اگر فرزندتان در آستانه بلوغ است حتما این مطلب را بخوانید

دوران قبل از بلوغ و نوجوانی، دورانی است که بسیاری از والدین به علت سرکشی نوجوانان، سختی‌های بسیاری می‌کشند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دوران قبل از بلوغ و نوجوانی، دورانی است که بسیاری از والدین به علت سرکشی نوجوانان، سختی‌های بسیاری می‌کشند؛ به طوری که فرد احساس می‌کند در تمام بدنش تنش وجود دارد و از آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد، می‌ترسد و زندگی اش به گونه‌ای پیش می‌رود که نه‌تنها وقت، بلکه انرژی و تمایلی برای پیگیری بسیاری از کار‌ها ندارد.

شما برای ایفای نقش خود به عنوان پدر یا مادر، اگرچه نیازی به راهنما ندارید، اما باید بدانید که اگر درخواست‌های خود را به دستور تغییر دهید و به شیوه دستوری عمل کنید باید به عواقب آن را نیز در نظر بگیرید.


بیشتر بخوانید


اگر به دنبال این هستید که با فرزند نوجوان خود که به زودی، وارد دوران بلوغ می‌شود، با جدیت برخورد کنید و درخواست خودتان را به صورت دستوری به او بگویید، باید به فکر عواقب آن هم باشید، هرچند که ملاحظه کردن شرایط هم ممکن است خسته‌کننده باشد.

درواقع، این کار سختی است که، وارد مرحله‌ای از زندگی شوید که ناگهان باید با فرزندتان که تا دیروز، تمام درخواست‌ها را بدون هیچ بهانه‌ای انجام می‌داد، به گونه‌ای برخورد کنید که گویا مثل دوران کودکی او نیست. زیرا حالا به دوران نوجوانی و قبل از بلوغ خود رسیده است و دست رد به سینه شما می‌زند و در این مرحله است که از خود می‌پرسید "آیا این همان فرزندی است که من تربیت کردم؟ "

سختی‌های والدین در دوران قبل از بلوغ فرزندان

با این حال، باید فکر کرد که چه چیزی باعث شده است که فرزند شما در دوران نوجوانی همه حرف‌های شما را رد کند و چه کسی این کار را به او آموخته است؟

درحقیقت، تا حد زیادی، این رفتار را شما یاد فرزندتان داده‌اید چراکه وقتی به او می‌گویید "اگر یکی از دوستانت درخواستی داشت و فکر می‌کردی که خواسته‌اش منطقی نیست، به او جواب رد بده. " به همین ترتیب، اگر فرزند شما فکر کند خواسته شما هم از او غیر منطقی است، درخواست شما را رد می‌کند؛ هرچند که شما والدین او باشید.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که فرزندان ما این باور را دارند که حق نپذیرفتن و رد کردن درخواستی را دارند و زمانی هم که همه بچه‌ها برای بازی در مسابقات، جایزه می‌گیرند، نه تنها برندگان، بلکه ما نیز حس استحقاق و انتظار را در وجود آن‌ها ایجاد می‌کنیم که به طور مداوم تقویت می‌شود.

یک برنامه تلویزیونی هدفمند را نگاه کنید. مطمئناً، یک قسمت از مجموعه تلویزیونی مورد علاقه خود را خواهید دید که نمونه‌ای از اقتدار را نشان می‌دهد و اقتدار می‌تواند مسئله‌ای قابل قبول برای فرزندانتان باشد.کودکان با والدین، معلمان و هر کسی که در مقام اقتدار است، صحبت می‌کنند.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که امتناع را تقویت می‌کند و مطمئناً این مشخصه، جنبه‌های مثبت زیادی هم به همراه دارد. به عنوان مثال، انسان‌ها از پذیرش بدرفتاری امتناع می‌ورزند یا خواستار دسترسی برابر به کالاها، خدمات و البته حقوق اساسی هستند. برقراری ارتباط واضح و مؤثر روش خوبی برای شروع است.

عمل ضروری و اجباری: منظورتان را صریح و واضح بگویید

پیامد‌های امتناع ورزیدن باید روشن و مطابق با شرایط باشد؛ به طوری که وقتی نمی‌توانید معنای پیام خود را دنبال کنید، بالطبع این مسئله برای فرزندتان هم روشن نیست و او باز هم به امتناع ورزیدن نسبت به خواسته‌های شما ادامه می‌دهد.

اجتناب از عصبانی شدن

وقتی که با فرزندتان در رابطه با امتناع کردن او صحبت می‌کنید، آرام باشید و عصبانی نشوید، چون در روحیه او تأثیر بدی می‌گذارد و ممکن است در سن حساسی که در آن قرار دارد، تصمیم‌های اشتباه بگیرد.

سختی‌های والدین در دوران قبل از بلوغ فرزندان

اگر فرزندتان باز هم نسبت به مسئله‌ای اعتراض کرد، شما آرام باشید و قوانین را دوباره برای او یادآوری کنید، چون پیگیری نکردن برخی از قوانین باعث می‌شود که او فکر کند دیگر، این جریان برای پدر یا مادرش مهم نیست و بدنبال آن، در برخی موارد استثنا‌های زیادی قائل نشوید.

به یاد داشته باشید که مقید کردن نوجوانان به قوانین، زمان و انرژی زیادی نیاز دارد، زیرا فرزندان ذاتا خودمحور هستند و در مرحله‌ای از زندگی خود قرار دارند که اولین قدم‌ها را برای مستقل شدن برمی‌دارند و سعی دارند این استقلال را با امتناع ورزیدن نشان دهند.

به هر حال، باید بدانید که اگر پاسخ نه را با یک واکنش منفی بدهید، عواقب بدتری در انتظار شما و فرزندتان است، اما باید حمایت خود از نیاز فرزندتان به برقراری ارتباط را با دنیای بیرون نشان دهید.


بیشتر بخوانید


ترجمه از فاطمه میرزایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهترین روش تربیت کردن براساس نظرات ابوعلی سیناوسعدی هست.
Iran (Islamic Republic of)
Mahdi
۰۰:۱۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
چی بگم والا
14 سالمه
خییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی بهم گیر میدن
کل خانواده
الانم ک مدارس مجازیه
ن ما درست درس یاد میگیریم
ن معلما خوب درس میدن
خانواده میگن با گوشی فقط بازی میکنی
من میگم ن درس هم میخونم
هرکاری میکنم اونا ضدش رو انجام میدن
همش لج و لجبازی
Iran (Islamic Republic of)
Shadi
۰۳:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا همینطوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا ک ما جلوی پدر و مادرمون حرف از بلوغ بزنی ،کمربند رو باز میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۲۳:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام،من خودم در سن بلوغ هستم و پسرم،،با این چیز هایی که شما گفتید کاملاً پدر و مادرم باید با من مخالف باشن دیگه
مگه میشه اینطور رفتاری
Iran (Islamic Republic of)
اداواردو فرانچیسکو بامیولا
۲۲:۵۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط لگد اونهم زیر چونه بطوری که بچه در سن بلوغ رو حداقل دو و نیم متر الی دو وهشتاد به سمت عقب پرتاب کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
مهمترین نکته اینکه بعضی وقت هابخاطرتقابل ورودررویی کاربه رفتارفیزیکی میکشه وتنبیه اجتناب ناپذیرمیشه بعدش کاملاپدرو مادرهابایدرعایت کنندکه وقتی تنبیه بدنی میکنند نبایدهمراه باتحقیرکلامی وتوهین زبانی باشه،اینکه تنبیه که درنظرمی گیرندنبایددرجلوچشم جمع وخانواده انجام بدهند فرزندسرکش وخاطی بدونه که خیروصلاحش رومی خواهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
قدیماتوفرهنگ ایرانی-اسلامی وقتی کاربه تادیب ویاتنبیه بدنی می کشیدبه دورترین جای بدن نسبت به سرصورت می زدندتاآسیبی به همراه نداشته باشه وکاملاتنبیه کنترل شده بودآن هم به عنوان آخرین راه حل که صحبت کردن ونصیحت فایده نداشت
Iran (Islamic Republic of)
تحلیلگر۲
۲۲:۴۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
تقربا میشه گفت این مطلب هیچ از نکات کلیدی دوران بلوغ فرزندان بود! خیلی قانون و قواعد برخورد با بلوغ وجود دارد که والدین باید بدانند. ضمن اینکه حیف است که ما تا این حد هم وابسته هستیم که باز بجای کارشناسان خبره روانشناسی خودمان، دنبال ترجمه متون خارجی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
این چه رسمی است که برای فهماندن موضوعی که جنبه اجتماعی داره از تصاویر کشورهای غیر مسلمان استفاده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دراین زمینه خیلی بایدمراقب باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
حاج علی
۲۲:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
من خودم شخصا تو سن بلوغ خیلی عصبی بودم
آخرین اخبار