رئیس سازمان ملی بهره وری:

جایگاه خوبی در حوزه بهره وری نداریم

پهلوانی گفت: هنوز از نظر شاخص‌های بهره وری در جایگاه مناسبی قرار نداریم. برای جلوگیری از بروز مشکل در آینده کشور باید امروز برای بهره وری تصمیم گیری کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه پهلوانی رئیس سازمان ملی بهره‌وری در نشستی که امروز به مناسبت روز ملی بهره وری برگزار شد، اظهار کرد: این تمهید هوشمندانه در کشور وجود داشته که روزی به نام بهره وری ایجاد و ساخته شود تا از دلسوزان و علاقه مندان عرصه بهره‌وری گفت‌ و گوی هدفمند تری را داشته باشیم. روز ملی بهره ‌وری و بهینه سازی مصرق سبقه‌ای ۲۷ ساله در کشور دارد و از سال ۱۹۹۳ ایجاد شد. موضوع بهره وری چندان مورد توجه قرار نمی گرفت. ایران از ۵۵ سال قبل عضو سازمان آسیایی بهره وری بود اما در دهه ۷۰ شمسی سازمان بهره وری ایران تشکیل شد. سازمانی که ابتدا تحت پوشش صنایع سنگین فعالیت خود را آغاز کرد اما بعد از چندین جابجایی امروز با سازمان اداری و استخدامی همکاری دارد.

او گفت: هنوز از نظر شاخص‌های بهره وری در جایگاه مناسبی قرار نداریم. برای جلوگیری از بروز مشکل در آینده کشور باید امروز برای بهره وری تصمیم گیری کنیم. صرفا پرداختن به شاخص‌ها و بلد کردن آن‌ها کفایت نمی‌کند بلکه باید دید بلند مدت داشته باشیم‌. شاخص‌ها معیار کافی نیستند و بیشتر به عواملی مثل زیرساخت‌ها بستگی دارد. بزرگترین و مهم ترین دلیل عقب ماندگی ما در حوزه بهره وری فقدان نگرش بهره ورانه و زیرساخت‌های لازم در کشور است. امروز ما جشن استقرار بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی را برگزار کرده ایم. در ماده ۵ برنامه ششم توسعه فرایند رسیدن به اهداف ذکر شده که عمده آن به موضوع بهره وری مربوط است.

پهلوانی با تاکید بر آماده سازی اسناد بهره‌وری بخشی گفت: ۱۴ دستگاه با ما در این حوزه همکاری داشتند اما تا پایان سال ۹۸ اتفاق چندانی رخ نداد. از ابتدای سال ۹۹ با تمهیدی که اندیشیده شد دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای فرآیند بهره وری شدند و به عنوان بند "ج" تبصره ۲۰ بودجه سال ۱۴۰۰به آن اشاره شده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری رخداد سال ۹۹ را تحولی در حوزه بهره وری دانست و گفت: پیش از برخی از دستگاه‌ها سازمان ملی بهره وری را موضعی کم اهمیت می دانستند و حتی نامه‌های رسمی شرکت را پاسخ نمی‌دادند اما امروز شرایط به وجود امدا بسیار مطلوب است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
نه اینکه تو بقیه موارد جایگاه ممتازی داریم. همه چیزمون به هم میاد.
آخرین اخبار