هشدار سناتورهای آمریکایی درباره تجارت با ایران

۱۵ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به شرکت‌های این کشور درباره تجارت با ایران هشدار داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۵ نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به «اتاق بازرگانی»، «مجمع خدمات مالی» و «میزگرد تجارت» آمریکا درباره مراودات تجاری با ایران درصورت رفع تحریم‌های واشنگتن علیه تهران هشدار داده‌اند.

این نامه ازسوی سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله «تام کاتن»، «تد کروز»، «مارکو روبیو» و «مارشا بلک‌برن» امضا شده است.

در ابتدای این نامه این ۱۵ سناتور آمریکایی به انتقاد از توافق برجام که در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» امضا شده بود، پرداخته و مدعی شدند: «این توافق ناقص امتیازات اقتصادی ویژ‌ه‌ای به ایران داد و غنی‌سازی این کشور را به‌طور موقت محدود کرد. همچنین این برنامه توانایی بازدارندگی موشکی ایران را نداشت.»

در ادامه آن‌ها مدعی شدند: «دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" به این نتیجه رسید که این توافق راه را برای ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای هموار کرده است، بنابراین از این توافق در سال ۲۰۱۸ خارج شد و پس از آن به "سیاست فشار حداکثری" روی آورد.»

این سناتور‌ها در ادامه ابراز نگرانی کردند که احتمال دارد دولت کنونی آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» سیاست فشار حداکثری را کنار گذاشته و دوباره به توافق هسته‌ای در چارچوب قبل بازگردد.

این نمایندگان آمریکایی در بخشی از این نامه به این سه شرکت گفتند: «شرکت‌های زیرمجموعه شما احتمال دارد درصورت رفع تحریم ایران، این کشور را گزینه خوبی برای تجارت ببینند، اما به ما اعتماد کنید، نباید چنین کاری انجام شود.»

همچنین در ادامه آن‌ها مدعی شدند: «اگر تحریم‌های ایران موقت رفع شود و این شرکت‌ها به بازار این کشور وارد شوند، به همکاری با رژیمی فاسد دست زده‌اند و در شرکت‌هایی که محکوم به شکست هستند سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»

جمعه هفته گذشته چهارمین نشست کمیسیون برجام در وین انجام شد و منابع خبری از آغاز رایزنی‌های فنی برای نگارش پیش‌نویس توافق خبر دادند. این نشست در گراند هتل وین در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امورخارجه ایران و گروه ۱+۴ برگزار شد.

روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد نمونه‌های گرفته شده از تاسیسات نطنز غنی‌سازی ۶۳ درصدی اورانیوم را نشان می‌دهد.

پیش از آن «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید کرده بود که آژانس مذاکرات فنی را به موازات مذاکرات سیاسی در وین با هیئت ایرانی انجام می‌دهد.

همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین، در پیامی از دیدار طرف‌های برجامی با هیئت آمریکایی خبر داد و نوشت: «در میان جلسات رسمی کمیسیون مشترک برجام جلساتی غیر رسمی نیز برگزاری می‌کنیم. به طور مثال امروز با هیئت آمریکایی دیداری بدون حضور ایران داشتیم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
کاربسیارخطرناکی که درمذاکرات انجام میشه دیگران بجای ایران با آمریکا صحبت میکنن وازمنظرخود حرفها گفته میشه مذاکره باید رودرو وقاطع باشه.
آخرین اخبار