ریشه های تورم در اقتصاد کشور/ ابزارهای کنترلی برای جلوگیری از خلق پول مضر چیست؟

کارشناس اقتصادی در خصوص عوامل ایجاد تورم در اقتصاد کشور و راهکارهای کنترل آن توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ندری کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص ریشه تورم در اقتصاد کشور تصریح کرد: ما برای خرید خدمات و کالا احتیاج به وسیله مبادله داریم که توسط بانک‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد . بانک‌ها با خلق پول وسیله این پرداخت ها را تامین می کنند، اگر خلق پول بیش از حد ظرفیت یک اقتصاد باشد می‌تواند مشکلاتی از جمله تورم را برای کشور ایجاد کند.

او افوزد: بانک‌ها این خلق پول را رایگان انجام نمی‌دهند. ارائه وام و تسهیلات یا سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف منجر به خلق پول در اقتصاد کشور می شود. بخشی از خلق پول به خاطر وجود فرصت‌های سرمایه گذاری در اقتصاد انجام می گیرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ابزارهای کنترلی برای جلوگیری از خلق پول مضر داریم که یکی از آن‌ها کفایت سرمایه بانک‌ها است، این الزامات سرمایه‌ای می‌تواند قدرت خلق پول بانک‌ها را کنترل کند در صورتی که بانک ها هم این قوانین را رعایت کنند.

او ادامه داد: عامل دیگر  کنترل خلق پول، نرخ بهره بین بانکی است که هرچه نرخ بهره بالاتر باشد تقاضا کمتر است و بانک‌ها خلق پول کمتری می‌کنند.

ندری در خصوص راهکارهای کنترل تورم گفت:  اگر بانک مرکزی استقلال لازم را نداشته باشد و مجبور باشد در مقابل هزینه‌های دولت تسلیم شود و به دولت منابع مالی بدهد به تبع آن کنترل نقدینگی و تورم دشوار می‌شود.

او در خصوص متغیرهایی که در کوتاه مدت در تورم موثر هستند توضیح داد: نرخ بهره بین بانکی تقریبا ثابت بوده و نرخ ارز هم تحت کنترل نبوده است.

ندری ادامه داد: نرخ تورم در کشور ما به طور متوسط رو به بالا بوده است و این امر به رشد بالای نقدینگی  بر می گردد که حاصل مشکلات ساختاری در اقتصاد همچون  کسری بودجه، ناترازی در نظام بانکی و مسائل پیدا و پنهان متعدد دیگری در اقتصاد  و بخش پولی و بانکی کشور  است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تنها کشوری که ۵ دهه  متوالی نرخ تورم دو رقمی داشتیم گفت: در بلند مدت اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم باید جا‌هایی که خواسته و ناخواسته به  سمت منابع مالی رفتیم را  مشخص کرده و راه حل اساسی برای آن پیدا کنیم.

او بیان کرد: عامل محرک تورم ۵۰ درصدی سال ۹۹ تحریم‌ها بود، اما سیاست‌های داخلی هم ، تورم ناشی از تحریم ها را تشدید کرد. اگر سیاست‌های نادرست و ضعیف داخلی نبود، تورم ما به حدود ۳۰ درصد می رسید.

این کارشناس اقتصادی، کسری بودجه را از عوامل تورم دانست و گفت: کسری بودجه مشهود بعد از رفع تحریم‌ها بر طرف می‌شود، اما ما کسری بودجه‌های ناپیدا هم زیاد داریم. حتی اگر نرخ ارز هم ثابت شود، فقط باعث می‌شود که برگردیم به همان تورم میانگین سابق که حدود ۲۰ درصد است.

او افزود: تنها مشکل  ما وابستگی به نفت نیست، بلکه وابستگی به منابع بانکی هم است.  ما هر مشکلی در اقتصاد را می‌خواهیم با منابع بانکی و با نقدینگی حل کنیم، این‌ها در نهایت به خلق پول و رشد نقدینگی منجر می‌شود.

ندری تاکید کرد: مشکل ما ساختاری است، ما باید رشد نقدینگی را در بلند مدت به زیر ۱۰ درصد برسانیم و عوامل رشد نقدینگی را برطرف کنیم.

او ادامه داد: تسهیلات تکلیفی بانک ها را باید برداریم و نباید برای حل مشکلات به سراغ منابع بانکی برویم. بخش عمده این تورم ناشی از همین عملیات‌های فرابودجه‌ای و تکلیفی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار