وزارت داخله: در ماه رمضان ۲۵۵ غیرنظامی جان باختند

وزارت امور داخله افغانستان اعلام کرد از ابتدای ماه رمضان تاکنون بیش از ۲۵۵ غیرنظامی در حملات متعدد جان باختند.‌

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که از روز نخست ماه رمضان تا کنون طالبان ۱۵ حمله انتحاری و ده‌ها حمله‌های دیگر انجام داده اند در نتیجه این حمله‌ها بیش از ۲۵۵ غیرنظامی جان باختند و بیش از ۵۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

در همین حال منابع آگاه می‌گویند که میزان خشونت‌ها درماه رمضان درمقایسه به ماه‌های دیگر، افزایش یافته است.

اما طالبان گفته‌های حکومت را درباره دست داشتن درتلفات بلند غیرنظامیان رد می‌کنند.

در نخستین روز ماه رمضان در نتیجه درگیری‌ها میان نیرو‌های دولتی و طالبان ۸ غیر نظامی جان باختند و ۲۱ غیر نظامی دیگر زخمی شده اند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در این خصوص گفت: از تمام نیرو‌های امنیتی سپاسگزاری می‌کنم. آنان از بیش از ۸۰۰ رویداد جلوگیری کرده اند و بیش از ۸۰۰ تروریست را بازداشت کرده اند و محاکمه آنان ادامه دارد و قانون تطبیق خواهد شد.

امرالله صالح، معاون نخست رییس جمهور نیز گفت: این صدا برآمد که حلیمی را کوشش کنید که از بین ببرید به خاطری که حق را گفته، اما یک تا مسجد در پاکستان یکجا نشد که این کشتار‌ها را محکوم بسازد. از روی این می‌فهمید که عمق حادثه و دسیسه در کجاست.

بر بنیاد آمار‌های رسیده از منابع امنیتی به طلوع نیوز شمار تلفات غیر نظامیان در ماه رمضان ۲۹ درصد افزایش یافته است.

بیشتر تلفات به غیرنظامیان در انفجار موتر بم گذاری شده در لوگر، انفجار موتر بم گذاری شده در ولسوالی فارسی هرات، انفجار ماین برموتر مسافر بری در زابل و سه انفجار در برابر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل وارد شدند.

خان آغا رضایی، رییس کمیسیون امور داخلی مجلس نماینده گان، گفت: تلفات افراد ملکی در ماه مبارک رمضان بسیار بالا بود و ضرورت بود که طرف‌های جنگ به خصوص گروه طالبان آتش بس را قبول می‌کردند... باید این آتش بس سه روزه ادامه پیدا کند و بریم به طرف گفتگو‌های صلح.

وزارت امور داخله می‌گوید که طالبان در ماه رمضان ۱۵حمله انتحاری و ۲۰۰ حلقه ماین را انفجار داده اند که در نتیجه این حمله‌ها بیش از ۲۵۰ غیر نظامی جان باختند و بیش از ۵۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.اما طالبان این گفته‌ها را رد می‌کنند.

با این همه سه روز آتش بس شهروندان کشور را به زندگی مصون چند روزه امیدوار کرده است. حالتی که افغانان خواهان ادامه آن استند. طالبان تاکنون به خواست مردم برای تمدید آتش بس سه روزه عید پاسخ مثبت نداده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار