وزیر ارشاد:

میراث فرهنگی بزرگترین سرمایه هر کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: میراث فرهنگی بزرگترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی هر کشور و بیانگر هویت ماندگار ملت‌ها است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین،  سیدعباس صالحی با صدور پیامی به جشنواره ملی فیلم‌های مستند میراث فرهنگی یادگار در قزوین، گفت: میراث فرهنگی، گذشته باشکوه سرزمین‌ها را بیان می‌کند و چراغی فرا راه آینده و مسیر پیشرفت و توسعه می‌افروزد؛ از این رو حفظ، پاسداشت و معرفی آن به همگان به ویژه نسل جوان امری ضروری و ارزشمند است که می‌تواند در استحکام بخشی به هویت فرهنگی جامعه کارگشا و اثربخش باشد.

او اضافه کرد: استفاده از ابزار‌های هنری و سینمایی بهترین و اثرگذارترین روش‌ها برای شناساندن میراث فرهنگی است و فیلم‌های مستند در این راستا دارای ارزش افزون تری هستند.

وزیر ارشاد اضافه کرد: جای بسی خرسندی است که جشنواره فیلم یادگار که رویدادی خوش سابقه نزد اهالی فرهیخته سینما است، پس از سال‌ها دوباره قد برافراشته تا یک بار دیگر میراث فرهنگی را از دریچه دوربین مستندسازان کشور به شایستگی نمایان سازد.

صالحی تصریح کرد: سرزمین فرهنگ مدار و هنرخیز قزوین این روز‌ها میزبان جشنواره‌ای است که میراث بلندمرتبه و فاخر ایران اسلامی را از قاب جادوییِ فیلم مستند به تصویر می‌کشد تا به جهانیان اعلام کند، سرزمینی که حافظ گنجینه‌های ارزنده بشری است تا همیشه بر بلندای تاریخ می‌درخشد.

او ضمن تشکر از عوامل و دست اندرکاران جشنواره فیلم یادگار تاکید کرد: امیدوارم این رویداد دریچه‌ای نو و مسیری تازه را در پهنه گسترده فرهنگی کشور بگشاید.

میراث فرهنگی بیانگر هویت، عظمت و شکوه کشور‌ها است

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین هم با صدور پیامی به مناسبت اختتامیه جشنواره ملی فیلم‌های مستند میراث فرهنگی یادگار، گفت: علم، اندیشه، هنر و تمدن گذشتگان، چراغ راه مردمی است که با تکیه بر اصالت خویش، فرهنگ تاریخی را حفظ و به تاریخ سازی و تمدن پروری ادامه می‌دهند.

او اظهار داشت: انسان با تفکر و تعقل در راه و روش گذشتگان و میراث برجای مانده از آنان می‌تواند راه‌های بهتری را برای مسیر زندگی انتخاب کند و از تکرار بسیاری از تجربه‌ها بی نیاز گردد.

جمالی پور تصریح کرد: میراث فرهنگی، یکی از پیشران‌های توسعه محسوب می‌شود و استان قزوین با بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در کشور جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد و امروز خرسندیم که میزبانی جشنواره فیلم یادگار را بر عهده داریم تا بتوانیم از دریچه این رویداد ملی، میراث فرهنگیِ کشور عزیزمان را به رخ بکشیم.

استاندار قزوین گفت: برای معرفی میراث ملموس و ناملموس سرزمین اجدادی مان به نسل‌های آینده همت گماشته ایم تا با استفاده از جادوی هنر هفتم در این مسیر گام‌های بلندی برداریم.

او ضمن تشکر از همه متولیان و عوامل و شرکت کنندگان این جشنواره به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: امیدواریم با حمایت‌های بی‌دریغ مسئولان ذی ربط و استمرار جشنواره یادگار، شاهد ارتقای کمی و کیفی آن در سال‌های آتی باشیم.

نام ایران با هنر، اصالت و معنویت پیوند خورده است

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری هم با صدور پیامی گفت: نام ایران عزیز با تاریخ، هنر، اصالت و معنویت پیوند خورده و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری و تاریخی میراثی باارزش و گرانقدر از نیاکان برای ما به یادگار مانده است.

حسین انتظامی افزود: ما امانت‌دارانی هستیم که خود را موظف می‌دانیم در کنار مراقبت از این یادگاران زرین، زمینه معرفی، ثبت و دیده شدن آن‌ها را فراهم کنیم.

انتظامی اضافه کرد: سینمای مستند، قابلیت‌های بسیاری برای نمایش جذابیت، زیبایی و شکوه تاریخ و فرهنگ این سرزمین دارد و خوشحالم که چهارمین جشنواره فیلم‌های مستند میراث فرهنگی یادگار پس از وقفه‌ای طولانی دوباره برگزار می‌شود و آرزو می‌کنم این رویداد، در روز‌هایی که شیوع ویروس کرونا، برگزاری بخشی از آئین‌ها و سنت‌های اصیل و زیبای ملی و مذهبی ما را محدود کرده، ادای دینی شایسته به سرزمین، تاریخ و فرهنگ ریشه‌دار و کهن این مردمان باشد.

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم یادگار امروز در سرای سعد السلطنه شهر قزوین با معرفی فیلم‌های برتر برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار