تاکید اردوغان بر اتخاذ موضعی جدید در قبال مصر

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش گفتگو با مصر را به منظور عادی‌سازی روابط گسترش می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه با تاکید بر وجود روابط ”تاریخی“ میان ”ملت‌های“ ترکیه و مصر اعلام کرد کشورش گفتگو با مصر را به منظور عادی‌سازی روابط بعد از سال‌ها سردی گسترش خواهد داد.

او در گفتگویی مطبوعاتی در استانبول اعلام کرد: ”روند جدیدی آغاز شده است. ابتدا دستگاه‌های اطلاعاتی ما بحث و گفتگو کرده اند، سپس وزارتخانه‌های خارجه گفتگو خواهند کرد. ما (این روند را) ادامه و گسترش خواهیم داد“.

به نشانه تلاش برای عادی‌سازی روابط میان ترکیه و مصر، یک هیئت ترکیه‌ای به ریاست سدات اونال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه، برای گفتگو‌هایی که به گفته دو کشور ”صریح“ بوده است، روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه به قاهره، پایتخت مصر عزیمت کرده است. این گفتگو‌ها بعد از گسست تقریبی روابط دو کشور در سال ۲۰۱۳ به دنبال سرنگونی محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهور عضو اخوان المسلمین در مصر که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود، بلند پایه‌ترین تماس‌های رسمی میان دو کشور بوده است.

اردوغان که روز جمعه به طور محتاطانه‌ای میان مقامات و مردم مصر تمایز قائل شد، اعلام کرد مردم مصر همیشه با مردم ترکیه روابط نزدیکی داشته است.

او گفت: ”رویکرد ما به مردم مصر همواره بسیار بسیار مثبت بوده است. مردم ترکیه و مردم مصر روابط تاریخی دارند. ما تلاش می‌کنیم این روابط تاریخی را دوباره برقرار کنیم“.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، با تاکید بر این مطلب که گفتگو‌های قاهره در ”فضایی مثبت“ انجام گرفته است، روز جمعه گفت برای دیدار با سامح شکری، همتای مصری خود به منظور پیشبرد روند عادی سازی روابط آماده است.

او در گفتگویی مطبوعاتی گفت: ”یک دیدار ممکن است میان من و آقای شکری انجام شود. ما پیش‌تر در حاشیه نشست‌های بین المللی دیدار‌هایی داشته ایم“.

با وجود این، با توجه به فهرست بلندبالایی از پرونده‌هایی که روابط میان دو کشور را تیره کرده است، راه برای آشتی دشوار خواهد بود.

علاوه بر این که اردوغان عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور کنونی مصر، را بار‌ها ”کودتاچی“ توصیف کرده است، ترکیه به پایگاه پشت جبهه اخوان المسلمین تبدیل شده است. از طرف دیگر، آنکارا و قاهره در بحران لیبی نیز در مقابل هم قرار دارند.

انتهایپیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار