تعلیق سرمایه گذاری گسترده اتحادیه اروپا در چین

کمیسیون اروپا به دلیل تشدید تنش‌ها میان بروکسل و پکن، سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در چین را تعلیق کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمیسیون اروپا روز سه شنبه اعلام کرد تلاش‌ها برای تصویب معامله سرمایه گذاری گسترده اتحادیه اروپا با چین با توجه به روابط دیپلماتیک گل آلود میان طرفین عملا "تعلیق" شده است.

بر این اساس، والدیس دومبرووسکیس (Dombrovskis) کمیسر تجاری اتحادیه اروپا گفت: «ما اکنون فعالیت‌های گشایش سیاسی از جانب کمیسیون اروپا را به یک معنا تعلیق کرده ایم.»

وی افزود: «در وضعیت فعلی روشن است که با وجود تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چین و تحریم‌های متقابل چین علیه این اتحادیه شامل تحریم‌ها علیه اعضای پارلمان اروپا محیط کنونی برای تصویب این موافقت نامه مساعد نیست.»

وی ادامه داد: تلاش برای تصویب این معامله "به نحوه تحول روابط چین و اتحادیه اروپا بستگی دارد. "

در پی افزایش تنش میان پکن و بروکسل، تلاش‌ها برای تصویب توافقنامه چین و اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری متقابل به حال تعلیق درآمد. این توافقنامه در دسامبر سال گذشته میلادی نهایی شد، اما هنوز همه تاییدات لازم را از سوی نهاد‌های اروپایی از جمله پارلمان اروپا دریافت نکرده بود.

اتحادیه اروپا در ماه مارس سال جاری میلادی برای اولین بار در ۳۰ سال اخیر، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه چین به اجرا گذاشت و بر این اساس، در هماهنگی با متحدان غربی این اتحادیه، چهار مقام چینی و یک نهاد دولتی که گفته می‌شود در نقض حقوق بشر اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ چین دخالت داشته را تحریم کرد.

چین نیز در واکنش ۱۰ شخصیت حقیقی اروپایی از جمله پنج عضو پارلمان اروپا و چهار نهاد از جمله کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا را تحریم کرد. پکن همچنین شماری از مقامات انگلیس، آمریکا و کانادا را در فهرست سیاه قرار داد و در مجموع بیش از ۳۰ فرد و نهاد را تحریم کرد.

در پی وضع این تحریم‌ها، سه گروه اصلی در پارلمان اروپا یعنی اتحاد پیشرو سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها، حزب تجدید اروپا و سبز‌های پارلمان که در مجموع ۴۵ درصد از کرسی‌ها را در اختیار دارند، اعلام کردند تا زمانی که تحریم‌ها برقرار باشد، پارلمان حتی بحث درباره این توافق را آغاز نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار