار است.

کرونا و دار و دسته ای که هر روز آبدیت می شود

کرونای هندی وارد چابهار شد

سازمان بنادر و دریانوردی از قرنطینه سرنشینان یکی از شناورهای سنتی پاکستانی ورودی به بندر چابهار پس از مثبت شدن تست کرونای دو تن از دریانوردان آن خبر داد.

شناور مذکور با ۱۳ خدمه، از روز ۲۱ اردیبهشت ماه وارد لنگرگاه بندر چابهار شده که پس از اقدامات کنترلی و مثبت اعلام شدن تست دو نفر از خدمه آن، تا تعیین تکلیف توسط مرکز بهداشت شهرستان چابهار بر اساس دستور العمل های مصوب، اجازه ورود دریافت نکرده و مراحل قرنطینه را به مدت دو هفته طی خواهد کرد.

کرونای هندی چگونه سر از آبادان درآورد؟

آبادان از دیگر شهرهایی بود که سر و صدای  ابتلا به یک نفر به کرونای هندی از آن به گوش رسید.  به گفته  فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ماجرا از این قرار بود که مسافر تبعه هندی از مبدا امارات وارد فرودگاه شیراز و سپس عازم آبادان می‌شود.

 در همان بدو ورود به شیراز از این مسافر تست کرونا گرفته شده و پس از مثبت شدن تست او، از طریق هماهنگی های صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی این شخص در قرنطینه قرار گرفته و برای اطمینان بیشتر، نیروی حراست نیز درِ منزل او مستقر شد.

 نمونه تست NGS این فرد برای اطمینان از تشخیص نوع جهش یافته این ویروس به آزمایشگاه مرجع تهران ارسال و پس از بررسی‌های لازم مشخص شد این بیمار به ویروس موتاسیون یافته کرونای هندی مبتلا است.

تایید سه مورد کرونای هندی در بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین روز گذشته از شناسایی ۸ مورد ویروس جهش یافته هندی در بوشهر خبر داده و گفت:  کارگران کشتی تبعه کشورهای هند و پاکستان که وارد بوشهر شده‌ بودند مورد آزمایش تست کرونا قرار گرفتند که جواب تست ۳ ملوانان مثبت شد.

کرونا و دار و دسته ای که هر روز آبدیت می شود

این روزها در حال گذار است اما به سختی . همه ما از مشکلات و غصه هایی که کرونا و دار و دسته اش بر ما و همسایگان و .. وارد کرد در امان نماندیم و شاید بهتر باشد کمی به فکر باشیم . ویروس های جهش یافته  هر روز اضافه می شود و ما باید دائما آماده این باشیم که کشفیاتمان برای  دردهای جدید جوابگو باشد. 

گزارش از رقیه سیف الهی 

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.